شناسه خبر:42517
1400/4/6 09:21:41

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه 27 شهر استان همدان دارای طرح جامع مصوب هستند، گفت: بازنگری طرح جامع در همدان انجام شده و دارای 85 درصد پیشرفت فیزیکی است.

وزارت راه و شهرسازی خردادماه سال 1390 با رأی مجلس و تأیید شورای نگهبان با ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل و به ادارات متعددی تقسیم‌بندی شد؛ این وزارتخانه امور شهرسازی، تعیین تکلیف جاده‌ها، اداره امور ترابری کشور، تأمین رفاه اجتماعی در زمینه مسکن، بررسی درباره راه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، تعیین مشخصات مجاز وسایل حمل‌ونقل و غیره را در اهداف و وظایف خود دارد.

با توجه به ایجاد ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌های مختلف و ادارات تابعه در شهرستان‌ها، اقدامات و خدمات بسیاری در حوزه راه و شهرسازی از مسکن تا تصویب طرح‌های شهری در این حوزه انجام و دستاوردهایی نیز در این راستا حاصل می‌شود؛ در استان همدان نیز به تبعیت از اجرای طرح‌های مختلف و در راستای دستیابی به اهداف و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، اقداماتی طی سال‌های گذشته انجام شده است که به‌منظور آگاهی از این خدمات و دستاوردها با مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم.

داریوش حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به اقدامات و دستاوردهای اداره کل راه و شهرسازی استان همدان طی سال گذشته، اظهار کرد: در حوزه شهرسازی و معماری، اقدامات قابل توجهی انجام شد که تهیه طرح جامع شهری از آن جمله بوده و اکنون 27 شهر استان دارای طرح جامع مصوب هستند.

وی به ابلاغ طرح جامع شهری در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته پنج طرح در این راستا ابلاغ و تاکنون به 27 شهر استان طرح جامع شهری ابلاغ شده است؛ درخصوص تهیه طرح تفصیلی شهر نیز سال گذشته با تهیه چهار طرح، 27 شهر استان دارای طرح تفصیلی مصوب شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: سال گذشته 20 طرح تفصیلی شهری و تا پایان سال 24 طرح در این راستا ابلاغ و سه طرح برای اعلام به استانداری ارسال شد؛ با ابلاغ 23 طرح تفصیلی شهری، 26 طرح جامع اعلام شده است.

حسینی با بیان اینکه تهیه طرح تفصیلی شهر جدید حورا نیز در دست تهیه است، افزود: درخصوص تهیه طرح جامع ناحیه‌ای نیز سال گذشته سه طرح تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است.

وی با اشاره به تهیه طرح مجموعه شهری، تصریح کرد: سال گذشته یک طرح در این راستا تهیه و مدارک و مستندات برای ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است؛ در بحث طراحی شهری نیز چهار طرح تهیه و ابلاغ شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: درخصوص طرح‌های بازآفرینی شهری محلات نیز سال گذشته 6 طرح تهیه و به شهرداری ابلاغ شد؛ بازنگری طرح جامع نیز انجام شده و این طرح دارای 85 درصد پیشرفت فیزیکی است.

حسینی با اشاره به تصویب مغایرت‌های اساسی شهر، خاطرنشان کرد: این مهم با هشت شاخص در راستای حل اختلاف طرح تفصیلی با جامع با هدف حفظ حقوق شهروندی انجام شد.

وی درخصوص دبیرخانه کمیسیون ماده پنج نیز یادآور شد: 169 جلسه برگزار و تصویب ضوابط پارکینگ برای شهر همدان، تصویب محل ایستگاه مسافری راه‌آهن همدان، تهیه و تصویب طراحی شهری محله جولان، تهیه و تصویب طرح بازآفرینی مرکز محلات کلپا، حاجی و کبابیان و تصویب ضوابط مناسب‌سازی برای عبورومرور معلولان، از مهم‌ترین مصوبات این جلسات بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اظهار کرد: دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی نیز 93 جلسه طی سال گذشته تشکیل و بررسی و تصویب پارک فرامنطقه‌ای 245 هکتاری اکباتان همدان، سامان‌دهی مجتمع گردشگری عباس‌آباد، طرح‌های گردشگری و مجتمع‌های اقامتی، طرح‌های بخش کشاورزی و دامداری صنعتی، مجتمع‌های بین راهی و غیره از مهم‌ترین مصوبات شاخص در این کارگروه بوده است.

حسینی در ادامه به پیشرفت فیزیکی، عملکرد و مراحل ساخت و واگذاری پروژه‌های مسکن مهر استان در شهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و 175 واحد تا پایان سال گذشته به متقاضیان واگذار شده و درصد عملکرد نسبت به قرارداد 96 درصد بوده است.

