شناسه خبر:37874
1399/12/20 11:31:40

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : سپهرغرب، گروه خانواده - سمیرا گمار: شاید نقش زنان خانه‌دار در مسئله بحران کرونا کمتر به چشم بیاید، مانند بسیاری از تاثیرات مهم این قشر که در لایه‌های بی‌رحم تاریخ به چشم نیامده اما لازم است بدانیم زنان و مادران در طول این یک‌سال کرونایی در تغییر سبک زندگی از خوراک و پوشش تا تفریح و آموزش نقشی اساسی داشتند.

تحقیقات علمی و شواهد تجربی از حضور پررنگ زنان در مقابله با بحران‌ها، حاکی از آن است که با وجود مسئولیت‌های چندگانه بسیار، زنان نه تنها به‌عنوان فعال‌ترین بخش کادر درمان در اوج شیوع کرونا، بلکه در عرصه‌های گوناگون با سازگاری سریع‌تر و اقدام به‌هنگام نقش اساسی ایفا کرده‌اند؛ به‌طوری‌که اگر به یک سال گذشته و نقش مادران و زنان نگاه کنیم می‌بینیم، زنان با وجود احساسات و هیجانات لطیف خود نشان داده‌اند که در برابر شرایط بحرانی مقاوم‌تر بوده و با مسئولیت‌پذیری مضاعف به دنبال راهکارهای مناسب برای حل مسائل دشوار برمی‌آیند. آنان نشان دادند علاوه بر مسئولیت‌های چندگانه کارهای خانه، تربیت و مراقبت از فرزندان و اعضای خانواده مسئولیت مضاعف‌تری یافته‌اند و این موضوع به‌ویژه با تعطیلی مدارس و تقبل وظایف دیگر از جمله توجه بیشتر به تحصیلات فرزندان و گذران اوقات حضور آنها در منزل، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با مونا اسکندری نویسنده همدانی است که در مورد نقش زنان در ایام کرونا و لزوم توجه بیشتر به آنان سخن گفته است؛

 خانه‌داری با خانواده‌داری متفاوت است

مونا اسکندری با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به لطف امام خمینی (ره) و رهنمودهای ایشان نگاه متفاوتی به زنان شد، عنوان کرد: تا پیش از آن مقطع نگاه به زن ابزاری بود، اما با فرمایشات امام و رهبری نقش و جایگاه متفاوتی که به بانوان چه در خانه و در چه اجتماع داده شد.

وی خاطرنشان کرد: البته این بدان معنی نیست که خانم‌هایی که در خانه محور خانواده را گرم می‌کنند را نادیده بگیریم. فرمایشات رهبر انقلاب در مورد زنان خانه‌دار و خانم‌هایی که محور خانواده هستند حاکی از این است که نباید شان و جایگاه زنان خانه‌دار را نادیده گرفت.

این نویسنده همدانی تصریح کرد: البته خانه‌داری با خانواده‌داری متفاوت است؛ خانه‌داری می‌تواند با تقسیم وظایف بین اعضای خانواده صورت هم صورت بگیرد اما محور خانواده و مدیریت آن زن و مادر خانواده است.

 تلاش برای آگاهی و افزایش اطلاعات

اسکندری در ادامه با اشاره به تغییر فرهنگ صورت‌گرفته به دلیل کووید 19، اظهار کرد: نخستین تغییرات پس از این اتفاق را خانواده‌های ما پذیرفتند؛ برای همین بود که مادران خانواده که در درجه اول به فکر سلامت خانواده خود بودند مجبور شدند دانش خود را نسبت به این موضوع و جوانب مختلف بیماری کرونا بالا ببرند لذا شما می‌توانستی همه اطلاعات مربوط به بیماری را از آمار کشته‌های هر روز تا اینکه ویروس چند ساعت روی سطوح می‌ماند را از مادران خانواده سوال کنی. همه این موارد برای این بود که بتوانند از خانواده خود محافظت کنند.

