شناسه خبر:41979
1400/3/25 10:10:11
سعید علی‌تاجر، کاندیدای شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد:

لزوم اندیشیدن قبل از اقدامات اجرایی

سپهرغرب، گروه خبر - الهام پری‌پور: کاندیدای شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در انجام پروژه‌ها جوانب اقدامات درنظر گرفته نمی‌شود، گفت: در مدیریت شهری باید با مطالعه اثرات بعدی کار مشخص و بر این مبنا تصمیم‌گیری شود. اگر اندکی اندیشیدن و بعد اقدام صورت می‌گرفت، شهر با این آسیب‌ها روبه‌رو نمی‌شد.

از آنجا که حضور حداکثری مردم در انتخابات و آگاهی آنان از دیدگاه‌ها و برنامه‌های کاندیداها بسیار حائز اهمیت است، گفت‌وگویی با سعید علی‌تاجر صورت گرفته است تا با برنامه‌ها و دیدگاه وی آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

سعید علی‌تاجر دارای دکترای معماری از دانشگاه شهید بهشتی تهران بوده و استادیار و عضو هیئت‌علمی گروه معماری دانشگاه بوعلی‌سینا همدان است. از سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به عضویت پیوسته کرسی‌های نظریه‌پردازی معماری و شهرسازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان، نماینده دانشگاه بوعلی‌سینا در کمیسیون معماری و شهرسازی ایرانی و طراحی «باغ کتاب» محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد.

در ادامه گفت‌وگو با این استاد دانشگاه و کاندید دوره ششم شورای اسلامی شهر همدان را می‌خوانیم:

علی‌تاجر ضمن تأکید بر اینکه از نتایج بعدی اکثر اقدامات شهرداری مشخص است که مطالعات و برنامه‌ریزی در ابتدای کار وجود ندارد، ابراز کرد: متأسفانه در بسیاری از عرصه‌های کشور ضعف بنیان‌های نظری و تئوری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در انجام پروژه‌ها جوانب اقدام درنظر گرفته نمی‌شود، گفت: در مدیریت شهری باید با مطالعه اثرات بعدی کار مشخص و بر این مبنا تصمیم‌گیری شود. اگر اندکی اندیشیدن و بعد اقدام صورت می‌گرفت، شهر با این آسیب‌ها روبه‌رو نمی‌شد.

کاندیدای شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: اگر اعضای شورا تخصص لازم را ندارند، لازم است در این زمینه از مشاور متخصص و با تجربه استفاده کنند و بعد از آن نیز باید کارشناس متخصصی طرح را از مشاور تحویل بگیرد.

علی‌تاجر در این زمینه افزود: گاهی دیده می‌شود مشاوران بدون درنظر گرفتن شرایط شهر، طرح‌های سایر شهرها را کپی کرده و ارائه می‌دهند؛ بنابراین وجود یک کارشناس زبده برای تحویل گرفتن طرح از مشاور ضروری است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته صدها میلیارد تومان صرف ساخت پروژه‌های عمرانی مختلف شده است، تصریح کرد: هزینه‌هایی صرف‌شده اما عملاً نتیجه‌ای به‌ دنبال نداشته و نه‌تنها گرهی از معضلات شهری باز نکرده، بلکه مشکلاتی را هم ایجاد کرده است.

علی‌تاجر تکیه بر تئوری پیشران در ساختار شهر همدان را یکی از اولویت‌های درنظر گرفته‌شده در برنامه خود دانست و توضیح داد: شهر نیاز به نظریه و تئوری دارد، ضروری است در شهر تقویت حرکت‌های برون‌ریز، تقویت اقمار خورشید میانی، کاهش فشار روی مرکز شهر و ایجاد خوانایی شهر از این طریق صورت گیرد.

وی ضمن بیان اینکه تمامی آنچه گفته شد در فضای کاملاً تخصصی دانشگاهی بسیار معنادار است و اجرایی شدن آن‌ها باعث آرامش شهر می‌شود، افزود: وجود پلیس راهنمایی و رانندگی در تمامی سطح شهر نشان می‌دهد که سازوکارهای شهری خوب انجام نگرفته و شهر مریض است و پلیس راهنمایی و رانندگی به‌مثابه پرستار همواره باید بالای سر این مریض باشد.

علی‌تاجر گفت: بیشتر دستکاری‌ها در کالبد شهر تحت تأثیر مدیریت بی‌مطالعه صورت گرفت، در بحث پیاده‌راه‌ها باید درنظر داشت وقتی اراضی که تماماً کاربری‌های سنگین دارد تبدیل به پیاده‌رو می‌شود، فشار ترافیک سواره به قسمت‌های دیگر شهر وارد می‌آید، بنابراین مشاهده می‌شود بسیاری از مردم هنگام تردد در برخی خیابان‌ها و یا حتی محلات خود، با ترافیک مواجه شده و از این وضعیت ناراضی هستند.

وی افزود: قطعاً اگر قبل از اقدام مطالعه صورت می‌گرفت و اثرات بعدی کار دیده می‌شد، بسیاری از این پروژه‌ها این‌گونه ساخته نمی‌شدند و موجبات گله‌مندی شهروندان را فراهم نمی‌کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به آنکه شورای اسلامی شهر را یک نهاد سیاسی نمی‌داند، عنوان کرد: این نهاد کاملاً تخصصی است و باید در آن تصمیمات تخصصی گرفته شود.

علی‌تاجر ضمن بیان اینکه در برنامه‌های خود به حیطه گردشگری توجه داشته است، تصریح کرد: باید به تمامی پروژه‌های زیستی- کالبدی شهر همدان یک پیوست گردشگری ضمیمه شود.

وی اظهار کرد: گردشگری در تمامی حیطه‌ها ازجمله سلامت، کشاورزی، علمی، کارخانه‌ها و ورزش می‌تواند فعال شده و موجب جذب ثروت برای شهر شود.

کاندیدای شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه جزء تیم طراحان تالار قرآن بوده است، گفت: ما یک مرکز گردهمایی ایجاد کردیم، اما متأسفانه ظرفیت ایجادشده تالار قرآن درنظر گرفته نشد و بهره‌برداری از آن برای جذب گردشگر علمی صورت نگرفت.

علی‌تاجر افزود: تالار قرآن همدان ظرفیت خوبی برای برگزاری اجلاس‌های مختلف دارد. فقط در زیر گنبد اصلی تالار، یک‌هزار و 400 صندلی قرار دارد که 400 صندلی Vip است و ترجمه هم‌زمان دارد.

شناسه خبر 41979