شناسه خبر:34962
1399/10/18 10:25:51
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی:

قصرشیرین بهترین منطقه برای توسعه روابط سیاسی و تجاری با عراق است

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان قصرشیرین از لحاظ موقعیت جغرافیایی بهترین منطقه برای توسعه روابط سیاسی، تجاری و اجتماعی با عراق است.

شهریار حیدری افزود: با توجه به اینکه منطقه ما هشت‌سال درگیر جنگ و هشت‌سال هم درگیر بازسازی بوده باز هم از نظر پیشرفت و توسعه در بسیاری موارد عقب مانده است.

وی اظهار کرد: قصرشیرین تنها نقطه‌ای است که هم با اقلیم کردی و هم بخش عربی عراق مرز دارد و کاملاً توجیه منطقه آزاد تجاری را دارد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط اقتصادی امروز کشور ما نیاز به ایجاد ظرفیت‌های جدیدی داریم هم به‌منظور ارتباط بیشتر و هم تبادل اقتصادی و هم اینکه منطقه آزاد تجاری ظرفیت اقتصادی کشور را بالا می‌برد.

حیدری ادامه داد: همانگونه که 50 درصد حجم صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از مرز رسمی پرویزخان انجام می‌شود منطقه قصرشیرین شرایط بسیار خوبی برای روابط اقتصادی و دیپلماسی و تجارت با کشور عراق را ایجاد کرده است.

وی گفت: همین توجیهات به مقامات مختلف ارائه شده و سه بار با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص دیدار داشتیم و از وی تقاضا کردیم که قصرشیرین را در راستای تبدیل به منطقه آزاد تجاری متفاوت از سایر مناطق ببیند چون برخی مناطق توجیه ندارند اما منطقه آزاد تجاری قصرشیرین کاملاً توجیه دارد و در نقطه‌ای از جغرافیای مهم کشور و مشترک با عراق قرار دارد و اقلیم کردستان و بخش عربی عراق دقیقاً در حوزه منطقه آزاد قصرشیرین هستند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین راستا امروز شاهد بازدید دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از موقعیت شهرستان مرزی قصرشیرین خواهیم بود و در این رابطه وی از ظرفیت‌های منطقه بازدید خواهد کرد.

حیدری گفت: مهم‌ترین انتظار و خواسته مردم استان کرمانشاه تحقق منطقه آزاد تجاری قصرشیرین است که اکنون این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد.

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به‌عنوان یک مطالبه و خواست اصلی مردم استان کرمانشاه برای مجاب کردن دولت برای تصویب آن برای الحاق به مناطق هفت‌گانه آزاد تجاری کشور در سفر رئیس جمهوری به این شهرستان مطرح شد که نام قصرشیرین پس از قول رئیس جمهوری در سفر استانی کرمانشاه (تیر 95) به این لایحه اضافه شد.

پیشنهاد لایحه مناطق آزاد تجاری هفت‌گانه را رئیس جمهوری تیرماه 95 تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و کلیات آن در همان سال به تصویب نمایندگان رسید.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در 20 کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگ‌ترین پایانه زمینی بین‌المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به‌صورت رسمی در سال 86 تأسیس و راه‌اندازی شد که هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم‌اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به‌ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

شناسه خبر 34962