شناسه خبر:39427
1400/1/30 09:49:07
شرکت ‌شهرک‌های صنعتی در عملکرد منابع محقق‌شده و شهرک‌سازی رقم زد

کردستان در رتبه نخست کشوری

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیر روابط عمومی شرکت ‌شهرک‌های صنعتی کردستان با بیان آنکه این شرکت سال گذشته بهترین عملکرد خود را از زمان تأسیس داشت، گفت: شرکت در دو مؤلفه عملکرد منابع محقق‌شده و عملکرد شهرک‌سازی رتبه نخست کشور را کسب کرد.

شرایط اقتصادی و صنعتی حاکم بر هر کشور، معرف صنایع کوچک و متوسط آن است و برخی از معیارهایی که معمولاً در تعریف صنایع کوچک و متوسط به‌‌کار می‌روند، عبارت‌اند از تعداد کارکنان، میزان سرمایه، حجم دارایی، کل حجم فروش و ظرفیت تولید، اما رایج‌ترین معیار برای تعریف صنایع کوچک و متوسط، معیار تعداد کارکنان است.

تعریف بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت بوده و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف هریک بنا به مقتضیات کاری خود به تعریف و تقسیم‌بندی بنگاه‌ها از حیث بزرگی، کوچکی و متوسط پرداخته‌اند و کارآفرینی در این بخش نیز بیش از گذشته توسعه یافته است.

صنایع کوچک آن‌دسته از صنایع فاقد بخش تحقیق و توسعه، بازاریابی در مقیاس ملی و فراملیتی هستند و کارآفرینان این گروه از واحدهای تولیدی با سرمایه اندک و با این باور که ماشین‌آلات خط تولید متعلق به واحد تولیدی سال‌های سال کار خواهند کرد، با سرمایه محدود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، این سرمایه‌گذاران معمولاً خود مالک، مدیر، بازاریاب و حتی در واحدهای کوچک‌تر حسابدار نیز هستند.

صنایع کوچک به‌واسطه آسیب‌پذیری بالا نیاز به حمایت دولت دارند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌منظور حمایت و سازمان‌دهی صنایع کوچک در سال 1362، قانون تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با سه هدف به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ ایجاد امکانات زیربنایی لازم برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی با متولی واحد، مستثنا کردن از برخی قوانین و قانونمند کردن در واگذاری‌ها و واگذاری تصدی‌های غیر حاکمیتی اداره امور شهرک‌های صنعتی به خود صاحبان و مدیران صنایع مستقر در شهرک صنعتی سه هدف تعیین‌شده در این راستا بود.

اما فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی در استان‌های مختلف به‌منظور حمایت از صنایع کوچک موجود اقدامی مؤثر در این راستا بوده که سرمایه‌گذارانی را برای ورود به این عرصه تشویق کرده است و اکنون شاهد فعالیت واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی در استان‌های کشور هستیم که این امر موجب اشتغال‌زایی و کارآفرینی در عرصه‌های مختلف و رونق تولید داخلی در بخش‌های متعددی شده است.

البته بسته به استان مد نظر و وسعت هر استان و صنعتی و غیر صنعتی بودن آن، میزان فعالیت واحدهای صنعتی در دل شهرک‌های صنعتی متفاوت بوده و به‌طور قطع استان‌های وسیع‌تر بهره بیشتری در این خصوص می‌برند؛ شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان نیز یکی از شرکت شهرک‌های فعال در این حوزه بوده و اقداماتی همچون شهرک‌سازی، راه‌اندازی مجدد برخی واحدهای صنعتی و ایجاد اشتغال را داشته است که به این منظور با مدیر روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت‌و‌گو کردیم.

کیوان جلالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به اقدامات و دستاوردهای شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان طی یک سال گذشته، اظهار کرد: در این بازه زمانی همچون سنوات گذشته قراردادهایی منعقد و واحدهایی به بهره‌برداری رسیده و اشتغال‌زایی نیز داشته است.

وی سرمایه‌گذاری، شهرک‌سازی و وصول مطالبات را از دیگر اقدامات در این بازه زمانی برشمرد و گفت: تعدادی واحد صنعتی طی این مدت راه‌اندازی و زمین‌های راکد نیز تعیین تکلیف شدند.

مدیر روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان بیان کرد: سال گذشته 165 قرارداد واگذاری منعقد شد که این مهم تحقق صددرصدی برنامه را به دنبال داشت؛ سال 98 نیز 107 قرارداد با تحقق صددرصدی منعقد شده بود.

