شناسه خبر:43496
1400/4/27 10:31:38

سپهرغرب، گروه خبر: شیوه‌های نادرست و سنتی آبیاری در بخش کشاورزی ایلام در شرایط خشک‌سالی و کمبود منابع آبی، تهدید جدی برای کاهش تولیدات کشاورزی استان است.

شیوه‌های سنتی آبیاری مزارع عاملی غیراصولی در هدررفت آب است، به رغم تأکید کارشناسان حوزه کشاورزی بر استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری برای بالابردن سطح تولید محصولات و استفاده بهینه از منابع آبی، حالا با توجه به خطر خشک‌سالی استفاده از روش‌های نوین آبیاری اجتناب‌ناپذیر است.

متأسفانه بسیاری از کشاورزان استان ایلام ازجمله کشاورزان هلیلانی این روزها ناگزیر به استفاده از شیوه‌های سنتی آبیاری هستند.

چند سالی است که اجرای روش‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی این شهرستان متوقف شده، بیش از 70 درصد از زمین‌های کشاورزی هلیلان هنوز به شیوه سنتی آبیاری می‌شود، روشی که راندمان آبیاری در آن بین 25 تا 30 درصد است و مابقی آب هدر می‌رود.

عدم زیرساخت آبیاری نوین در مناطق مختلف ایلام

یکی از کشاورزان هلیلانی ابراز کرد: از ساعت هفت صبح تا غروب که آبیاری زمین کشاورزی را شروع می‌کنیم، نصف کمتر از زمین آبیاری می‌شود چراکه روش آبیاری سنتی انجام می‌گیرد.

سجاد منصوری بیان کرد: اگر آبیاری به روش‌های نوین و بارانی باشد، ظرف مدت دو ساعت آبیاری اراضی کشاورزی به اتمام می‌رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه رودخانه سیمره در کنار زمین‌های کشاورزی هلیلان قرار دارد، اما هنوز کشاورزان هلیلانی به همان روش سنتی آبیاری انجام می‌دهند.

وی گفت: جوانان زیادی در منطقه هستند که علاقمند به کار کشاورزی هستند اما متأسفانه زیرساخت کشاورزی مناسبی در منطقه وجود ندارد.

این کشاورز تأکید کرد: متأسفانه به دلیل عدم پیگیری مسئولان، از آبیاری بارانی در این منطقه خبری نیست و به ناچار از روش‌های آبیاری سنتی استفاده می‌می‌شود.

هزینه دو هزار میلیارد تومانی برای طرح‌های آب و خاک در ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار کرد: در خصوص طرح‌های آب و خاک در چند ساله اخیر از طرف دولت توجه ویژه‌ای به استان ایلام شده است.

محمدعلی اقدسی بیان کرد: بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در طول هشت سال گذشته در پروژه‌های حوزه آب و خاک در استان ایلام هزینه شده است.

وی افزود: با اجرای پروژه‌های آب و خاک در استان، سطح زیرکشت اراضی آبی استان به بیش از 160 هزار هکتار خواهد رسید.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام افزود: در حال حاضر حدود 120 هزار هکتار سطح زیرکشت آبی اراضی آبی در استان وجود دارد که قبل از اجرای این طرح‌ها حدود 60 تا 70 هزار هکتار بیشتر اراضی آبی در استان وجود نداشت.

اقدسی عنوان کرد: از مهم‌ترین طرح‌های آب و خاک که هم‌اکنون در سطح استان در حال اجرا هستند، طرح سامانه گرمسیری است که بیش از 17 هزار هکتار از اراضی استان را آبی خواهد کرد.

وی ادامه داد: از دیگر طرح‌های مهم حوزه آب و خاک در استان، طرح احیای 50 هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های دهلران است که این طرح در فاز نخست آن در سطح 40 هزار هکتار اجرا شده است.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: فاز دوم این طرح قرار است امسال کار مطالعاتی و شروع عملیات آن انجام شود که مجموعاً 50 هزار هکتار از اراضی شهرستان دهلران از سد کرخه آبی می‌شوند.

اقدسی عنوان کرد: طرح مهار آب رودخانه‌های مرزی در قالب ایستگاه‌های پمپاژ که مجموعاً 30 هزار هکتار از اراضی دیم استان را به آبی تبدیل می‌کند.

وی گفت: با اجرای کامل این طرح‌ها سطح زیرکشت اراضی آب استان تقریباً دو برابر می‌شود و به بیش از 160 هزار هکتار می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: در این صورت تولیدات کشاورزی استان نیز افزایش خواهد یافت. به دلیل اینکه بیشتر این اراضی آبی در مناطق گرمسیری استان واقع شده و قابلیت انجام دو کشت را در سال دارند، تولیدات کشاورزی استان در یکی دو سال آینده به بیش از 1.5 میلیون تن خواهد رسید.

گران شدن تجهیزات عامل کند بودن طرح‌های آبیاری نوین

اقدسی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان هلیلان تحت پوشش شبکه آبیاری تحت فشار است.

وی اضافه کرد: در دو سال اخیر به رغم استقبال کشاورزان منطقه برای آبیاری به روش نوین، اما گرانی تجهیزات باعث کند شدن روند طرح‌های آبیاری نوین در منطقه شده است.

وی افزود قطعات و تجهیزات سیستم‌های آبیاری تحت فشار از هزینه‌های زیادی برخوردار هستند، به دلیل اینکه اجرای روش‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب موجب، افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود، در حال رایزنی و پیگیری این موضوع در شهرستان هلیلان هستیم.

با توجه به مسئله کم‌آبی و خشک‌سالی و اینکه کشاورزی مهم‌ترین شغل مردم استان است، نیاز است برای توسعه آبی کردن اراضی کشاورزی در استان و همچنین استفاده از روش‌های نوین آبیاری گام‌های بلندتری برداشته شود.

شناسه خبر 43496