شناسه خبر:36110
1399/11/12 09:59:59

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سلسله گفت: هشت رشته صنایع‌دستی محلی و ریشه‌دار این شهرستان که منسوخ شده بود توسط هنرمندان بومی احیا و تولید آن‌ها از سرگرفته شد.

فیروز میرزایی اظهار کرد: خراطی، نواربافی، کپوبافی (نوعی از حصیربافی با برگ درخت خرما)، چیت‌بافی، لباس محلی، باتیک (نوعی از طراحی روی پارچه)، ریسندگی و سیاه چادربافی رشته‌های منسوخ شده‌ای بودند که به تازگی در سلسله احیا شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر 34 نفر در رشته ریسندگی، 10 نفر نواربافی، سه نفر سیاه‌چادر‌بافی، پنج نفر خراطی، سه نفر لباس محلی، 6 نفر باتیک، سه نفر کپوبافی و دو نفر نیز در رشته چیت‌بافی مشغول فعالیت هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلسله با اشاره به برگزاری هشت کلاس آموزشی در حوزه صنایع‌دستی نیز عنوان کرد: 109 نفر از بانوان الشتر و فیروزآباد امسال آموزش‌های رایگان این کلاس‌ها را در رشته‌های گلیم‌بافی، گوهر‌تراشی، چرم‌دوزی، لباس محلی، سفالگری و ریسندگی فرا گرفته‌اند.

میرزایی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی باعث افزایش مهارت بانوان، تولید و اشتغال در بخش مشاغل خانگی، فقر زدایی، شناسایی استعداد و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران می‌شود.

وی با اشاره به صدور 144 کارت پروانه تولید انفرادی و شناسایی برای هنرمندان و صنعتگران ماهر شهرستان خاطرنشان کرد: درمجموع 70 کارت مهارت مشاغل خانگی مستقل نیز برای هنرمندانی که کارت شناسایی و پروانه تولید انفرادی دارند با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سلسله گفت: همچنین 80 کارت مهارت کوتاه‌مدت برای هنرجویان کلاس‌های آموزشی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی گوهرتراشی، سفالگری، گلیم‌بافی، ریسندگی و چرم‌دوزی صادر شده است.

میرزایی با اشاره به نبود بازارچه صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان شهرستان تصریح کرد: این امر باعث شده است برخی هنرمندان و صنعتگران سلسله تولیدات خود را به شهرستان‌های دیگر ارسال کنند که راه‌اندازی این مجموعه باید با همکاری سایر دستگاه‌ها محقق شود.

وی گفت: در مجموع بیش از 420 شهروند الشتر و فیروزآباد در تولید رشته‌های مختلف صنایع‌دستی فعال هستند.

 

شناسه خبر 36110