شناسه خبر:45379
1400/6/13 12:35:31

سپهرغرب، گروه کار و دانش: تابلوهای راهنمایی و رانندگی که بازتاب رنگین‌کمانی دارند ممکن است به تشخیص بهتر علائم رانندگی توسط سیستم خودران ماشین‌ها کمک کنند.

در یک مطالعه جدید دانش استفاده شده در "رابط‌های مقعر کوچک "(microscale concave interfaces) توضیح داده شده است. این ساختارها نور را به گونه‌ای زیبا و کاربردی منعکس می‌کنند.

پروفسور "گان"(Gan)، استاد مهندسی برق در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه بوفالو رهبری این مطالعه که توسط گروهی از محققان دانشگاه بوفالو، دانشگاه شانگهای، دانشگاه فودان، دانشگاه فنی تگزاس و دانشگاه هوبئی انجام شده است را بر عهده دارد.

محققان در این مطالعه بر روی یک ماده بازتابنده متمرکز شدند. این ماده متشکل از فیلمی نازک است که حاوی ریزکره‌های پلیمری است که در سمت چسبناک یک نوار شفاف قرار گرفته‌اند.

براساس این مقاله، هنگامی که نور سفید به این ماده می‌تابد حلقه‌های هم‌مرکز به رنگ رنگین‌کمان تشکیل می‌شود. تابش نور تک‌رنگ به این ماده باعث ایجاد حلقه‌های هم مرکز تاریک و روشن می‌شود. نور مادون قرمز نیز باعث ایجاد سیگنال‌های هم مرکز متفاوت می‌شود.

این تحقیقات به شرح کامل این پدیده پرداخته است و آزمایشی که طی آن از این ماده در یک تابلوی "ایست" استفاده شده است را توضیح داده است.

گان می‌گوید: در حال حاضر سیستم خودران خودروها در تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی به خصوص در شرایط واقعی با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. تابلوهای "هوشمند" ما که از این ماده خاص ساخته شده‌اند می‌توانند سیگنال‌های بیشتری برای سیستم‌های خودران در آینده فراهم کنند. سیستم‌های خودران از "لیدار"(LIDAR) و الگوهای مرئی برای شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می‌کنند.

لیدار یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که در آن با تاباندن لیزر به هدف و تحلیل بازتاب آن فاصله‌ی هدف اندازه‌گیری می‌شود.

گان می‌گوید: برنامه‌ی آینده‌ی ما آزمایش این فیلم نازک با استفاده از طول موج‌های گوناگون و همچنین استفاده از مواد مختلف در ریزکره‌ها است. هدف آن‌ها بهبود عملکرد این ماده برای ساخت تابلوهای راهنمایی و رانندگی مناسب خودروهای خودران است.

 

شناسه خبر 45379