شناسه خبر:34695
1399/10/14 11:10:57
تولید سالانه 40 هزار بلدرچین در یک وجب جا!

دلِ ‌پُر کارآفرین جوان از وضع نابسامان نهاده‌های دامی

سپهرغرب، گروه خبر: جوان کارآفرین ایلامی با راه‎اندازی واحد پرورش بلدرچین، قدمی عملی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته و با تولید سالانه 40 هزار قطعه بلدرچین با وجود مشکلات عدیده، توانسته برای 10 نفر به‎صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی کند.

پرورش بلدرچین به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص از معدود سرمایه‎گذاری‌هایی است که اصل سرمایه به‎سرعت در آن بازمی‌گردد و روند سوددهی واحدهای پرورش‌دهنده این پرنده پُرخاصیت سریع‌تر سامان می‌گیرد.

پرورش بلدرچین تبدیل به صنعتی سودآور شده و امروزه مورد توجه بسیاری از پرورش‎دهندگان در سراسر جهان قرار گرفته؛ محصولی منحصربه‌فرد که در بخش تولید و مصرف توانسته به جایگاهی مهم دست پیدا کند.

واحد‌های پرورش ماکیان ازجمله بلدرچین، علاوه‎بر مزیت‌های اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در اشتغال و تأمین پروتئین مصرف‎کنندگان داشته باشد که متأسفانه برنامه‌های حمایتی خاصی برای آن پیش‎بینی نشده و ادامه این روند، انگیزه پرورش‎دهندگان برای فعالیت را به‎شدت کاهش داده است.

به‎دلیل پراکنده بودن فارم‌های پرورش بلدرچین در کشور، کشتارگاه ویژه این پرنده ایجاد نشده و این برای پرورش‌دهندگان این صنعت به یک معضل جدی تبدیل شده است.

کارآفرین جوان ایلامی با روی آوردن به پرورش بلدرچین آستین همت بالا زده و در فضایی کوچک علاوه‌بر تأمین نیازمندی‌های اقتصادی، توانسته برای سه نفر به‎صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند.

      تولید سالانه 40 هزار قطعه بلدرچین

علی‌محمد کریمیان، تولید کننده و کارآفرین جوان ایلامی ساکن چوار اظهار کرد: با 80 میلیون وام 12 درصد توانسته‌ام این کارگاه را راه‎اندازی و سالانه 40 هزار قطعه بلدرچین تولید کنم؛ همچنین برای سه نفر به‎صورت مستقیم و هفت نفر به‎صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی کرده‌ام.

وی به مشکلات کارگاه اشاره کرد و افزود: نبود بیمه طیور و نداشتن نهاده‌های دامی ازجمله دغدغه‌های مهم این حوزه است و بنده مجبورم دانه را به‎صورت آزاد خریداری کنم که به‎صرفه نیست و نیاز است مسئولین توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

کریمیان ادامه داد: افرادی که قصد راه‌اندازی کارگاه پرورش بلدرچین را دارند، باید از تعداد کم شروع کنند و سعی کنند اطلاعاتشان از بلدرچین کامل باشد و بعد شروع کنند تا به مشکل برنخورند.

      صادرات محصولات به شهر‌های هم‌جوار

یکی از کارگران این کارگاه نیز مطرح کرد: با وجود کم‌توجهی‌ها توانسته‌ایم 20 درصد از محصولات خود را به شهرهای خرم‌آباد و کرمانشاه صادر کنیم.

مسعود مطیری تولید را ازجمله بحث‌های اصلی اقتصاد دانست و ادامه داد: پرورش‎دهندگان بلدرچین در کنار سود، نیاز به انگیزه دارند و لازم است متولیان امر با جدی گرفتن این صنعت به پرورش‎دهندگان انگیزه بدهند تا علاوه‌بر تولید بیشتر، اشتغال‌زایی قابل توجهی هم صورت گیرد.

مطیری به وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین‌های عدیده در گوشت این پرنده اشاره کرد و افزود: گوشت این پرنده برای امراض صعب‌العلاج همچون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی‌های روانی و عقب‌افتادگی‌های جسمی، روانی و بی‌خوابی شبیه به دارویی معجزه‌آسا عمل می‌کند.

      توجه به مشکلات تولید بلدرچین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز گفت: این طرح یکی از طرح‌های خوب در استان ایلام است و ما به‌صورت جدی از آن حمایت کرده‌ایم.

اقدسی افزود: این کارگاه پرورش بلدرچین با تولید 10 هزار بلدرچین در ماه توانسته صادرات خوبی به استان‌های کرمانشاه و خرم‎آباد داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: با توجه به نیاز بازار استان ایلام و کمبود محصولات بلدرچین از این طرح با توجه به سال جهش تولید حمایت می‌کنیم و به مشکلات آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

      لزوم توجه به دان بلدرچین

مهم‌ترین کار در پرورش و نگهداری بلدرچین تهیه دان بلدرچین مناسب و با کیفیت است و عدم توجه به نیازهای غذایی بلدرچین سبب می‌شود مزرعه پرورش بلدرچین دچار بحران شده و در بهترین حالت ممکن سودآوری اقتصادی خود را از دست دهد و یا با تلفات سنگین این پرنده روبه‎رو شود که مسئولین بایستی به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بلدرچین گوشت گرمی دارد که برای خانم‌های باردار و سالمندان بسیار مفید است و توسط پزشکان تجویز می‌شود؛ خواص بلدرچین با مرغ اصلاً قابل مقایسه نیست و فوق‌العاده مفید است. تولید بلدرچین فعالیتی زودبازده بوده و ظرف 42 روز محصول به بازار می‌رسد.

بلدرچین در قیاس با مرغ غذای کمتری مصرف می‌کند و مجوزهای تولید آن آسان‌تر صادر می‌شود؛ تخم بلدرچین که به بمب ویتامین معروف است، پنج برابر تخم‌مرغ فسفر و کلسیم دارد.

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ 6 برابر ویتامین A و هفت برابر آهن و پنج برابر فسفر دارد؛ تخم این پرنده به‎دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان در درمان کم‌خونی، سل، کاهش استرس و درمان ناتوانی جنسی مؤثر بوده و همچنین بعد از اعمال جراحی به‌خصوص پس از زایمان، بسیار مفید است.

شناسه خبر 34695