شناسه خبر:28885
1399/7/1 00:45:50
یک متخصص تغذیه هشدار داد؛

بچه‌ها هرروز چاق‌تر می‌شوند

یک متخصص تغذیه نسبت به چاقی دانش‌آموزان در دوران کرونا هشدار داد و گفت: کم‌تحرکی، تماشای تلویزیون، بازی با رایانه و... باعث شده تا کودکان و نوجوانان ما روز‌به‌روز چاق‌تر شوند.

زهرا وحدت‌شریعت‌پناهی، با اشاره به اینکه اپیدمی کرونا شرایط خاصی را برای فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان و کودکان ایجاد کرده است، اظهار کرد: والدین می‌توانند ضمن همراهی فرزند خود از فضای خانه برای ورزش کردن استفاده کنند، چراکه در شرایطی که اجبار به بیرون نرفتن خانه داریم، خانه بهترین محل برای ورزش کردن است.

وی افزود: والدین می‌توانند در فضاهای خلوت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در‌ ساعات محدودتری با فرزندان خود به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه پرکردن اوقات فراغت کودکان در چنین شرایطی که بیماری کرونا در سراسر دنیا تبدیل به معضلی بزرگ شده ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: آموزش‌های آنلاین و مجازی در حوزه‌های مختلف، می‌تواند علاوه بر سرگرم کردن کودکان، روند یادگیری، تعلیم و تربیت آن‌ها را ارتقا ببخشد.

شریعت‌پناهی تأکید کرد: اگر کودکان به بهانه کرونا از ورزش و فعالیت‌های جسمانی باز بمانند، مشخصاً و دلیل اصلی آن، کوتاهی پدرومادر و بزرگ‌ترهاست.

وی ادامه داد: باید بدانیم انجام فعالیت‌های ورزشی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامتی و تسکین استرس می‌شود و می‌تواند مشکلات رفتاری را در کودکان کاهش داده و به آن‌ها کمک کند تا بهتر روی فعالیت‌های خود تمرکز کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه آموزش‌های مجازی و عدم بازگشایی‌ها نباید دلیلی بر بی‌نظمی دانش‌آموزان شود، خاطرنشان کرد: باید همانند سال‌های پیش در ساعات خواب و بیداری و درس‌خواندن دانش‌آموزان، نظم وجود داشته باشد و این نظم الزاماً باید توسط پدرومادر ایجاد شود تا ساعات خاصی را نیز به ورزش کردن اختصاص دهند.

شریعت‌پناهی نسبت به چاقی دانش‌آموزان در دوران کرونا هشدار داد و گفت: کم‌تحرکی، تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر، موبایل، فعالیت‌های نشسته و الگوی نامناسب غذایی باعث شده که کودکان و نوجوانان ما روز‌به‌روز چاق‌تر شوند.

وی با تأکید بر اینکه قرنطینه و بی‌تحرکی مشکلاتی نظیر چاقی را برای کودکان ایجاد کرده، پیاده‌روی را راه حل مناسبی برای افزایش تحرک در کودکان ذکر کرد و گفت: در روزهای کرونایی و به‌دنبال آن قرنطینه و محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود، نرمش‌های مناسبی برای کاهش وزن در کودکان وجود دارد.

این متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب را از دیگر راهکاری مؤثر و کمک‌کننده در پیشگیری از کاهش وزن دانش‌آموزان دانست.

شریعت‌پناهی در ادامه پرهیز از مصرف غذاهای چرب، سرخ‌کردنی و فست‌فودها را راه‌حل مناسبی برای کنترل وزن کودکان دانست و تأکید کرد: بهتر است در کنار استقاده از پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها استفاده شود.

به‌گفته وی تنظم زمان خواب کودکان موضوع مهمی است که باید موردتوجه باشد، چراکه هورمون رشد در ساعات‌های مشخصی ترشح می‌شود و کودکانی که دیرتر می‌خوابند، از دریافت کافی هورمون رشد محرومند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیروی از برنامه منظم و کافی خواب را موردتأکید قرار داد و گفت: بچه‌هایی که دیرتر می‌خوابند، چاق‌تر بوده و اُفت هورمون بیشتری را دارند و ممکن است این بچه‌ها دچار کوتاهی‌قد نیز شوند.

شریعت‌پناهی در ادامه با اشاره به اهمیت ضدعفونی مواد خوراکی همراه دانش‌آموزان توصیه کرد: بهتر است خوراکی‌ها و میان‌وعده‌هایی که کودکان در مدرسه یا فضای خارج از منزل مصرف می‌کنند، در خانه تهیه شود، ولی چنانچه تهیه خوراکی‌ها در منزل مقدور نباشد، بهتر است تمامی اقلام خوراکی در بسته‌بندی‌ها و با رعایت اصول ضدعفونی در دسترس کودکان باشد.

وی افزود: والدین باید به دانش‌آموزان روش صحیح رعایت پروتکل‌ها را آموزش دهند و شست‌وشوی مکرر دست‌ها قبل از استفاده از خوراکی‌ها را یادآوری کنند.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 28885