شناسه خبر:36622
1399/11/25 10:49:50

سپهرغرب، گروه خبر: عشایر لرستان با جمعیت 14 هزار و 638 خانوار و بیش از 83 و 690 نفر، 4.8 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

هم‌اکنون جامعه عشایری استان در 14 ایل و 15 طایفه مستقل سازمان‌یافته هستند این جامعه با داشتن یک‌میلیون و 500 هزار رأس واحد دامی سالانه 25 درصد از پروتئین موردنیاز استان را تأمین می‌کنند.

تولیدات سالانه عشایر استان شامل 12 هزار تن گوشت قرمز، 29 هزارتن شیر، یک هزار و 32 تن پشم، 18 تن عسل، 17 تن روغن حیوانی، 630 تن پرورش ماهیان سردآبی، 15 هزار و 557 تن گندم، 15 هزار و 523 تن جو، پنج هزار و 32 تن حبوبات، هفت هزار و 460 تن صیفی‌جات و همچنین پنج درصد صنایع‌دستی استان است.

این جامعه مالکیت 85 هزار هکتار از اراضی استان و یک‌هزار و 300 هکتار از باغات استان را دارند.

     استان لرستان ازنظر جمعیت عشایری رتبه 6 و ازنظر خانوار حائز رتبه هفتم کشور را دارد.

اداره کل امور عشایر لرستان برحسب وظایف سازمانی خود با ارائه خدمات متعدد به جامعه عشایری استان در قالب چهار طرح ارائه خدمات پشتیبانی به کوچ‌کنندگان محروم، عملیات اجرایی اسکان عشایر، طرح جایگزینی سوخت فسیلی و مطالعات جامع مناطق عشایری به ایفای نقش پرداخته که ماحصل آن ارائه خدمت بهتر جهت تحولات گسترده در بیش از چهار دهه انقلاب اسلامی است.

     عملکرد 42 ساله انقلاب برای عشایر لرستان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات قابل قبولی برای توسعه فعالیت‌های عشایر استان انجام شد که ازجمله آن می‌توان به احداث، مرمت و نگهداری راه‌های عشایری در قالب چهار هزار و 560 کیلومتر بااعتبار 205 میلیارد و 981 میلیون ریال و تأمین آب شرب 200 کانون عشایری با اعتبار 69 میلیارد و 940 میلیون ریال اشاره کرد.

تأمین آب شرب سیار هفت هزار خانوار با اعتبار 28 میلیارد و 682 میلیون ریال، احداث 50 جایگاه توزیع گاز با اعتبار سه میلیارد و 182 میلیون ریال، احداث چهار ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی با اعتبار 22 میلیارد و 700 میلیون ریال، احداث 40 باب استخر و ذخیره آب کشاورزی با اعتبار 10 میلیارد و 750 میلیون ریال از دیگر طرح‌های اجرایی انقلاب برای مردم عشایری لرستان است.

احداث 800 دهنه چشمه و آبشخور دامی با اعتبار 6 میلیارد و 743 میلیون ریال، حفر 100 حلقه چاه با اعتبار هشت میلیارد و 320 میلیون ریال، احداث 200 باب سرویس بهداشتی با اعتبار یک میلیارد و 371 میلیون ریال و حمل سوخت فسیلی به مناطق عشایری برای بهره‌مندی 110 هزارخانوار با اعتبار سه میلیارد و 946 میلیون ریال نیز از دستاوردهای انقلاب برای مردم مناطق عشایری استان لرستان به شمار می‌رود.

ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ترویجی به 38 هزار و 850 نفر با اعتبار دو میلیارد و 575 میلیون ریال، طراحی و اجرای هشت سایت اسکان عشایر با سه میلیارد و 460 میلیون ریال، انجام مطالعات کانونی‌های عشایری برای سه هزار خانوار و اعتبار هشت میلیارد و 400 میلیون ریال، احداث 77 باب آب‌انبار با اعتبار 901 میلیون ریال و خرید چهار هزار و 500 کپسول گاز با اعتبار یک میلیارد و 425 میلیون ریال نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب برای مردم در مناطق عشایری بوده است.

خرید دو دستگاه تانکر توزیع نفت با اعتبار دو میلیارد ریال، احداث 87 باب جایگاه نفت سفید با اعتبار 22 میلیارد و 892 میلیون ریال، خرید دو دستگاه خودروی گاز و حمل سوخت با اعتبار 500 میلیون ریال، احداث 18 هزار و 200 کانال کشاورزی با اعتبار 14 میلیارد و 307 میلیون ریال، تأمین، تهیه و توزیع 464 هزار و 300 تن علوفه، بیمه اجتماعی هفت هزار نفر و بیمه 210 هزار رأس دام عشایر نیز دیگر خدمات انقلاب در مناطق عشایری محسوب می‌شود.

اجرای طرح هم‌زمانی فحلی و تلقیح مصنوعی 30 هزار رأس دام با 6 میلیارد ریال، احداث و توسعه باغات مثمر با یک هزار و 300 هکتار، راه‌اندازی پنج مورد صندوق خرد زنان با اعتبار 777 میلیون ریال، توسعه 24 هکتار گیاهان دارویی و احداث سه کارخانه تولید کنسانتره با سه میلیارد ریال نیز پس از پیروزی انقلاب در مناطق عشایری استان انجام شده است.

احداث پنج مورد مجتمع انباری چندمنظوره با 11 میلیارد و 500 میلیون ریال، احداث یک سیلوی ذخیره‌سازی گندم 12 هزار تنی با اعتبار 10 میلیارد ریال، اعطای دو هزار و 389 فقره تسهیلات بانکی به عشایر با اعتبار 474 میلیارد و 771 میلیون ریال و برگزاری 10 مورد جشن‌های فرهنگی عشایری با یک میلیارد ریال اعتبار نیز برای ارائه خدمت بهتر به مردم مناطق عشایری لرستان پس از پیروزی انقلاب تاکنون است.

