شناسه خبر:43500
1400/4/27 10:42:28

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان قروه از آزادسازی 65 هزار مترمربع اراضی ملی در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان خبر داد‌.

توفیق زارعی اظهار کرد: بیش از 65 هزار مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده بدر و پریشان توسط دو فرد متخلف با تغییر کاربری به باغ و زمین کشاورزی تصرف شده بود که بعد از دو سال پیگیری، تلاش واحد حقوقی یگان حفاظت و طی مراحل قانونی و قضائی از دست این افراد سودجو خارج شد.

وی با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده قوانین مختص به خود دارد و هرگونه دخل و تصرف خارج از برنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست ممنوع است، تصریح کرد: برخی افراد به‌منظور سودجویی و تصرف منابع ملی و یا عدم آگاهی به این مناطق، باعث تخریب و برهم زدن اکوسیستم در چنین مناطقی می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان قروه افزود: این اداره با هرگونه دخل و تصرف در عرصه‌های طبیعی به‌ویژه مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان با جدیت تمام برخورد می‌کند و اجازه نخواهد داد که انفال الهی دست‌خوش تخریب و تجاوز قرار گیرند.

زارعی در ادامه افزود: در صورت تکرار و تصرف، متخلفین خلع ید شده علاوه بر مجازات مقرر قانونی، طبق مواد قانون مجازات اسلامی نیز با تخریب‌کنندگان و زمین‌خواران اراضی ملی به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

وی از عموم مردم علاقه‌مند به حفظ محیط‌زیست درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه دست‌اندازی به محیط‌زیست، شامل ساخت و ساز، تخریب، تصرف اراضی ملی، شکار و صید، آلودگی محیط‌زیست، آتش‌سوزی در محدوده منطقه حفاظت شده بدر و پریشان، موضوع را به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان و پاسگاه‌های محیط‌بانی مستقر در منطقه اطلاع دهند.

گفتنی است، منطقه حفاظت‌شده بدر و پریشان در شهرستان قروه یک زیستگاه بکر و با ارزش با مساحت 43 و 530 هکتار در سال 1385 برابر مصوبه 276 شورای عالی محیط‌زیست به‌عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است.

این منطقه در جنوب شهرستان قروه واقع شده و دارای 42 گونه پرنده، 12 گونه پستاندار و هشت گونه خزنده بوده که گونه شاخص منطقه کل و بز است. همچنین چشمه‌های پر آب و با ارزش فرهنگی و مذهبی و امام‌زاده موجود در منطقه از ارزش‌های فرهنگی و گردشگری منطقه محسوب می‌شود.

 

شناسه خبر 43500