 آشپزی‌های خلاقانه

وی تاکید کرد: این مادر خانواده بود که برای محافظت از خانواده خود نه تنها به تهیه مواد غذایی دقت نظر داشت بلکه ضدعفونی کردن خانه و دست‌های بچه‌ها و موارد این چنینی نیز بر عهده وی بود تا جایی که خیلی از مادران که نسبت به غذاهای بیرون احساس خطر می‌کردند در خانه و با ابتکار خلاقیت خود دست به تهیه برخی مواد‌غدایی می‌زدند. ضمن اینکه برای رفع ساعات فراغت، هنر به کمک خانواده‌ها آمد و آنها را به هم پیوند داد از پخت نان و شیرینی گرفتگی تا غذاهای بیرونی که در خانه طبخ می‌کردند، برای اینکه بتوانند جلوی بهانه‌گیری بچه‌هایشان را بگیرند و البته همه این‌ها باعث شد خانواده‌ها آزمون و خطا کنند اما در این آزمون و خطا‌ها به هم نزدیک شوند.

 مادران به کمک معلم‌‌ها آمدند

نویسنده کتاب زنی از تبار الوند گفت: علاوه بر این موضوع، نقش مادران خانواده در امر آموزش فرزندان که همگام با معلم‌ها بودند نیز قابل توجه است؛ ما در طول این یک‌سال شاهد این بودیم که مادر نه تنها باید به امر آموزش فرزندان رسیدگی کند بلکه باید از نظر روحی نیز تامین‌کننده نیاز فرزندان خود باشد و با تکیه بر خلاقیت و ایجاد سرگرمی و بازی نیاز رفتن به فضاهای تفریحی فرزندان را نیز پر کند.

 پر‌کردن خلاء تفریحی بچه‌ها

اسکندری ابراز کرد: گرم‌شدن کانون خانواده در ایامی که بیش از هر چیزی کانون گرم خانواده‌ها از نظر سلامت روح و جسم تهدید می‌شد رسالتی بود که مادر خانواده در راس آن قرار داشت؛ همه این موارد با دید زنانه و با ریزبینی که آن‌ها دارند به کمک‌شان آمد.

وی به نقش موثر فضای مجازی در این ایام نیز اشاره کرد و افزود: بسیاری از مادران و زنان در طول یک سال آگاهی و علم خود را نسبت به این مسائل از این طریق بالا بردند چون خود را مسئول دانسته و نگران بودند.

 باید مادران و تلاش‌های آنان را ثبت و ضبط کرد

این نویسنده همدانی با اشاره به ظهور و بروز خلاقیت مادران در محدودیت‌های کرونایی و تبدیل شدن تهدید به فرصت تصریح کرد: این مساله نیازمند این است که متولیان فرهنگی و تربیتی دست به قلم شده و این خلاقیت‌ها را ثبت کنند.

 نیاز به دوره‌های مشاوره

اسکندری گفت: علاوه بر این لازم است دوره‌های مشاوره‌ای برای مادران در نظر گرفته شود، چراکه این دوره آسیب‌های روحی‌ای به همراه داشته و دارد که حتما نیاز است بعد از گذران این دوره یا حتی در حین آن، مورد توجه قرار گرفته و به فکر ارائه راه‌حل و درمان باشیم.

وی تاکید کرد: لازم است به مادرها انرژی و انگیزه بیشتری بدهیم کارهایی که آنها انجام می‌دهند وظیفه‌شان نیست، بلکه با مهر مادرانه تلاش می‌کنند خلاءها را پر کنند، آنها در طول این مدت تلاش کردند جای خالی هر آنچه از تفریح و سرگرمی تا خوردن غذاهای مختلف و تامین نیازهای فرزندان خود را حس می‌کنند، تامین کنند.

 مادران، مدافعان سلامت

این نویسنده همدانی در پایان یادآوری کرد: توجه به این نکته هم ضروری است که مادران در این مدت به عنوان مدافع سلامت عمل کردند و شاید هیچ جا اسم آنان در لیست مدافعان سلامت نیاید اما اگر توجه کنیم مادر خانواده علاوه بر توجه به بازی و سرگرمی کودک باید به سلامت روان کودک هم توجه می‌کرد و بدون وارد کردن اضطراب و استرس او را به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی تشویق می‌کرد که همه این‌ها در کاهش آمار مرگ‌و‌میر کرونا تاثیر داشت.

شناسه خبر 37874