شناسه خبر:36552
1399/11/21 09:16:16


سپهرغرب، گروه سلامت: خانم‌های باردار باید بیشتر به تغذیه خود اهمیت بدهند، زیرا ممکن است بعضی از خوراکی‌ها باعث سقط‌جنین یا زایمان زودرس شود.
بیشتر زنان باردار از بخور و نخورهای دوران بارداری مطلع هستند ولی برخی از آن‌ها شاید آگاهی کمتری در این خصوص داشته باشند با ما باشید تا با برخی از خوراکی‌های مضر و مواد غذایی ممنوعه برای زنان باردار آشنا شوید.
     خوراکی‌های ممنوعه در دوران بارداری
تغذیه مادران باردار به خاطر حفظ سلامت جنین و همچنین مادر با دقت زیادی تنظیم می‌شود. در میان بعضی از مواد غذایی خوراکی‌های وجود دارند که موجب سقط‌جنین شده، پس نباید مصرف شوند.
مصرف دارچین و فرآورده‌های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم هم خطرناک است زیرا این ادویه می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.
سبزی‌های نشسته درواقع اولین مواد غذاهایی است برای جنین بسیار مضر است. قطعاً می‌دانید که سبزی‌های برای سلامتی انسان مفید است و برای مقابله با بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف کمک زیادی می‌کند به همین دلیل مادران باردار حتماً سبزی‌های تمیز شسته و استفاده کنند.
     ماهی دارای جیوه
آیا می‌دانید که جیوه در بیشتر ماهی‌ها وجود دارد؟ ماهی‌هایی که دارای جیوه هستند، جزء بدترین غذاها در دوران بارداری محسوب می‌شوند، زنان باردار باید از خوردن آن دوری کنند، زیرا مصرف جیوه در دوران بارداری، می‌تواند منجر به آسیب مغزی و تأخیر رشد در جنین شود. ماهی‌هایی مثل کوسه، ماهی دزد دریایی، شمشیر‌ماهی، ماهی تیلفی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ماهی، خال‌مخالی حاوی جیوه هستند. نکته مهم: همه ماهی‌های تن مضر نیستند.
     نوشیدنی‌های کافئین دار
بیشتر محققان بر این باور هستند که مصرف کافئین باعث آرامش می‌شود ولی برخی دیگر معتقد هستند که مصرف کافئین خطر ابتلا به سقط‌جنین را بیشتر می‌کند. مادران باردار در سه ماه نخست حاملگی باید از این نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنند، تا با خطر سقط مواجه نشوند.
     شیر غیرپاستوریزه
شیرهای پاستوریزه نشده حاوی باکتری لیستریا است این باکتری توانایی عبور از جفت را داشته و می‌تواند جنین را آلوده نماید. آلوده شدن جنین منجر به مسمومیت خونی و یا عفونت خون مادر شده و این مسمومیت یا عفونت از طریق مادر به جنین سرایت کرده ازاین‌رو جان فرزند درون شکم مادر را تهدید کند. به همین دلیل مادران باردار قبل از مصرف شیر باید از پاستوریزه بودن آن مطمئن باشند
گوشت گاو و گوشت‌های منجمد
باید دقت داشته باشید که گوشته‌های منجمد و فریز شده ممکن است آلوده به لیستریا باشند. گوشت گاو، به دلیل آلودگی با لیستریا یکی از علل عمده سقط‌جنین شناخته‌شده، همچنین گوشت‌های منجمد شده نیز ممکن است آلوده به توکسوپلاسموز باشند. توکسوپلاسموز انگلی است که موجب عفونت شده و باعث مرده به دنیا آمدن جنین شود. مادران باردار سعی کنند از گوشت گاو و گوشت‌های منجمد در دوران بارداری استفاده نکنند.
     آناناس، پاپایا، هلو
آناناس؛ خیلی از مادران باردار با نوشیدن آب آناناس خودشان برای زایمان آسان آماده می‌کنند، ولی نمی‌دانند که یکی از مضرترین مواد غذایی برای سقط‌جنین یا زایمان زودرس است. ملائین موجود در میوه آناناس، موجب نرم شدن انقباضات دهانه رحم می‌شود و در مواقعی منجر به سقط‌جنین خواهد شد. پس مادران باردار نباید در سه‌ماهه اول بارداری، آناناس مصرف کنند.
هلو میوه‌ای شیرین با طبع گرم است. مصرف بیش‌ازاندازه آن باعث خونریزی و سقط‌جنین می‌شود و همچنین پرز پوسته هلو نیز باعث خارش و سوزش گلو می‌شود بنابراین از خوردن آن در دوران بارداری اجتناب کنید.
پاپایا، برای زنان باردار خطرناک است، به‌خصوص پاپایا سبز، پاپایای سبز و پاپایای خام و نارس، حاوی آنزیم‌هایی است که باعث انقباض رحم و درنتیجه سقط‌جنین می‌شود؛ بنابراین، در دوران بارداری، برای اطمینان از ایمنی مطلق، نباید پاپایا مصرف کنید.
     سیب‌زمینی جوانه‌زده
مصرف سیب‌زمینی جوانه‌زده برای تمام افراد خطرناک است به‌خصوص برای مادران باردار، زیرا حاوی سمومی است که نه‌تنها برای زنان باردار بلکه برای تمام افراد خطرناک است، زیرا حاوی سمی به نام سولانیون است که برروی رشد جنین تأثیر می‌گذارد و خطر سقط‌جنین را افزایش می‌دهد بنابراین، زنان باردار باید از این ماده غذایی و غذاهای فرآوری شده با آن، اجتناب کنند.
