شناسه خبر:34959
1399/10/18 10:19:39

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام گفت: احیای قنوات قدیمی کم‌آب یا خشکیده و تأمین آب دشت‌ها و اراضی قابل کشت و زراعت استان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

سرهنگ علی ملک‌زاده روز چهارشنبه اظهار کرد: اراضی دشت‌های امیرآباد و گلان مهران، دهستان چم‌زی ملکشاهی و دشت سیدابراهیم (ع) روستای بردی دهلران از مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام سپاه با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در طرح احیای اراضی دشت امیرآباد و گلان از توابع شهرستان مهران، بسیج سازندگی یک سلسه‌قنات تاریخی متعلق به دوران قاجاریه را احیا و بازسازی کرده است تا اراضی پایین‌دست این دشت مشروب شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام یادآور شد: این طرح به گستره یک‌هزار و 500 هکتار با مشارکت بسیج سازندگی سپاه، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری انجام گرفته است و تا ابتدای سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

ملک‌زاده اضافه کرد: از محل احیای این قنوات و تأمین آب اراضی پایین‌دست آن 700 خانوار ساکن در منطقه بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه جاده گلان در مسیر زائران اربعین قرار دارد، 15 کیلومتر از حاشیه این جاده در دو سمت درختکاری می‌شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام در مورد فعالیت‌های کشاورزی شهرستان ملکشاهی تأکید کرد: دو روستای پاریاب و پُل شکسته از توابع این شهرستان با احداث سد زیرزمینی و ذخیره‌گاه از نعمت تأمین آب شرب سالم و نیز آبیاری کشاورزی بهره‌مند خواهند شد.

سرهنگ ملک‌زاده گفت: با تکمیل این پروژه آب مورد نیاز 40 هکتار از باغات روستای پُل شکسته و 150 هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای پاریاب تأمین می‌شود.

وی یادآور شد: چشمه کوثر در روستای ملک‌آباد شهرستان ملکشاهی نیز مهرماه امسال با همت بسیج سازندگی احیا شد و هم‌اکنون 150 هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت رفته است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام در مورد طرح احیای شهرستان دهلران هم اظهار کرد: احیای اراضی دشت سیدابراهیم روستای بردی، آب مورد نیاز 135 هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه را تأمین خواهد کرد.

ملک‌زاده ادامه داد: تلاش می‌شود این طرح تا دهه ‌فجر امسال مورد بهره‌برداری و استفاده ساکنان منطقه قرار گیرد.

وی گفت: محل اجرای طرح‌ها و مسائل فنی آن با جهاد کشاورزی و اجرا و عوامل اجرایی با گروه‌های جهادی بسیج سازندگی است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه استان ایلام اشتغال پایدار، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، تولید محصولات باکیفیت و سالم، تأمین امنیت غذایی، توسعه رونق کشاورزی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی را از مزایای این پروژه‌ها عنوان کرد.

 

شناسه خبر 34959