شناسه خبر:42999
1400/4/15 09:53:04

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه گفت: صندوق استان طی هشت سال گذشته با پرداخت 524 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره و ارزان به مردم بیش از 22 هزار شغل در استان کرمانشاه ایجاد کرده است.

اسفندماه سال 1393 پس از بررسی الزامات شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مرکزی، موضوع تغییر نام صندوق مهر امام رضا (ع) به تصویب هیئت‌امنا رسید و با صدور مجوز از سوی بانک مرکزی این صندوق با عنوان صندوق کارآفرینی امید به تداوم فعالیت پرداخت. صندوق کارآفرینی امید، براساس رویکرد جدید حمایت از کسب‌وکارهای خُرد بازارمحور با روش تأمین مالی خُرد، وظایف مهم و مغفول‌مانده‌ای را در زنجیره حمایت‌های دولتی از تولید در بخش خصوصی برعهده دارد و برای تبیین این نقش لازم است با نگاهی گذرا، به تلاش‌های هم‌سو با تأسیس چنین نهادهایی در کشورهای همگن و رو به توسعه پرداخته شود.

در سال‌های اخیر برنامه‌های حمایتی و ادبیات پیرامونی کسب‌وکارهای خُرد در کشورهای گوناگون جهان با ساختار اقتصادی متفاوت رشد چشمگیری داشته و این کسب‌وکارها با اهداف کاهش فقر، کمک به افزایش تولید کالا و خدمات منطقه‌ای و مقابله با بیکاری در سیاست‌گذاری کشورها، جایگاه درخوری یافته است؛ این شیوه تأمین مالی تا آنجا در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشورها اهمیت دارد که بنیاد صلح نوبل برای تلاش در نهادینه کردن آن جایزه صلح اعطا می‌کند و سازمان ملل سالی را به‌نام اعتبارات خُرد نام‌گذاری می‌کند.

با فعالیت صندوق کارآفرینی امید و ارائه تسهیلات به متقاضیان خدمات و دستاوردهای بسیاری ازجمله ایجاد اشتغال را در نقاط مختلف کشور شاهد هستیم و در استان کرمانشاه نیز به تبعیت از سایر استان‌ها این مهم محقق شده است.

طبق سند جامع اشتغال استان کرمانشاه، نرخ بیکاری استان باید در سال 1398 سه درصد، در سال 1399، 2.5 درصد و در سال 1400 نیز 2.5 درصد کاهش می‌یافت تا به میانگین کشوری برسد که در سال 1398 با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاهش یافت و نرخ بیکاری استان پس از پنج سال، دوباره به 15.7 رسید.

اما سال 1399 این هدف‌گذاری محقق نشد و نرخ بیکاری استان کرمانشاه از سوی مرکز آمار ایران، 14.9 درصد در استان اعلام شد که به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی 27 هزار شغل در استان از دست رفت که اگر این شرایط تحمیلی نبود، نرخ بیکاری سال گذشته 2.5 تا سه درصد کاهش می‌یافت.

با توجه به اقدامات و دستاوردهای صندوق در کرمانشاه، بر آن شدیم با مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه گفت‌و‌گو کنیم.

طاهر عظیمی‌فشی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به اقدامات و دستاوردهای صندوق کارآفرینی امید در استان کرمانشاه در دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار کرد: صندوق کارآفرینی امید طی هشت سال دولت تدبیر و امید توانسته با حمایت از کسب‌وکارهای خُرد و کوچک و استفاده از ظرفیت‌های موجود، زمینه ایجاد اشتغال برای 22 هزار و 410 نفر را در سطح استان فراهم کند.

