شناسه خبر:36569
1399/11/21 10:13:19

سپهرغرب، گروه خبر: سپهرغرب- گروه خبر- عطیه صفی‌زاده: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هم‌اکنون در چهل‌ودومین بهار انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران مردم برای حفظ این انقلاب از جان و دل مایه گذاشتند و پس از این هم از انقلاب دفاع خواهند کرد.
انقلاب اسلامی ایران از جهات مختلفی در میان سایر انقلاب‌ها، خاص و ویژه معرفی می‌شود. اندیشمندان مختلفی ویژگی‌هایی همچون نقش مذهب در پیروزی انقلاب، رهبری دینی انقلاب و پیوند عمیق رهبری انقلاب با مردم، عدم استفاده انقلابیون از روش‌های نظامی و غیره را دلیل بر خاص بودن انقلاب اسلامی ایران می‌دانند.
اما یکی دیگر از این دلایل، حفظ و تداوم انقلاب اسلامی است. بیشتر انقلاب‌های مهم دنیا همانند انقلاب فرانسه و روسیه بعد از پیروزی دچار انحراف شده و انقلاب از آرمان‌ها و اصول اولیه خود عقب‌نشینی کرده است.
این درحالی است که انقلاب اسلامی ایران با گذشت چهار دهه همچنان با همان اصول اولیه خود، ادامه مسیر می‌دهد؛ به‌جرأت می‌توان گفت انقلاب ایران بیش از سایر انقلاب‌ها با چالش‌های نظامی، اقتصادی و فرهنگی مواجه شده است، این نکته را حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به‌کرات مورد اشاره قرار داده‌اند، ایشان در جایی می‌فرمایند:‌ «به تاریخ انقلاب‌های گوناگون، انقلاب‌های بزرگ نگاه کنید؛ وسط راه متوقف می‌شوند. یک عده‌ای به یک پیروزی می‌رسند، دل‌خوش می‌کنند، مردم را فراموش می‌کنند، مردم یواش یواش صحنه را رها می‌کنند؛ تمام می‌شود. چون ایمان نیست، چون آن عروه وثقی نیست. این انقلاب (انقلاب اسلامی) در بین مردم ما مانده و روزبه‌روز شاداب‌تر شد و کارایی خودش را روزبه‌روز بیشتر نشان داد».
همان‌طور که می‌دانید در شرایطی که کسی فکرش را نمی‌کرد، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تمام مناسبات و توازن قدرت بین شرق و غرب را به چالش کشید.
انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 57 با سختی فراوان و تقدیم شهدای زیاد در گوشه و کنار این کشور همراه بود و استمرار آن نیز با توجه به کینه و عداوت دشمنان، جز در سایه ولایت امکان‌پذیر نبوده و نیست.
در همین راستا و با توجه به اهمیت تداوم انقلاب اسلامی ایران، تصمیم گرفتیم با یک کارشناس مذهبی به گفت‌وگو بپردازیم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
به گفته یکی از اساتید حوزه علمیه همدان قبل از انقلاب اسلامی ایران در زمان طاغوت و روزگاری که رضاشاه و پس از آن محمدرضاشاه بر تخت سلطنت تکیه زده بودند، ظلم و ستم بر فضای جامعه حاکم بود.
حجت‌الاسلام محمد جوادی با اشاره به زندانیان، کشته‌ها و شکنجه‌های مردمی زیادی که در آن زمان رخ می‌داد، بیان کرد: مردم الهی و مبارز آن زمان همانند آیت‌الله غفاری، برای مقابله با حکومت انقلاب کردند و به شهادت رسیدند.
وی با بیان اینکه در سال 1342 بازاریان، دانشجویان، امام خمینی (ره)، مراجع تقلید و حتی دانش‌آموزان نتوانستند این فضا را تحمل کنند و برای تغییر آن به خیابان‌ها آمدند و خواستار انقلاب اسلامی شدند، عنوان کرد: حرکت انقلابی مردم از سال 1342 تا 1356 به طول انجامید و در سال 1357 با شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به اوج خود رسید.
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در سال 1356 به دست مزدوران در نجف اشرف، ابراز کرد: در آن زمان امام خمینی (ره) در کنار پیکر مبارک ایشان بعد از تلاوت دعا و حمد و سوره، بیان کردند که شهادت سیدمصطفی یکی از الطاف الهی بوده که نصیب این کشور شد و ما در آن زمان متوجه منظور ایشان نشدیم.
