شناسه خبر:45378
1400/6/13 12:27:43

سپهرغرب، گروه کار و دانش: گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نرم‌افزاری برای تبدیل متن به گفتار عرضه کردند که به گفته آنها این محصول 15 درصد در زبان فارسی بهتر از گوگل عمل می‌کند.

موسی مأموری از محققان این طرح تمرکز تحقیقاتی این شرکت دانش‌بنیان را توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی دانست و گفت: تبدیل گفتار به متن با عنوان "فارس‌آوا" از دستاوردهای دانش‌محور این شرکت است.

وی ادامه داد: صدا در هوش مصنوعی یکی از مهمترین و ارزشمندترین موضوعات است، به گونه‌ای که کشورهای پیشرفته بیشترین سرمایه‌گذاری را در این حوزه داشتند، چون راه ارتباطی کلامی میان انسان و کامپیوتر به شمار می‌رود.

مأموری با بیان اینکه این محصول 15 درصد در زبان فارسی از گوگل بهتر عمل می‌کند، خاطر نشان کرد: در گذشته شرکت‌های ایرانی از گوگل سرویس دریافت می‌کردند، ولی به دلیل اعمال تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی با ایران و همچنین افزایش قیمت ارز، دسترسی به این سرویس‌ها با مشکلاتی همراه شده است.

وی با اشاره به فعال شدن شرکت‌ها در زمینه پردازش گفتار در کشور، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مزیت ما نسبت به رقبا، دارا بودن دیتای صدا است، به گونه‌ای که بیش از 7 هزار ساعت به سیستم آموزش دادیم که در این زمینه شرکت رقیب ما 3 هزار ساعت است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه اگر پردازش گفتار قوی باشد، می‌توان سامانه‌ها و محصولات مختلفی بر روی آن پیاده سازی کرد و ادامه داد: یکی از محصولات ما در این زمینه دستیار هوشمند فارسی است که از موتور فارس آوا استفاده شده است.این دستیار همانند "سیری اپل" (دستیار صوتی اپل) و الکسا کار می‌کند.

به گفته وی مکانیزم عملکرد دستیار هوشمند فارسی به این صورت است که دستور صوتی به کامپیوتر ارائه می‌شود و کامپیوتر بر اساس بانک داده‌ای که دارد، صوت را به صورت گفتار در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به برخی از کاربردهای این محصول توضیح داد: به عنوان مثال با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان به اطلاعاتی درباره آب و هوا، ترافیک شهری، دریافت خدمات اسنپ و یا ارسال پیامک دست یافت. پس از ارسال درخواست، کامپیوتر با استفاده از این نرم‌افزار اقدام به جست‌وجو می‌کند و در کسری از ثانیه پاسخ می‌دهد.

شناسه خبر 45378