وی با اشاره به قرارداد 11 هزار و 521 واحد مسکن مهر در شهرستان همدان و تحویل 11 هزار و 139 واحد به متقاضیان، بیان کرد: قراردادهای منعقدشده در شهرستان ملایر هشت هزار و 281 واحد بوده که هفت هزار و 576 واحد تحویل متقاضیان شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: در شهرستان اسدآباد از سه هزار و 118 قرارداد منعقدشده مسکن مهر، سه هزار و 103 واحد تحویل متقاضیان شد؛ در شهرستان بهار نیز از یک‌هزار و 245 واحد عقد قرارداد شده یک‌هزار و 189 واحد تحویل متقاضیان شد.

حسینی با اشاره به عقد دو هزار و 112 قرارداد مکسن مهر در تویسرکان و تحویل دو هزار و 110 واحد قطعی به متقاضیان، تصریح کرد: در شهرستان رزن نیز از 138 واحد عقد قرارداد شده، 100 درصد واحدها تحویل متقاضیان شد؛ دو هزار و 979 واحد پروژه‌های عقد قرارداد شده در شهرستان نهاوند بوده که دو هزار و 964 واحد به متقاضیان واگذار شد.

وی درخصوص پروژه‌های مشکل‌دار مسکن مهر در شهرستان همدان نیز یادآور شد: چهار پروژه و درمجموع 200 واحد دارای مشکل باقی مانده بود که به متقاضیان تحویل شد که عمده مشکلات آن‌ها حقوقی و مالی عرضه بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اظهار کرد: در بحث محدوده‌های هدف بازآفرینی مراکز شهرهای استان، هفت هزار و 996 محدوده خالص شهری، 80 هزار و 762 محدوده تاریخی و مرکز شهری با نسبت 6.1 درصد به مساحت شهر در استان است.

حسینی به پروژه‌های بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: احداث خانه قرآن و عترت خضر با 80 درصد پیشرفت فیزیکی، احیا و بهسازی محور جولان- خانه قهاری با 95 درصد پیشرفت فیزیکی، استفاده مجدد از بنای با ارزش خانه صالحان در کلپا با 95 درصد پیشرفت فیزیکی، احیا و بازسازی محله جولان- خانه سیفی با پیشرفت فیزیکی 95 درصد، احیا، بهسازی نوسازی محله هدف و جداره‌سازی کبابیان با پیشرفت 100 درصدی، احیا، بهسازی و نوسازی محله هدف و جداره‌سازی کلپا با 60 درصد پیشرفت فیزیکی، احیا، بهسازی و نوسازی محله هدف و جداره‌سازی محله حاجی با پیشرفت 100 درصدی، ازجمله این پروژه‌ها بوده است.

وی احداث مجموعه چندمنظوره حصار امام (ره) با 50 درصد پیشرفت فیزیکی را از دیگر پروژه‌های عمرانی بازآفرینی شهری برشمرد و بیان کرد: دیوارکشی و پوشش رودخانه حصار امام (ره) با 65 درصد پیشرفت فیزیکی، سامان‌دهی حاشیه رودخانه منوچهری با پیشرفت 100 درصدی، تکمیل و اصلاح دیوارکشی و پوشش رودخانه حصار امام (ره) با پیشرفت 65 درصدی، بهسازی، جداره‌سازی و مبلمان پیاده‌راه بوعلی و میدان امام (ره) با پیشرفت 25 درصدی و لوله‌گذاری و اصلاح نهر دیزج با پیشرفت 95 درصد از دیگر پروژه‌ها بوده است.

راه و شهرسازی استان همدان طی سال گذشته اقدامات مؤثری در استان داشته که در حوزه شهرسازی و معماری تهیه طرح جامع شهری از آن جمله بوده و اکنون 27 شهر استان دارای طرح جامع مصوب هستند و 27 شهر استان نیز دارای طرح تفصیلی مصوب شده‌اند؛ البته تهیه طرح تفصیلی شهر جدید حورا نیز در دست تهیه بوده و درخصوص تهیه طرح جامع ناحیه‌ای نیز سال گذشته سه طرح تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است.

درخصوص طرح‌های بازآفرینی شهری محلات سال گذشته 6 طرح تهیه و به شهرداری ابلاغ شده است و بازنگری طرح جامع نیز با 85 درصد پیشرفت فیزیکی درحال انجام است؛ پروژه‌های بازآفرینی متعددی نیز طی سال گذشته انجام شده و جزء اقدامات مؤثر و دستاوردها در حوزه عمرانی بوده است.

شناسه خبر 42517