شناسه خبر:43502
1400/4/27 10:46:33
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان تأکید کرد:

زمان استفاده از وسایل برقی پُرمصرف رعایت شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به اینکه کمبود برق در تابستان امسال با معجزه درست نمی‌شود، گفت: درحال حاضر تنها راهکار جلوگیری از خاموشی‌ها صرفه‌جویی در مصرف برق بوده، در این رابطه زمان و نحوه استفاده از وسایل پُرمصرف غیر ضروری خانگی مهم است.

قباد رستمی روز گذشته با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع درخصوص صرفه‌جویی برق درحال حاضر نحوه و زمان استفاده از وسایل پُرمصرف غیر ضروری است، عنوان کرد: وسایل پُرمصرف غیر ضروری مانند جاروبرقی، لباسشویی، سشوار، اتو و فر در ساعات اوج مصرف یعنی بعد از ظهر و اول شب نباید استفاده شوند.

وی افزود: به‌عنوان نمونه دمای کولر گازی باید بین 24 تا 26 باشد، زیرا دمای آسایش بدن طبق گفته پزشکان 24 تا 26 درجه است؛ یا اگر دمای یخچال تاکنون پنج بوده، الان روی هفت گذاشته شود، زیرا با رعایت نکاتی مانند زمان و چگونگی استفاده از وسایل برقی، قطعاً خاموشی کمتر خواهد شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به اینکه کمبود برق با معجزه در تابستان امسال درست نمی‌شود، گفت: زیرا ساخت نیروگاه برای تولید برق زمان‌بر است، تکمیل نیروگاه‌های نیمه‌کاره هم ممکن بوده که یک سال طول بکشد؛ بنابراین درحال حاضر صرفه‌جویی مهم‌ترین راهکار است.

رستمی عنوان کرد: مشکلی که در رابطه با برق وجود دارد این است که برق ذخیره نمی‌شود، برق با همه خوبی‌هایی که دارد، اما ذخیره نمی‌شود؛ یعنی از تولید به مصرف است.

وی با اشاره به اینکه ادارات در ساعات اوج بار فعالیت ندارند، افزود: اما بااین‌حال صرفه‌جویی برق در ادارات هم مورد تأکید قرار گرفته است، در همین راستا ساعات کار ادارات تغییر کرده و پنجشنبه‌ها تعطیل است؛ ادارات موظف هستند 50 درصد مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند، این ایده هرچند آرمانی است، اما گروه‌های بازدید روزانه به‌طور مستمر از طریق نرم‌افزار ادارات را پایش می‌کنند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان درخصوص روشنایی معابر نیز توضیح داد: روشنایی معابر مهم است، اما نه از جهت مصرف، بلکه ازنظر بار روانی که برای مردم دارد؛ زیرا کل مصرف روشنایی کشور دو درصد بوده، اما در جلسات مدیریت مصرف خاموشی روشنایی معابر مورد تأکید قرار گرفته است.

   خشک‌سالی و کاهش برق در نیروگاه‌های برقی کشور

رستمی اما درخصوص راهکار جلوگیری یا کاهش خاموشی نیز توضیح داد: خشک‌سالی مهم‌ترین دلیل خاموشی‌های برق در تابستان امسال است، زیرا این موضوع سبب شده ما از اول تابستان تاکنون سه هزار و 500 مگاوات یعنی پنج برابر مصرف لرستان برق نداشته باشیم، با وجود اینکه تنها 12 درصد از برق تولیدی کشور آبی بوده، اما عدد بزرگی است که با کاهش سطح آب‌ها به‌دلیل تبخیر، استفاده کشاورزی تولید نیروگاه‌های آبی کاهش پیدا می‌کند.

وی در مورد جلوگیری از خاموشی گفت: ازنظر زمانی شامل برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است؛ سمت‌وسویی هم که وجود دارد، یکی درخصوص تولید و دیگری مصرف است. در حوزه مصرف باید به سمت بهینه‌سازی برویم، یعنی خرید وسایل و تجهیزات جدید که برچسب انرژی و استاندارد داشته باشد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان ادامه داد: نکته دیگر مشترکان پُرمصرف است که باید قیمت تمام‌شده برق برای آن‌ها محاسبه شود و برای مشترکان کم‌مصرف نیز مشوق‌هایی لحاظ شود.

رستمی گفت: اما درخصوص تولید علاوه‌بر سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های جدید، تکمیل نیروگاه‌های نیمه‌کاره حائز اهمیت بوده که تا ظرف یک سال زیر بار بروند، استفاده از منابع جدید اتمی، بادی و خاک نیز مهم است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مصرف استان مصرف بالایی نیست زیرا جزء مناطق گرمسیری نیستیم، افزود: مصرف استان به‌صورت آن‌تایم و لحظه‌ای 700 مگاوات بوده، اما تولید برق کم است؛ تولید نیروگاه خرم‌آباد 160 مگاوات است، درصورت تکمیل نیروگاه دوم نیز تولید برق دوبرابر می‌شود، اما این میزان تنها برای لرستان نیست، بلکه برای کل شبکه برق کشور است.

شناسه خبر 43502