شناسه خبر:29913
1399/7/19 14:18:20

رئیس مرکز رشد و واحدهای فناور شهرستان سنقروکلیایی از آغاز نانومحلول آنتی‌باکتریال بر پایه اسانس گیاهان دارویی در این شهرستان، توسط واحد فناور این حوزه خبر داد و گفت: نوآوری این محصول در ترکیبات سازنده آن است که همگی گیاهی بوده و هیچ ضرری برای سلامتی انسان نخواهد داشت.

آزیتا فرحناکی افزود: این محصول با خاصیت ضدمیکروبی ساخته‌شده توسط تکنولوژی نانو و افزایش قابلیت‌های آن از طریق این تکنولوژی، برای جلوگیری از آلودگی‌های ثانویه میکروبی در انواع مواد غذایی گوشت‌ها، نوشیدنی‌ها، محصولات قنادی، لبنی و سایر بخش‌ها کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: این محصول با ایجاد لایه محافظ در سطح محصولات مانند گوشت‌های قطعه و بسته‌بندی شده که به‌صورت گرم عرضه می‌شوند، موجب افزایش تاریخ انقضا و حفاظت از آن‌ها در مقابل باکتری‌ها و کپک‌ها خواهد شد و در نوشیدنی‌های خارجی، اسانس می‌تواند با تأثیر نانو بودن خود، میزان مصرف اسانس و در بعضی موارد میزان مصرف نگهدارنده‌ها را کاهش دهد.

رئیس مرکز رشد و واحدهای فناور شهرستان سنقروکلیایی در ارتباط با دلایل برتری این ایده نسبت به موارد مشابه اظهار کرد: نگه‌دارنده‌های موجود به‌دلیل سرطان‌زایی و عدم رعایت دوز مصرفی توسط کارخانه‌داران و تولیدکنندگان، ازطرف سازمان غذا و دارو ممنوع اعلام شده‌اند، ولی همچنان تولیدکنندگان به‌صورت غیرقانونی از آن‌ها استفاده می‌کنند. در حالیکه نگه‌دارنده تهیه‌شده توسط شرکت جستجوگران نانوصنعت، هیچ‌گونه منع مصرفی نداشته و اینکه این محصول قابلیت استفاده در سطح به‌صورت اسپری کردن و در داخل فرمول به‌صورت مایع را دارا است.

فرحناکی افزود: مزیت دیگر آن اینکه موجب کاهش مصرف اسانس و نگهدارنده در مواد غذایی بالاخص نوشیدنی‌ها، (با افزایش بازدهی اسانس به‌واسطه نانو شدن آن) در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید در کوتاه‌مدت و درازمدت خواهد شد.

وی ادامه داد: این محلول جایگزین و جدید می‌تواند در حین اعمال خاصیت ضدمیکروبی در محصولات مختلف، خاصیت مفید و دارویی بسیاری از گیاهان دارویی منطقه را به مصرف‌کنندگان برساند.

رئیس مرکز رشد و واحدهای فناور شهرستان سنقروکلیایی گفت: با توجه به اقلیم ایران و غنی بودن گیاهان دارویی در کشورمان، همچنین جدید بودن این محصول برای صادرات به خارج از کشور، از شانس بالایی برخوردار است.

فرحناکی در ادامه به دلایل ضرورت و اهمیت این طرح پرداخت و گفت: امروز بسیاری از تولیدکنندگان با استفاده غیرمجاز و بی‌رویه نگه‌دارنده‌های شیمیایی و سرطان‌زا در انواع محصولات غذایی فسادپذیر با دور زدن قوانین و استانداردهای سازمان‌های غذا دارو و اداره استاندارد، به‌دنبال افزایش ماندگاری محصولات خود هستند.

وی ادامه داد: ازطرفی این محصول می‌تواند با ایجاد یک پوشش محافظ آنتی‌باکتریال و ضدکپک بر روی محصولاتی چون انواع گوشت به‌صورت گرم عرضه می‌شوند، موجب افزایش ماندگاری آن‌ها شده و از وارد شدن ضررهای مالی به تولیدکنندگان و فروشندگان کالای مذکور(درصورت به فروش نرسیدن زودهنگام گوشت گرم) جلوگیری ‌کند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 29913