شناسه خبر:34208
1399/10/4 10:02:34

سپهرغرب، گروه خبر: معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مرحله پنجم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی سهم کردستان 600 میلیارد تومان است.

عیسی منصوری در نشست کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‌گذاری و سیزدهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان کردستان اظهار کرد: استان کردستان در جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در چهار دوره گذشته عملکرد موفقی داشته و برای مرحله پنجم نیز 600 میلیارد تومان برای این استان درنظر گرفته شده است.

وی افزود: در حوزه روستایی با توجه به مصوبه سال 97 مبنی بر افزایش 40 درصدی هزینه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی، سعی می‌کنیم در آینده نزدیک این مصوبه را اجرایی کنیم، زیرا تعدادی از طرح‌ها با تسهیلات دریافتی به اتمام نرسیدند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به اینکه بازپرداخت تسهیلات پرداختی شروع شده و تا امروز 66 میلیارد تومان نیز کردستانی‌ها بازپرداخت داشته‌اند، می‌توان از این محل نیز بازهم تسهیلاتی به طرح‌های جدید پرداخت کرد.

وی بیان کرد: یک‌هزار میلیارد تومان برای آموزش سرمایه‌گذارانی که از تسهیلات پایدار روستایی استفاده می‌کنند، درنظر گرفته شده و کردستان به‌عنوان استان پایلوت می‌تواند به این موضوع ورود کند و درصورت آموزش سرمایه‌گذاران تمام هزینه‌های آن از طریق این وزارتخانه پرداخت می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: IT بزرگ‌ترین حوزه‌ای است که می‌تواند با توجه به قابلیت و ظرفیتی که جوانان این استان دارند، ایجاد اشتغال و درآمد داشته باشد؛ اما شاهد هستیم مسئولان استان هیچ حمایتی از این حوزه نمی‌کنند.

منصوری اظهار کرد: جوانانی در این عرصه درحال کار هستند که کارهای بزرگی انجام داده‌اند، اما مسئولان کردستانی نه‌تنها حمایتی نکرده‌اند، بلکه حتی حاضر نیستند مکانی را به‌صورت رایگان به این جوانان سرمایه‌گذار واگذار کنند و آنان را از محلی که در اختیار داشتند نیز بیرون کرده‌اند که این بسیار جای تأسف دارد.

وی افزود: ما تمام وقت خود را گذاشته‌ایم که در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم و درنهایت تنها 20 هزار شغل ایجاد می‌کنیم، درحالی که در بخش IT درصورت حمایت می‌توان تا 800 هزار شغل ایجاد کرد و اگر در کردستان نیز این صنعت دیده شود، سهم قابل‌توجهی از اشتغال را می‌تواند به خود اختصاص دهد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: باید جهت‌گیری صرف منابع را به سمت حوزه‌هایی ببریم که با کمترین اعتبار بیشترین ایجاد اشتغال را داشته باشد؛ مانند صنعت مرتبط با استان، IT و بوم‌گردی و از اشتغال‌های سنتی در حوزه کشاورزی دوری کنیم.

وی اذعان کرد: در بانک‌ها برای ایجاد هر شغل به‌طور میانگین 70 میلیون تومان پرداخت می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که این سرانه مناسب است و تنها نباید به دنبال تولید باشیم، بلکه باید ایجاد شغل را اولویت کاری قرار دهیم.

منصوری از فرمانداران خواست در شهرستان‌های خود سه پروژه بزرگ را شناسایی و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کنند تا بتوان با راه‌اندازی آن‌ها بیشترین میزان اشتغال‌زایی را داشت.

وی بیان کرد: سقف تسهیلات امروز 15 میلیارد تومان برای طرح‌های بزرگ با 10 و 12 درصد سود بانکی است و با 18 درصد بهره نیز تا 75 میلیارد تومان می‌توان تسهیلات پرداخت کرد.

      تحول در کردستان با رویه کاری فعلی ممکن نیست/ نگاه‌ها در کردستان باید تغییر یابد

استاندار کردستان گفت: اگر می‌خواهیم تحولی در کردستان ایجاد کنیم، باید نگاه خود را تغییر دهیم، چراکه با رویه کاری موجود امیدی به تحول در این استان وجود ندارد.

بهمن مرادنیا اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی هست و با توجه به طبیعتی که کردستان دارد، در حوزه گردشگری نیز ظرفیت داشته و تنها برای تکمیل این زنجیره حمایت دولت را می‌خواهد.

وی افزود: در کردستان ما صنعت مادری نداریم و مشکلاتی که در گذشته دامن کردستان را گرفته، با وجود تمام فعالیت‌ها نتوانسته خود را نشان دهد و همچنان شاهد عقب‌افتادگی‌های بسیاری هستیم.

استاندار کردستان ادامه داد: کردستان زیر یک درصد منابع بانکی کشور را می‌تواند جذب کند و وقتی این منابع به کمک ما نمی‌آید، نمی‌توان انتظار داشت بیکاری که مهم‌ترین معضل این استان است را رفع کرد.

      ضرورت نگاه ویژه به حوزه صنعت در کردستان

مرادنیا یادآور شد: عدم وجود صنایع در شهرهای استان به‌ویژه در مناطق مرزی متأسفانه مشکلات بیکاری را بیشتر از گذشته کرده و نیاز است به این حوزه نگاه ویژه‌ای شود.

وی بیان کرد: در حوزه کشاورزی کردستان می‌تواند تأمین‌کننده بخشی از امنیت غذایی کشور باشد و استان این ظرفیت را دارد که در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را داشته باشد.

استاندار کردستان گفت: این استان جوانان خوش‌فکر و توانمند در حوزه معادن، کشاورزی، فرهنگ، هنر، IT و دیگر حوزه‌ها دارد که تنها نیازمند حمایت هستند و با حمایت از آنان اشتغال بسیاری در این استان ایجاد خواهد شد.

مرادنیا با بیان اینکه حمایت از بخش خصوصی می‌تواند مشکلات حوزه اشتغال و بیکاری را حل کند و چهره استان را تغییر دهد، اظهار کرد: با حمایت از سرمایه‌گذازان و کارآفرینان می‌توان به یک استان توسعه‌یافته تبدیل شد و این تنها حمایت‌های همه‌جانبه دولت را می‌طلبد.

وی افزود: در گذشته نتوانسته‌ایم از منابع مالی و تسهیلات ارزان کشور بهره ببریم و امروز باید این مسئله را با جدیت هرچه بیشتر جبران کنیم تا بتوان به تحول رسید.

 

شناسه خبر 34208