وی با بیان آنکه این میزان ایجاد اشتغال در نوع خود کم‌سابقه بوده و رضایتمندی حداکثری را در تکریم ارباب رجوع و حوزه اشتغال به دنبال داشته است، گفت: این صندوق طی این مدت درمجموع بیش از 524 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف اقتصادی از صنعت، خدمات، کشاورزی و رفاهی پرداخت کرده که با توجه به پتانسیل ویژه استان در حوزه کشاورزی، بیشترین میزان پرداخت در بخش‌های روستایی و کشاورزی بوده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه بیان کرد: به‌دلیل وقوع زلزله سال 1396 بخش عمده تسهیلات پرداخت‌شده در سال 1397 از محل اعتبار مختص مناطق زلزله‌زده برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده بود و رضایتمندی بالایی را در سطح استان به‌وجود آورد.

عظیمی‌فشی با تأکید بر اینکه صندوق کارآفرینی امید به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های مغفول و مزیت‌های نسبی استان با حداقل سرمایه‌گذاری اقدام به تعریف استراتژی‌های خاص خود کرده است، افزود: در استان کرمانشاه با احیای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود مبلغ 9 میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان آنکه درنتیجه این تسهیلات پرداختی تعداد 155 نفر اشتغال در طرح‌های روستای فاقد بیکار و هر روستا یک محصول ایجاد شد، تصریح کرد: تعداد 147 فقره تسهیلات صندوق خُرد محلی با چهار هزار و 200 نفر عضو پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه ادامه داد: استان دو میلیون نفری کرمانشاه پُر از ظرفیت‌های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی بوده و از وجود 600 هزار جوان 15 تا 29 ساله و بیش از 900 هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت‌های پُرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و دو گمرک رسمی در ‌مرز عراق بهره‌مند است.

عظیمی‌فشی با بیان اینکه استان کرمانشاه با وسعت حدود 25 هزار کیلومتر مربع 1.5 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه دارای 14 شهرستان، 35 شهر و 86 دهستان است.

وی در ادامه به کسب عنوان پنجمی صندوق کارآفرینی کرمانشاه در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در ارزیابی صورت‌گرفته در بحث عملکرد استان‌ها در تجهیز منابع از محل بازاریابی، جذب و بهره‌برداری از پایانه‌های فروشگاهی، صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه با مجموع دو هزار و 390 پایانه فعال در سطح استان، جایگاه پنجم را در بین 31 استان کشور از آن خود کرد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه اظهار کرد: تجهیز منابع همواره یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های صندوق بوده و درحال حاضر نیز جذب منابع مالی در بین سیاست‌ها و فعالیت‌های صندوق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عظیمی‌فشی با بیان آنکه توفیق در این حوزه زمینه‌ساز توسعه در سایر حوزه‌ها به‌ویژه وظایف ذاتی صندوق است، گفت: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به کسب‌وکارهای خُرد، کوچک و ایجاد اشتغال برای جوانان این مرزوبوم ازجمله وظایف ذاتی صندوق است.

وی در ادامه بیان کرد: در این ارزیابی شهرستان‌های کرمانشاه با تعداد 469، سرپُل ذهاب با 283، گیلانغرب با 256 و سنقر با 211 پایانه فعال در سطح استان رتبه‌های اول تا چهارم را در بین شهرستان‌های استان به‌دست آوردند.

با توجه به اقدامات و خدمات صندوق کارآفرینی امید و ارائه تسهیلات در استان روند حرکتی نمودار بیکاری کرمانشاه طی چهار سال اخیر کاهشی بوده و درحالی که نرخ بیکاری استان در سال 1395 تا 22.2 درصد نیز بالا رفت و 9.6 درصد از میانگین کشوری بیشتر شد، در ادامه روند کاهشی آغاز شد و در سال 1396 به 21.7، سال 1397 به 18.7، سال 1398 به 15.7 و سال 1399 به 14.9 درصد کاهش یافت.

این نکته قابل ذکر است که بخشی از این کاهش نتیجه ارائه تسهیلاتی بوده که در اختیار کارآفرینان و جوانان بیکار شهری و روستایی قرار گرفت که قسمتی از آن توسط صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد و تأثیر قابل توجهی در کاهش نرخ بیکاری در استان داشته است.

شناسه خبر 42999