شناسه خبر:35742
1399/11/5 09:20:50

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه از آغاز اجرای پروژه افزایش بهره‌وری مزارع گندم استان با کمک روش‌های علمی خبر داد.

رمضان رویین‌تن در جلسه اجرای پروژه ایجاد شبکه غیردولتی انتقال دانش در جهت افزایش بهره‌وری مزارع گندم استان کرمانشاه، اظهار کرد: افزایش بهره‌وری در تولید و انتقال دانش فنی به کشاورزان مهم‌ترین اولویت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در برخی از کشورهای توسعه‌یافته سهم انتقال یافته‌های تحقیقاتی و دانش در تولید به 70 درصد هم می‌رسد، افزود: با وجود اینکه کشور ما در تولید علم و دانش رتبه شانزدهم دنیا را دارد، ولی در انتقال یافته‌ها و به‌کارگیری دانش جایگاه 130 را کسب کرده که این موضوع ضرورت تغییر در روش‌های موجود و استفاده از روش‌های علمی را در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه در حوزه کشاورزی نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه به کمک روش‌های علمی می‌توان افزایش تولید محصولی مثل گندم را در مزارع استان شاهد بود، گفت: علم و دانش به‌عنوان یکی از نهاده‌های مهم می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولیدات استان داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه سپس به ظرفیت‌های قانونی و منابع انسانی سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: استان کرمانشاه 58 مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی چند‌منظوره دارد که با حدود 400 نفر کارشناس صاحب فن در کنار مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها فعالیت می‌کنند و می‌توانند اثرگذاری خود را از طریق انتقال و اشاعه دانش فنی و روز دنیا در این پروژه اثبات کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی استان کرمانشاه نیز به‌عنوان طراح و پیشنهاد دهنده این پروژه عوامل مؤثر در شبکه و مأموریت هر‌کدام از گروه‌ها را توضیح داد و گفت: کشاورزی یک ضرورت است و برای نیل به اهداف کشاورزی لازم است نهادهای اجتماعی، فنی وتخصصی کشاورزی در کنار هم قرار بگیرند، بنابراین سازمان نظام مهندسی با توجه به رسالت‌های اصلی خود و بررسی شیوه‌های مختلف کاری اجرا شده تاکنون به این نتیجه رسیده که این پروژه را به‌صورت کاملاً خصوصی و در قالب شبکه منتوری و ارتباط بین متخصصین حرفه‌ای، مربیان ارشد استان و با به‌کارگیری پتانسیل مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی اجرا کند.

حیدر ذوالنوریان هدف از اجرای این پروژه که با ورود به کشاورزی قراردادی و سهم‌بری دانش از تولید و با یک برنامه‌ریزی مدون پنج‌ساله انجام خواهد شد را افزایش عملکرد تولید گندم در مزارع آبی و دیم و تعمیم آن به سایر محصولات کشاورزی استان عنوان کرد.

شناسه خبر 35742