برای اجرای 32 پروژه مهم و اساسی در مناطق عشایری لرستان درمجموع 9 هزار و 251 میلیارد و 233 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

     شاخص‌های برخورداری جامعه عشایری استان پس از انقلاب

با انجام فعالیت‌های مفید و مؤثر مسئولان در مناطق عشایری لرستان، شاخص‌های برخورداری جامعه عشایری استان روند مطلوبی را پیش گرفته است به‌طوری‌که اکنون 65 درصد از جامعه عشایری از آب آشامیدنی بهداشتی و 59 درصد نیز از راه دسترسی مناسب بهره‌مند هستند.

البته 73 درصد از جامعه عشایری لرستان از راه با روکش شنی، 33 درصد راه با روکش آسفالت، 36 درصد از برق، 60 درصد از خانه بهداشت، 63 درصد از مراکز آموزش ابتدایی، 42 درصد از مرکز آموزش راهنمایی، 12 درصد از مرکز آموزش متوسطه و 15 درصد مرکز آموزش پیش‌دانشگاهی برخوردار هستند.

طبق آمارهای امور عشایری لرستان همچنین 72 درصد از مراکز سوخت فسیلی، 77 درصد دسترسی به مخابرات، 40 درصد از مسکن مناسب بهره‌مند هستند که در این مدت اقدامات دیگر صورت گرفته است که اکنون 26 درصد میزان اراضی عشایر به‌صورت آبی، 74 درصد اراضی کشاورزی دیم است،

اجرای سه طرح هادی روستایی در مناطق عشایری استان لرستان نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب برای مردم این مناطق به شمار می‌رود.

اداره کل امور عشایر لرستان طی بیش از چهار دهه انقلاب اسلامی با توجه به سیاست‌های سازمانی خود دو هدف عمده ارتقای سطح معیشت خانوارهای عشایری و ارتقای سطح رفاه و به‌تبع آن شاخص‌های برخورداری جامعه عشایری را پیگیری کرده است.

بر همین اساس به‌منظور دستیابی به این اهداف، با برنامه‌ریزی و استفاده از تمام توان مالی و اجرایی خود اقدام به انجام فعالیت در دورترین مناطق جغرافیایی استان حتی در نقاط سخت گذر کرده است که نتیجه آن دستیابی به ارتقای سطح معیشت خانوارهای عشایری با استفاده از تنوع‌بخشی به تولیدات، توسعه عملیات تبدیل اراضی دیم به آبی و تنوع‌بخشی در بحث تولیدات باغی و زراعی و ایجاد اشتغال پایدار کرده است.

همچنین برای کاهش فاصله بین جوامع روستایی و عشایری ارائه آموزش خانوارهای عشایری و فرزندان آنان جهت ارتقای سطح سواد جامعه عشایری در دستور کار بوده است و اکنون ارتقای سطح سواد با رشد 64 درصدی بین مردان و 49 درصدی در بین زنان را شاهد هستیم.

اجرای 66 پروژه عمرانی در مناطق عشایری لرستان

علاوه بر همه طرح‌های یادشده که در طول انقلاب برای جامعه عشایری انجام شده است اکنون براساس اعلام مدیرکل امور عشایری لرستان، عملیات اجرایی 66 پروژه عمرانی در مناطق عشایری استان در دست اجرا است که با تکمیل این تعداد، هفت هزار خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

سیدضیا موسوی‌نیا با بیان اینکه برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌های عمرانی 15 میلیارد تومان هزینه می‌شود، اظهار کرد: این پروژه‌ها شامل احداث، مرمت و نگهداری راه‌های عشایری، آب‌رسانی به کانون‌های عشایری و آب‌رسانی سیار، بهسازی چشمه و احداث آبشخور دامی، احداث کانال آب کشاورزی، حمل سوخت به مناطق عشایری و احداث جایگاه سوخت فسیلی است.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها در راستای ارتقای شاخص‌های برخورداری با هدف کاهش فاصله بین شاخص‌ها در جامعه عشایری نسبت به جوامع شهری و روستایی انجام می‌شوند. همچنین با هدف ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشتی عشایر استان حدود 17 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات بانکی برای پرواربندی، کشت گیاهان دارویی و تهیه نهاده‌های دامی بین عشایر و شرکت‌های تعاونی آن‌ها در حال جذب است.

مدیرکل امور عشایری استان لرستان اظهار کرد: همچنین هم‌زمان با ایام دهه فجر، هفت پروژه با اعتبار سه میلیارد تومان در مناطق عشایری استان افتتاح خواهد شد و 321 خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. این طرح‌ها شامل آب‌رسانی به کانون‌های عشایری «ورکو» بخش کاکاوند دلفان با یک ایستگاه پمپاژ، سه کیلومتر خط انتقال و هفت مخزن، «سوکه» بخش پاپی خرم‌آباد با دو کیلومتر خط انتقال، «خارزار» بخش پاپی خرم‌آباد با ٣٠ کیلومتر خط انتقال و «میوک دار خاتون و خانی» بخش پاپی با پنج کیلومتر خط انتقال هستند.

موسوی‌نیا گفت: منبع ذخیره آب شرب «باکبود و صفرآباد» و «سران» در الیگودرز هرکدام با چهار کیلومتر خط انتقال و تکمیل کانال کشاورزی «چکان ززو ماهرو» الیگودرز با اجرا و بازسازی ٨٠٠ متر نیز از دیگر طرح‌های امور عشایری لرستان در هفته دولت به شمار می‌روند.

شناسه خبر 36622