حجت‌الاسلام جوادی در ادامه افزود: شهادت سیدمصطفی و سخنرانی‌های پیروان امام (ره) موجب انگیزه‌ای در بین مردم شد که خواستار انقلاب جدیدی شوند و برای این خواسته خود بار دیگر با جدیت بیشتر و با فریاد مرگ بر شاه، به خیابان‌ها سرازیر شدند.
وی با اشاره به راهپیمایی اعتراض‌آمیز مردم شهر‌های کرمان، تبریز و همدان در سال 1357، خاطرنشان کرد: در مردادماه سال 1357 با ارتحال آیت‌الله آخوند همدانی مردم همدان برای نخستین‌بار اعتراض خود را با شعار مرگ بر شاه، اعلام کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان آنکه وقتی پیکر آیت‌الله آخوند همدانی از تهران به همدان منتقل شد سیل عظیمی از جمعیت از فرودگاه تا امام‌زاده عبدالله برای تشییع جنازه این بزرگوار گِرد هم جمع شده بودند، مطرح کرد: دشمن در آن زمان خواستار این بود که پیکر آن عالم ربانی را از میدان عاشورا به سمت باغ بهشت منتقل کند که با اعتراض مردم روبه‌رو شد و پیکر ایشان را به امام‌زاده عبدالله منتقل کردند و در آنجا نماز میت را خواندند.
حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به اعتراض مردم در روز تشییع جنازه آیت‌الله آخوند همدانی، عنوان کرد: مردم همدان در آن روز به نشانه اعتراض شیشه تمام بانک‌های موجود در مسیر تشییع و تجمع را شکستند و بساط مشروب‌فروشان آن زمان را هم به‌هم زدند و این موضوع باعث شد که دشمنان بر سر بام‌ها رفته و با شلیک گلوله تعدادی از افراد را مجروح و یا شهید کنند.
وی با بیان اینکه در همین راستا روز 30 مهرماه سال 1357 مردم همدان همراه با دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان در اعتراض به حکومت وقت بار دیگر به خیابان‌ها رفته و شعار و فریاد‌های اعتراض‌آمیز خود را بیان کردند، تصریح کرد: مردم از حوزه علمیه و مدرسه آیت‌الله آخوند کنونی شروع به راهپیمایی کردند و در آن روز دشمنان در پی این اعتراض، تعدادی را به شهادت رساندند.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان آنکه انقلاب به معنی جابه‌جا کردن و وارونه کردن اشیا است، اظهار کرد: مردم ایران اسلامی هم با تبدیل حکومت طاغوت به حکومت اسلامی، انقلابی بزرگی را رقم زدند که تاکنون در تاریخ دنیا بی‌سابقه است.
حجت‌الاسلام جوادی با بیان آنکه در این راستا شاه از کاخ بیرون رفت و به‌جای آن امام خمینی (ره) با ورود به ایران در جماران سکنی گزید، عنوان کرد: در 9 دی‌ماه سال 1357 مردم به منزل مراجع معظم ازجمله آیت‌الله نوری همدانی عزیمت کردند و بعد از آن و پیروی از سخنرانی بزرگواران، زمزمه‌های پیروزی انقلاب اسلامی بر سر زبان‌ها افتاد.
وی با بیان اینکه پس از فرار شاه ملعون بختیار عهده‌دار مدیریت کشور شد و زمانی که امام (ره) تصمیم گرفت به ایران برگردد این شخص از ترس فرودگاه را بست و از ورود امام به ایران جلوگیری به‌عمل آورد، خاطرنشان کرد: پس از آن ماجرا مردم و علمای تهران همچون آیت‌الله مفتح و بهشتی در مسجد دانشگاه تهران تحصن و تجمع کردند.
این استاد حوزه علمیه با بیان آنکه مردم استان‌های دیگر به پیروی در مساجد خود تحصن کردند، اظهار کرد: در استان همدان مردم و علما در مسجد میرزاتقی تحصن کردند و این حرکت همگانی موجب شد که امام خمینی در 12 فروردین‌ماه سال 1357 به تهران وارد شود.
حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به آنکه در این تاریخ مردم ایران اسلامی با شعار درود بر خمینی به استقبال ایشان رفتند، گفت: بختیار در آن زمان از حرکت انقلابی سیر عظیمی از جمعیت ایران ترس داشت و دستور حکومت نظامی از ساعت 17 تا فردای آن روز را داد؛ اما امام خمینی (ره) دستور داد که مردم به خیابان‌ها ریخته و برای خواسته به‌حق خود تلاش کنند.
