شناسه خبر:37212
1399/12/6 11:03:12

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: هرچه شهرک‌های صنعتی رونق بگیرند و واحدهای صنعتی و تولیدی گسترش یابند، می‌توان زمینه ایجاد اشتغال جدید و حمایت از اشتغال موجود را فراهم کرد.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی پیش از ظهر روز گذشته در نشست با صنعتگران و کارآفرینان شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار کرد: مأموریت نماینده ولی فقیه بیشتر در حوزه‌های فرهنگی است، اما بدون شک مطالبه‌گر سرمایه‌گذاران در صنایع کوچک نیز هستیم، چراکه عمده مشکل استان اشتغال و بیکاری است.

وی افزود: هرچه شهرک‌های صنعتی رونق بگیرند و واحدهای صنعتی و تولیدی گسترش یابند، می‌توان زمینه ایجاد اشتغال جدید و حمایت از اشتغال موجود را فراهم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان ادامه داد: بسیاری از واحدهای صنعتی در استان ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال و تولید دارند، اما به‌واسطه مشکلات مالی چندسال اخیر و نبود سرمایه در گردش، نیمه‌فعال و یا راکد هستند.

حجت‌الاسلام پورذهبی یادآور شد: هدف ما در وهله نخست جلوگیری از تعطیلی واحدهای فعال است و در وهله دوم باید به دنبال حمایت از سرمایه‌گذاران جدید باشیم، چراکه حفظ اشتغال موجود بسیار مهم است.

وی بیان کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی کردستان محصولاتی تولید می‌کنند که ممکن است ازلحاظ کیفی از نمونه‌های مشابه داخلی بسیار باکیفیت‌تر باشند، اما ازنظر تبلیغاتی بسیار ضعیف هستند و برندها در استان ناشناخته باقی مانده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: البته در برخی از شهرک‌ها مشاهده می‌شود عده‌ای با اهداف دیگر زمین‌های صنعتی را اشغال کرده‌اند و از آن‌ها به‌عنوان انبار استفاده می‌کنند، درحالی که سرمایه‌گذاران واقعی در گیرودار واگذاری زمین هستند.

حجت‌الاسلام پورذهبی اظهار کرد: تا زمانی که وضعیت شهرک‌های موجود را نتوانیم سامان‌دهی کنیم و به سرمایه‌گذاران واقعی زمین‌ها واگذار نشود، حتی اگر 10 شهرک دیگر نیز احداث کنیم، در حوزه تولید و صنعت اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی افزود: متأسفانه شاهد هستیم تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی درحال تعدیل نیروی کاری هستند که این جای نگرانی دارد، چراکه با بیکاری این افراد خانواده آنان نیز دچار آسیب‌های اجتماعی جدیدی می‌شوند.

* فعالیت 850 واحد در شهرک‌های صنعتی کردستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان نیز گفت: درحال حاضر 850 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کردستان فعالیت دارند.

احمد خسروی اظهار کرد: کردستان ازلحاظ ظرفیت‌های طبیعی بسیار غنی بوده و پس از انقلاب نیز ازنظر زیرساخت‌ها تحول بزرگی در کردستان رقم خورده است.

وی افزود: همین امر باعث شده حوزه صنعت در کردستان طی چندسال اخیر با رونق مواجه شود و با حمایت از سرمایه‌گذاران بتوانیم واحدهای صنایع کوچک را احداث کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان ادامه داد: شهرک‌های صنعتی در استان به‌لحاظ کمبود زمین بسیار کوچک هستند و همین امر باعث شده قیمت قطعات برای واگذاری به سرمایه‌گذاران بالا رود و هزینه‌های راه‌اندازی یک واحد صنعتی از دیگر نقاط کشور بالاتر باشد.

خسروی یادآور شد: درحال حاضر 20 شهرک صنعتی در 10 شهرستان استان احداث شده که یک‌هزار و 250 قرارداد با سرمایه‌گذاران انعقاد و طی سه سال گذشته حدود 240 طرح آن منجر به عقد قرارداد شده است.

وی بیان کرد: درحال حاضر 450 واحد دیگر درحال احداث هستند که تا سال آینده 50 درصد آن‌ها راه‌اندازی و منجر به اشتغال و تولید در کردستان می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: یکی از مشکلات اصلی ما درحال حاضر کمبود زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذاران است که اگر از همین امروز به فکر این مسئله نباشیم، طی چندسال آینده زمینی برای احداث واحدهای صنعتی جدید وجود نخواهد داشت.

خسروی اظهار کرد: 12 هزار نفر در حدود 850 واحد صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی کردستان مشغول به‌کار هستند و این نشان می‌دهد حمایت از این بخش تا چه حد می‌تواند در رونق تولید مؤثر باشد.

شناسه خبر 37212