شناسه خبر:40488
1400/2/21 09:45:24

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج گفت: علمای شهید روحانی استان کردستان همگی عالمانی آگاه، دشمن‌شناس، زمان‌شناس و آگاه به زمانه و مسائل فقهی بوده‌‌اند.

ماموستا اقبال بهمنی در یادواره شهدای روحانی رمضان کردستان که در سالن اجتماعات مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برگزار شد، با بیان اینکه شهدای روحانیون استان کردستان دارای سه شاخصه اصلی هستند، اظهار کرد: علمای شهید روحانی استان کردستان همگی عالمانی آگاه، دشمن‌شناس، زمان‌شناس و آگاه به زمانه و مسائل فقهی بوده‌‌اند.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج گفت: مردمی و انقلابی بودن دو شاخصه دیگر روحانیون شهید اهل سنت در استان کردستان بوده است.

ماموستا بهمنی خاطرنشان کرد: شهدای روحانی ما در طول تاریخ به‌ویژه در دوران ستم‌شاهی به‌واسطه دفاع از ارزش‌های دینی و انقلاب سخت‌ترین شکنجه‌ها را در زندان‌های ساواک و از سوی معاندین نظام متحمل شده‌اند.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان در شهرستان سنندج چهار نفر از روحانیون به درجه شهادت رسیده‌اند، گفت: دو نفر از این بزرگواران قبل از انقلاب به دست عناصر گروهک‌های ضد انقلاب و دو نفر دیگر بعد از پیروزی انقلاب به دست گروه‌های تکفیری به شهادت رسیده‌اند.

این مقام مسئول افزود: ماموستا شهید جلالی‌زاده قبل از انقلاب در منطقه ژاورود با نوشتن نامه‌ای حامل هزاران امضای بزرگان و علمای این منطقه، آن را به‌عنوان بیعت‌نامه برای امام راحل ارسال می‌کند.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج گفت: این نشانه انقلابی بودن این عالم روحانی و تلاش آن‌ها در راستای استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است.

ماموستا بهمنی اظهار کرد: مرحله نخست شهادت روحانیون استان کردستان که قبل از انقلاب به شهادت رسیده‌اند، برای استقرار نظام و مرحله دوم شهادت روحانیون اهل سنت کردستان برای استمرار این نظام بوده است.

وی گفت: ماموستا شیخ‌الاسلام در سنگر مسجد و در سنگر خطابه و خبرگان رهبری و در مدرسه و جمع‌های مردمی، همواره در مسیر استمرار انقلاب تلاش کردند و مهم‌ترین دغدغه ایشان بود.

این مقام مسئول افزود: دستی که ماموستا جلالی‌زاده و ماموستا شیخ‌الاسلام را به شهادت رساند، یک دست است؛ ماموستا ملاعلی جلالی‌زاده را گروهک‌های ضد انقلاب با عنوان کومله و دموکرات به شهادت رساند، ماموستا شیخ‌الاسلام را گروهی افراطی به‌نام «سلفیت» نامی مقدس که چهره‌ای خوب برای خود متصور می‌شوند و دست به ترور یکی از بهترین چهره‌ها در اجتماع و در مقدس‌ترین مکان و شب قدر طی ماه رمضان می‌زنند.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج اذعان کرد: جریانی که ماموستا شهید برهان عالی و ماموستا شهید شیخ‌الاسلام را به شهادت رساند، خیلی خطرناک‌تر از جریان نخستی است که روحانیان ما را قبل از انقلاب به شهادت رساندند؛ چراکه جریان دوم نام دین را به خود داده‌اند.

ماموستا بهمنی افزود: دستی که روزی امام علی(ع) را در ماه رمضان و در محراب نماز به شهادت رساند، در زمان دیگر از آستینی بیرون آمد و علما و روحانیون ما را که در مسیر دین و قرآن حرکت می‌کردند، به شهادت رساند.

وی گفت: وظیفه امروز دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها آن است که این نحله انحرافی را هرچه بیشتر معرفی کنند تا جوانان ما را گمراه نکنند.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت و نقش روشنگری ماموستا شیخ‌الاسلام، ابراز کرد: این شهید والامقام کرسی تدریس حوزه‌های علمیه استان کردستان را در دست و در دانشگاه نیز برای جوانان دانشجو تدریس و تأثیرات بسزایی در ارتقای باورهای دینی دانشجویانشان داشت.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج از ماموستا شهید برهان عالی نیز به‌عنوان عالم برجسته و آگاه به امور زمان و تأثیرگذار نام برد و خاطرنشان کرد: ماموستا برهان عالی نقش مهمی در خنثی‌سازی برخی فتنه‌ها داشت.

ماموستا بهمنی با بیان اینکه مدیریت بسیار خوب ماموستا عالی موجب شد جریان انحرافی کنار برود، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های روحانیون دشمن‌شناسی آن‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: ماموستاها و علمای دینی همواره در مقاطع مهم و سرنوشت‌ساز توانسته‌اند نقش بسزایی در روشنگری و بصیرت‌افزایی جامعه داشته‌ باشند.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج با بیان اینکه جامعه روحانیون در استان کردستان با وجود کمبود در امکانات دنیوی به بهترین شیوه در مسیر آگاهی‌بخشی و ترویج اصول و اندیشه‌های دینی تلاش کرده‌اند.

ماموستا بهمنی افزود: ماموستاها همیشه ملجأ و پناهگاه بوده و در کنار مردم حضور داشته‌اند.

شناسه خبر 40488