شناسه خبر:39539
1400/2/1 09:23:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از انجام سه طرح تحقیقاتی با هدف ارتقای کیفیت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب همدان با همکاری نهادهای دانشگاهی در راستای ارتقای سطح کیفی این پساب خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، سیدهادی حسینی‌بیدار با اشاره به اهمیت کنترل کیفیت این پساب و تأمین منابع آبی نیروگاه شهیدمفتح از پساب مذکور، گفت: بر همین اساس و بر مبنای مصوبات جلسات مرتبط، سه طرح تحقیقاتی در حوزه تصفیه‌خانه مذکور طی سال جاری درحال اجرا است.

وی توضیح داد: طرح مطالعه روش‌های نوین گندزدایی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب با توصیه فنی و اقتصادی نسبت به روش‌های موجود درحال حاضر توسط دانشگاه علم و صنعت ایران در دست انجام است.

حسینی‌بیدار ادامه داد: همچنین طرح مطالعه و بررسی روش‌های حذف سولفید در واحدهای سوپرناتانت و هاضم‌های بی‌هوازی تصفیه‌خانه فاضلاب همدان و ارائه راهکارهای اقتصادی و کاربردی نیز با همکاری دانشگاه تهران در دست بررسی است.

وی درخصوص طرح مطالعاتی سوم نیز گفت: در این طرح مطالعه و ارزیابی عملکرد تصفیه‌خانه مذکور در تولید پساب مورد نیاز نیروگاه برق شهیدمفتح مدنظر بود که این پروژه نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان در دست انجام است.

وی در همین رابطه با بیان اینکه بخشی از پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب همدان به مصرف نیروگاه شهید مفتح می‌رسد، عنوان کرد: در سال جاری و در راستای منویات مقام معظم رهبری در اجرای شعار سال 1400، چرخه تأمین منابع آبی تنها محدود به نیروگاه شهیدمفتح نخواهد ماند و صنایع دیگر در نقاط مختلف استان برحسب درخواست از این فرصت برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل آبفای استان با اشاره به اینکه براساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده توسط کارشناسان مربوطه در شرکت آب و فاضلاب استان و همچنین متخصصان در نیروگاه شهیدمفتح، پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب همدان از کیفیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: طرح تأمین آب مصرفی نیروگاه شهیدمفتح از پساب تصفیه‌خانه مذکور یکی از پروژه‌های شاخص آب و فاضلاب استان در راستای توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی درنهایت یادآور شد: تا پیش از آن به‌دلیل کسری منابع تأمین آب، نیروگاه شهیدمفتح کمتر از ظرفیت خود درحال فعالیت بود که پس از تأمین پساب افزایش 105 درصدی تولید نیروگاه را شاهد بودیم و بر همین اساس درحال حاضر بخشی از منابع آبی که تا سنوات گذشته به مصرف نیروگاه می‌رسید، ذخیره می‌شود؛ ضمن اینکه آن بخش از منابع آبی که تا سال‌های گذشته به مصرف فوق می‌رسید، هم‌اکنون درحال ذخیره شدن و تأمین مصارف دیگر است.

شناسه خبر 39539