شناسه خبر:39156
1400/1/24 10:44:54

سپهرغرب، گروه گردشگری: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: توسعه ایده و مفهوم «خانه ایرانی» علاوه بر کاهش هزینه طراحی داخلی و چیدمان برای خانواده‌ها، منجر به گسترش تولیدات و فعالیت شاغلان حوزه صنایع‌دستی در سراسر کشور می‌شود.

پویا محمودیان درباره طرح تجهیز و طراحی داخلی خانه‌های طرح اقدام ملی مسکن، گفت: با اعتقاد به اینکه صنایع‌دستی رمز اقتصاد مقاومتی است و باور به توان صنایع‌دستی ایران، طرح اقدام ملی مسکن با تمرکز بر ایده خانه ایرانی شکل گرفت؛ استفاده از محصولات اصیل صنایع‌دستی در طراحی و چیدمان خانه، علاوه بر آشناسازی مردم با هنرهای سنتی هر منطقه و دادن ایده به معماران و مهندسان ساخت‌وساز و طراحان داخلی ساختمان، موجب ایجاد حس زیبایی‌شناسی و البته رونق فروش صنایع‌دستی می‌شود.

وی افزود: صنایع‌دستی ایران با توجه به گستردگی، تنوع تولیدات (بیش از 295رشته فعال) و تعداد بالای هنرمندان و صنعتگران شاغل در این صنعت، نیازمند حمایت و پشتیبانی تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی است؛ در همین راستا معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با نگاه به تاریخچه تولیدات و کاربرد آن در زندگی روزمره مردم از سال‌های گذشته ایده خانه ایرانی را در کشور پیاده‌سازی و در نمایشگاه‌های مختلف در سراسر کشور معرفی و اجرا کرده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور خاطرنشان کرد: ایده خانه ایرانی در راستای تجاری‌سازی صنایع‌دستی با حمایت دستگاه‌های اجرایی استان یزد و با تمرکز بر نمایش زیبایی‌شناسی و استفاده از محصولات صنایع‌دستی کشورمان با اولویت استفاده از صنایع‌دستی استان یزد به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید هنرهای سنتی و البته بخشی از محصولات سایر استان‌ها اجرایی شده است.

محمودیان با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن یزد دو واحد مسکونی به‌عنوان نمونه با محصولات صنایع‌دستی طراحی و تجهیز شده است، تصریح کرد: در این خانه‌ها به‌غیراز لوازم الکترونیک و دیجیتال، بقیه لوازم از صنایع‌دستی ایران است؛ در این خانه‌ها از انواع منسوجات یزدی برای پرده و رومیزی و رومبلی و از زیلو از شهر جهانی میبد استان یزد به‌عنوان کف‌پوش و از سرامیک برای طراحی سرویس‌های بهداشتی و حمام و از سفال برای تجهیز وسایل و ظروف آشپزخانه استفاده شده است. همچنین برای طراحی وسایل روشنایی مانند لوستر از محصولات مس و برای مبلمان، میزها و صندلی‌ها از تولیدات رشته چوب به‌کار برده شده است.

وی گفت: همه محصولات به کار رفته در چیدمان خانه‌های طرح اقدام ملی مسکن، حاصل ذهن خلاق و ساخته دستان هنرمندان صنایع‌دستی کشورمان است، هر یک از محصولات نمودی از تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم است. این محصولات علاوه بر کاربردی بودن در زندگی امروزی، نمایانگر بی‌نیازی کشورمان از واردات بی‌رویه محصولات دکوراسیون داخلی از سایر کشورها است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: توسعه ایده و مفهوم خانه ایرانی در میان مردم و به‌ویژه اهالی فن از معماران حوزه ساخت‌وساز تا طراحان داخلی ساختمان علاوه بر کاهش هزینه طراحی داخلی و چیدمان خانه برای خانواده‌ها در نهایت منجر به گسترش تولیدات و فعالیت شاغلان حوزه صنایع‌دستی در سراسر کشور می‌شود.

شناسه خبر 39156