     سیب وحشی - سیب جنگلی
سیب وحشی طعمی تلخ و شیرین دارد و با توجه به اسناد ثبت‌شده، سیب وحشی موجب تحریک رحم و تسریع انقباض رحم می‌شود و این تحرکات باعث سقط‌جنین و یا زایمان زودرس خواهد شد. به همین دلیل مادران باردار برای مراقبت از جنین خود می‌بایست از خوردن این قبیل خوراکی‌ها اجتناب کنند.
     مرغ خام و تخم‌مرغ
نکته‌ای که در دوران بارداری باید به آن اهمیت داد، این است که مادران باردار باید از خوردن هر نوع ماده‌ خام پرهیز کنند مانند مرغ و تخم‌مرغ. مرغ و تخم‌مرغی که کاملاً نپخته باشد حاوی باکتری سالمونلا است که وجود این باکتری در ماده غذایی باعث سقط‌جنین می‌شود. تخم‌مرغ منبع عالی از پروتئین و مواد مغذی مانند کولین است، ولی تخم‌مرغ کاملاً پخته نشده (تخم‌مرغ عسلی) در معرض آلودگی به سالمونلا قرار می‌گیرد و همان‌طور که قبلاً نیز گفتیم این باکتری برای مادران باردار بسیار خطرناک است. نکات ایمنی را رعایت کنید: فقط تخم‌مرغی را خریداری کنید که در یخچال گذاشته‌شده و شکستگی یا ترک نداشته باشد.
     پنیر نرم
انواع پنیری که مادران باردار باید از آن‌ها دوری کنند، شامل: پنیر کامبو، پنیر روکوفو، پنیر بز، پنیر فتا، پنیر گرگنزولا و انواع پنیر نرم است، زیرا این نوع پنیرها غیرپاستوریزه بوده و همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم غیرپاستوریزه بودن لبنیات خطر سقط‌جنین را افزایش می‌دهد. پنیرهای نرم به‌ این‌علت خطرناک هستند که باکتری‌هایشان به‌طور طبیعی کشته نمی‌شود و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط به مواد غذایی قرار می‌گیرند. این اتفاق اگر در سه‌ماهه اول بارداری بیفتد، باعث سقط‌جنین یا زایمان زودرس خواه شد.
     جو
جو، یکی از غلات مغذی است، ولی می‌تواند عضلات رحم را تحریک کرده و برای مادران باردار خطرناک باشد به همین دلیل، باید در لیست مواد غذایی ممنوعه قرار داده شود.
     جگر
اگر کبد حیوان آلوده باشد، منبع انواع سموم خواهد بود و برای مادران باردار مضر است به‌علاوه، جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین A و کلسترول بوده به همین خاطر حتی مردم عادی هم نباید آن را مصرف کنند! در طول بارداری برای سلامت جنین از مصرف بیش‌ازاندازه ویتامین A خودداری کنید.
     گوشت فرآوری شده
گوشت فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و غیره مواد غذایی هستند که برای مادران باردار بسیار مضر است و باعث آسیب وارد شدن به جنین می‌شود. پس از مصرف مواد فراوری‌شده جدا خودداری کنید
     آب‌میوه‌های غیرطبیعی، کنسروی
مادران باردار باید قبل از مصرف آب‌میوه‌های غیرطبیعی، برچسب تولید آن را بررسی نمایند و مطمئن شوند که حتماً پاستوریزه باشد. پس برای مراقبت از جنین در حین بارداری، بهتر است از آبمیوه‌های طبیعی و خانگی استفاده کنند.
     مصرف زیاد ویتامین C
مصرف غذاهای مملو از ویتامین C روی تخمک‌گذاری و چرخه قاعدگی مؤثر است. به همین جهت مصرف دوره‌ای بالای ویتامین C، منجر به سقط‌جنین در نخستین ماه‌های بارداری خواهد شد.
     چای سبز
اگر شما باردار هستید، نباید چای سبز بیشتر از یک‌بار در روز بنوشید؛ زیرا یک فنجان چای سبز، حاوی 200 میلی‌گرم کافئین است که مصرف بیشتر از این مقدار خطر سقط‌جنین را افزایش می‌دهید.
     زعفران
مصرف زعفران به‌خصوص در سه ماهه نخست بارداری می‌تواند سبب سقط‌جنین شود.
     قهوه، چای و الکل
پرهیز کردن از مصرف قهوه، چای و الکل در دوران بارداری بسیار مهم است؛ زیرا مصرف بیش‌ازحد این مواد باعث افزایش احتمال سقط‌جنین می‌شود. مخصوصاً چای که حاوی فلوراید زیادی است و از جذب آهن جلوگیری می‌کند و باعث کم‌خونی شده و به افزایش ضربان قلب و اثر دیورتیک کمک می‌کند مصرف مقدار زیاد کافئین در روز (چه از طریق قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی‌زا) در طول دوران بارداری با خطر سقط‌جنین همراه است. بهتر است که در دوران بارداری از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده نمایید، به‌خصوص در سه‌ماهه اول بارداری که خطر سقط‌جنین بیشتر است.
     آویشن، دارچین، گلپر، پونه و بابونه
مصرف دارچین و فرآورده‌های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم هم خطرناک است زیرا این ادویه می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.
همچنین مصرف بیشتر از دو گرم گلپر در طول روز برای مادران باردار به‌ویژه در سه ماه اول بارداری خطرناک بوده و منجر به سقط‌جنین می‌شود.
مصرف پونه و بابونه نیز در دوران بارداری ممنوع است زیرا خطر سقط‌جنین را به‌دنبال دارد و ازاین‌رو مصرف آن برای خانم‌های باردار ممنوع شده است.

شناسه خبر 36552