جلالی واحدهای به بهره‌برداری رسیده در یک سال گذشته را 30 واحد با تحقق صددرصدی برنامه دانست و افزود: این آمار در سال قبل از آن 42 واحد با تحقق صددرصدی بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته در شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان ایجاد اشتغال نیز داشته‌ایم، تصریح کرد: در این راستا برای 510 نفر ایجاد اشتغال شد که در این خصوص نیز تحقق صددرصدی برنامه را داشتیم؛ البته این امر در سال 98 با ایجاد اشتغال برای 639 نفر و تحقق صددرصدی برنامه بوده است.

مدیر روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری نیز در این بازه زمانی 450 میلیارد ریال با تحقق صددرصدی برنامه بوده است و این عملکرد در سال 98 رقمی حدود یک‌هزار و 410 میلیارد ریال ثبت شد.

جلالی با بیان آنکه طی این مدت شهرک‌سازی نیز انجام شد، خاطرنشان کرد: 336 هزار و 43 میلیون ریال شهرک‌سازی با تحقق 182 درصدی در این بازه زمانی محقق شد که این رقم در مدت مشابه سال 98 با 137 هزار و 872 میلیون ریال و تحقق 61 درصد بوده است.

وی با تأکید بر اینکه میزان رشد شهرک‌سازی نیز به نسبت شهرک‌سازی در کردستان بوده است، یادآور شد: تحقق برنامه در این بخش طی سال گذشته صددرصد به ثبت رسید.

مدیر روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار کرد: در بخش وصول مطالبات نیز سال گذشته با 704 هزار و 562 میلیون ریال تحقق صددرصدی برنامه را شاهد بودیم که این میزان در سال 98 با 71 هزار و 385 میلیون ریال تحقق 330 درصدی داشته است.

جلالی با بیان اینکه سال گذشته تعدادی از واحدهای صنعتی مجدداً راه‌اندازی شدند، گفت: تعداد واحدهای مجدد راه‌اندازی‌شده 49 واحد صنعتی با تحقق صددرصدی برنامه بوده که این رقم سال قبل از آن با 19 واحد و تحقق 79 درصدی برنامه بوده است.

وی درخصوص تعیین تکلیف زمین‌های راکد نیز بیان کرد: 56 پرونده در این خصوص رسیدگی و زمین‌های راکد تعیین تکلیف شد که تحقق صددرصدی برنامه را در این بخش داشتیم و سال 98 نیز با بررسی 39 پرونده همین میزان تحقق صورت گرفت.

مدیر روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان افزود: شرکت ‌شهرک‌های صنعتی کردستان سال گذشته بهترین عملکرد خود را از زمان تأسیس داشت و براساس گزارش وضعیت عملکرد سال 1399 سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استان کردستان در دو مؤلفه رتبه نخست را کسب کرد.

جلالی با اشاره به مؤلفه‌هایی که موفقیت در آن‌ها کسب شد، تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در دو مؤلفه عملکرد منابع محقق‌شده و عملکرد شهرک‌سازی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در سایر مؤلفه‌ها نیز درخشش‌هایی داشته است، یادآور شد: در سایر مؤلفه‌ها عموماً در بین پنج استان نخست کشور قرار گرفته‌ایم.

توسعه صنعتی، کاهش آلایندگی و بار ترافیکی، کمک به توسعه کارآفرینی، سامان‌دهی صنایع کوچک و جذب سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین اهداف شهرک‌های صنعتی است و با تکمیل زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و راه‌اندازی واحدهای صنعتی، شاهد رشد اشتغال و توسعه صنعتی خواهیم بود و تحقق این موارد در شهرک‌های صنعتی، کشور را برای تکیه بر تولید داخلی و خودکفایی آماده می‌کند.

شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان علاوه‌بر اقدامات و خدمات انجام‌شده که دستاوردهایی همچون تعیین تکلیف زمین‌های راکد، راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی و شهرک‌سازی را به دنبال داشته است، در بسیاری از موارد تحقق صددرصدی برنامه را موجب شده که این امر نشان از همت مسئولان در این بخش دارد.

البته کسب عنوان نخست در دو مؤلفه عملکرد منابع محقق‌شده و عملکرد شهرک‌سازی براساس گزارش وضعیت عملکرد سال 1399 سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گویای تلاش‌های بی‌وقفه در این حوزه بوده و درخشش در سایر مؤلفه‌ها و قرار گرفتن در بین پنج استان نخست کشور در این رابطه نیز افتخاری دیگر در این حوزه است که لزوم حمایت از این بخش را به مسئولان استانی یادآوری می‌کند.

سال گذشته بهترین عملکرد شرکت ‌شهرک‌های صنعتی کردستان از زمان تأسیس رقم خورد و انتظار می‌رود با توجه به کسب این موفقیت‌ها سال 1400 نیز سالی پُرتلاش با کسب موفقیت‌های بیشتر در این بخش باشد و شاهد اشتغال‌زایی و کارآفرینی بیشتر به این واسطه در استان کردستان باشیم.

شناسه خبر 39427