شناسه خبر:43559
1400/4/28 10:00:26

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به 200 نوع فعالیت تعریف‌شده برای این سازمان در سطح جامعه، گفت: اعتبارات ناچیز و کم به‌ویژه در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی باعث پیشی گرفتن مشکلات اجتماعی از برنامه‌های پیشگیرانه شده است.

فرحناز محمدی روز یکشنبه در نشست خبری که به‌مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، با اشاره به بحث پیچیدگی سامان‌دهی کودکان کار و خیابانی استان، افزود: بهزیستی توانایی ریشه‌یابی و حل مسائل کودکان خیابانی را با اجرای برنامه‌های توانبخشی و توانمندسازی در مورد آن‌ها و خانواده‌هایشان دارد، اما اعتبار ندارد؛ بنابراین مشکلات باقی می‌ماند.

وی از دستگاه‌های اجرایی، نهادهای مردم‌نهاد، شهروندان و خیران خواست به این سازمان در راستای سامان‌دهی کودکان کار کمک مالی کنند، زیرا با اعتبارات دولتی نمی‌شود به این حجم گسترده از مشکلات پیچیده اجتماعی به‌ویژه کودکان خیابانی که در معرض جدی انواع آسیب‌های اجتماعی هستند، رسیدگی کرد.

محمدی با بیان اینکه سال گذشته 360 کودک کار با خانواده‌هایشان توانمند شدند، افزود: سال 99 طرح دوست‌دار کودک در استان اجرا شده، اما اعتبارات دولتی با گرانی‌ها و تورم اصلاً هم‌خوانی ندارد و نیازمند کمک شهروندان و خیران هستیم.

   شناسایی 1000 کودک خیابانی در کرمانشاه

وی با بیان اینکه یک‌هزار کودک خیابانی در استان شناسایی شده است، گفت: سه مرکز در استان برای نگهداری آن‌ها در استان درنظر گرفته شده که یکی از آن‌ها شبانه‌روزی است و ظرفیت پاسخگویی به این تعداد کودک را ندارد.

محمدی در ادامه به انتقادها در رسیدگی به کودکان خیابانی از سوی افراد اشاره کرد و افزود: متأسفانه کسانی که از این وضع رنج می‌برند و از بهزیستی انتقاد می‌کنند، خودشان برای حل مشکل کودکان خیابانی کوچک‌ترین گامی برنمی‌دارند و کمکی نمی‌کنند، ما می‌توانیم مشکلات آن‌ها را شناسایی و ریشه‌یابی کنیم و برای حل مسائل آن‌ها می‌دانیم چه باید کرد، اما با کدام پول و اعتبار؟.

وی با بیان اینکه وظیفه سامان‌دهی کودکان خیابانی برای بهزیستی تعریف شده است، گفت: اجرای سامان‌دهی نیاز به بودجه و اعتبار دارد.

محمدی با بیان اینکه بهزیستی کرمانشاه بیش از 10 هزار پرونده در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد که 60 درصد آن‌ها درخصوص زنان سرپرست خانوار است، تصریح کرد: درمجموع 170 هزار نفر زیر پوشش سازمان بهزیستی استان است که برای خدمت‌رسانی به این جمعیت زیاد نیازمند هم‌افزایی و تعامل بالای دیگر ارگان‌ها، به‌ویژه خیران جامعه هستیم.

   بهره‌مندی 35 هزار خانوار از مستمری بهزیستی

مدیرکل سازمان بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه 35 هزار خانوار از بهزیستی مستمری می‌گیرند که 70 درصد آن‌ها یک‌نفره است و 30 درصد بیش از دونفره است، گفت: در سازمان بهزیستی استان کرمانشاه اکنون 43 هزار و 500 پرونده توانبخشی تشکیل شده که از این تعداد 35 درصد آن‌ها دارای معلولیت جسمی و حرکتی بوده و در رتبه‌های بعد معلولان ذهنی و شنوایی قرار دارند.

محمدی دیگر وظایف این سازمان را پیشگیری از طلاق با گسترش مراکز مشاوره و مشاوره پیش از ازدواج، پیشگیری از اعتیاد با کمپ ماده 15 و 16، حمایت از خانواده دارای ایدز، غربالگری سطح یک و پیشگیری از معلولیت با مداخلات ژنتیکی اعلام کرد.

   راه‌اندازی اورژانس اجتماعی برای حمایت از خانواده بدسرپرست

این مقام مسئول از دیگر اقدامات بهزیستی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را راه‌اندازی 24 ساعته تیم سیار و اورژانس اجتماعی شامل روانشناس و مددکار اجتماعی اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از همسرآزاری و کودک‌آزاری و همچنین پیشگیری از اختلافات خانوادگی، دادگاه اوژانس اجتماعی راه‌اندازی شده است.

محمدی همچنین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از راه‌اندازی یک خانه امن برای دختران و یک خانه سلامت برای حمایت از زنان بدسرپرست در سال گذشته خبر داد.

وی همچنین از مجوز راه‌اندازی 80 خانه مثبت زندگی در سطح استان خبر داد که 35 خانه مثبت زندگی در شهر کرمانشاه و در شهرک حاشیه‌نشین راه‌اندازی می‌شود و پرونده 450 مددجو را رسیدگی می‌کند.

   واکسیناسیون سالمندان و معلولان ذهنی

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود گفت: تمام مراکز نگهداری سالمندان و معلولان ذهنی استان کرمانشاه مرحله نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و منتظر رسیدن زمان تزریق مرحله دوم هستند.

محمدی با بیان اینکه تاکنون با همکاری خوب دانشگاه علوم پزشکی استان سه هزار دوز واکسن به سالمندان و معلولان ذهنی مراکز بهزیستی کرمانشاه تزریق شده است، افزود: خوشبختانه در ایام شیوع بحران کرونا مراکز و مددجویان بهزیستی کرمانشاه کمترین فوتی در بین استان‌های کشور را داشته‌اند و شمار آن‌ها کمتر از تعداد انگشتان دست است.

شناسه خبر 43559