وی با بیان اینکه مردم پیرو امام (ر) به خیابان‌ها ریخته و مجسمه‌های شاه را تخریب کردند، افزود: در این زمان که بختیار چاره‌ای جز تسلیم نداشت، فرار را به قرار ترجیح داد.
این استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: بعد از آن ماجرا سرود «خمینی ای امام» از رادیوها و تلویزیون پخش شد و خبر انقلاب اسلامی ایران به‌سرعت در تمام دنیا پیچید.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون در چهل‌ودومین بهار انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران مردم برای حفظ این انقلاب از جان و دل مایه گذاشتند و پس از این هم از انقلاب دفاع خواهند کرد.
حجت‌الاسلام جوادی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن بی‌کار نماند و از طرق مختلف سعی کرد که این انقلاب به سرانجام نرسد، خاطرنشان کرد: از اوایل دهه 60 دشمن به ترور افراد سیاسی ‌مذهبی کشور پرداخت و بسیاری از آن‌ها را به شهادت رساند.
وی در ادامه با اشاره به جنگ تحمیلی ایران، گفت: در جنگ هشت‌ساله ایران بسیاری از کشورها نظیر فرانسه، آمریکا، عراق و اسرائیل علیه ایران به مبارزه پرداختند که در آن دوران موفق نشدند این نظام را از بین ببرند.
وی با بیان اینکه درحال حاضر هم دشمن با جنگ نرم و فرهنگی علیه این کشور به مبارزه پرداخته است، ابراز کرد: با مستندسازی و تبلیغ علیه رهبر و نظام، درصدد براندازی این نظام هستند که خوشبختانه تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.
حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی، تصریح کرد: در این شرایط هم مردم از نظام دفاع کردند و مدافعان حرم تأکیدی بر این موضوع است که جوانان نسل امروز مانند دیروز حافظ کیان و نظام خود هستند و خواهند بود.
وی با بیان اینکه سوء مدیریت‌های برخی از مسئولین باعث شده که مردم نگران و گله‌مند شوند، اظهار کرد: به نظر بنده 70 درصد از گرانی‌‌ها مربوط به تورم موجود در جامعه و فقط 30 درصد مربوط به تحریم‌ها است.
این استاد حوزه علمیه با بیان آنکه برای تداوم انقلاب باید مردم و مسئولین مدیریت بیشتری بر عملکرد خود داشته باشند، گفت: زمانی که مسئولی اولویتش روی کار آمدن نیروهای ستاد انتخاباتی و اقوام خود است و به درد مردم توجهی نمی‌کند، باعث می‌شود که مردم از وضع موجود نگران و گله‌مند شوند.
وی با بیان اینکه مردم هم بر نارضایتی موجود در جامعه بی‌تأثیر نیستند، افزود: با گران‌فروشی، احتکار و عرضه جنس بی‌کیفیت بر میزان نارضایتی افزود می‌شود.
حجت‌الاسلام جوادی در خاتمه گفت: به نظر بنده 40 درصد تورم و نارضایتی موجود در جامعه به‌دلیل سوء مدیریت مسئولین و 30 درصد مربوط به خود مردم است.
حال با توجه به آنچه که گفته شد، بی‌شک مهم‌ترین و بزرگ‌ترین واقعه‌ عصر حاضر، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ‌قدس‌سره‌الشریف بوده؛ شناخت صحیح آن، مستلزم داشتن دیدی فراتر از آمارها و گزارش‌ها و نگاهی فراسیاسی، انقلابی و مکتبی است. کسی می‌تواند تحلیل جامعی ارائه کند که در طول عمر پُرماجرای انقلاب، پیوسته با آن همراه و اساس نظام فکری‌اش، منطبق بر اساس نظام فکری معمار بزرگ انقلاب باشد.
به نظر می‌رسد که ما در جنگ مدیریت جهادی، عمل انقلابی، اخلاص، توکل، توسل، اعتماد به جوانان و ایثار را آموختیم.
همان‌طور که می‌دانید تداوم این انقلاب وابسته به دفاع مقدس است و می‌بایست همان‌گونه که در آن زمان پیرو و گوش به فرمان ولی فقیه خود بودیم، امروزه هم با تأسی از ایشان، در تداوم هرچه بیشتر این انقلاب نقش داشته باشیم.
همین‌طور لازم که مسئولین کمی بیشتر به فکر حال‌وروز مردم باشند و همانند گذشته هم‌درد و همراه این مردم حرکت کنند و درد مردم را درد خود بدانند.

شناسه خبر 36569