شناسه خبر:462
1397/6/21 18:45:23
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان مطرح کرد

بردن تئاتر به بطن جامعه نیازمند متون نمایشی قوی و جذابیت‌های هنری است

سپهرغرب، گروه استان‌ها - سمیرا گمار: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در طول این مدتی که بنده در همدان بوده‌ام بررسی‌های لازم برای مردمی کردن تئاتر در حال انجام است، ضمن اینکه برای استقبال مردم از تئاتر در نظر گرفتن این نکته مهم است که نیازمند مخاطب شناسی، متون قوی نمایشی و ایجاد جذابیت‌های فنی، بازیگری و بصری هستیم.
تئاتر، تقلید یا نمایشی از زندگی است که برای دیگران اجرا می‌شود و در هر فرهنگ و هر دوره‌ای نیز وجود داشته‌است. گرچه اغلب به دنیای خیالی و قراردادی تئاتر به دیده یک سرگرمی می‌نگرند، اما این ابزار یکی از نخستین راه‌هایی است که کودکان به‌واسطه آن درباره زندگی، اعمال و نتایج رفتارها، سنن و باورهای دیگران و خودشان چیزی را می‌آموزند.
امروزه تئاتر کودکان و نوجوانان نقش ویژه‌ای را در امر آموزش، تربیت، روانشناسی، پر کردن اوقات فراغت و تفریح کودکان ایفا می‌کند. گزافه نیست اگر بگوییم تئاتر برای کودکان درواقع اتصال بین فکر و قلب است و می‌تواند از کودک یک شخصیت متعادل بسازد چنانکه بین تصمیمات عقلانی و عاطفی انسانی خود کمتر دچار سردرگمی شود.
تئاتر یا نمایش، این امکان را فراهم می‌کند تا کودک بتواند یک ذهنیت، داستان و فکر را به‌صورت واقعیت در نمایش ببیند و این امر‎ او را برای چیزهایی که آموخته تشویق می‌کند، چراکه جادوی تبدیل یک ذهنیت، قصه، فکر و داستان به واقعیت نه‌تنها حکایت از اثرگذاری برای کودک و نوجوان دارد بلکه این مهم یک عنصر مؤثر در این راستا تلقی می‌شود.
با این اوصاف راحت‌تر می‌توان به اهمیت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پی برد، جشنواره‌ای که امسال با پایان یک ربع قرن عمر، بیست‌وپنج‌ساله خواهد شد و مقدمات میزبانی و برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «کودک و حقوق اجتماعی» توسط پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در حال پیگیری است. آنچه در این خبر به‌طور ویژه به آن می‎پردازیم اطلاع از کم و کف این جشنواره و مختصات کنونی آن با آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است که در گفت‎وگو با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان می‌خوانید:
علیرضا درویش‌نژاد با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از تاریخ 29 آبان تا چهارم آذرماه در همدان کار خود را آغاز خواهد کرد، گفت: فراخوان شرکت در این جشنواره اعلام‌شده و هم‌اکنون در حال دریافت آثار هستیم.
وی با اشاره به اینکه محل دبیرخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، خاطرنشان کرد: حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه برای برگزاری این جشنواره نیاز داریم که با توجه به محدودیت منابعی که در کشور با آن مواجه هستیم، این موضوع در سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در حال بررسی است تا تصمیم نهایی اخذ شود، اما بدون ترید بودجه این برنامه تأمین‌شده و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه همدان مجری و میزبان این برنامه است، تصریح کرد: با این اوصاف پرداختن به بخش محتوایی جشنواره، توجه به سنین پایین به‌ویژه خردسالان و کودکان، متون نمایشی، تعیین گروه‌ها و توجه به بخش بین‌الملل در دستور کار قرار دارد.
درویش‎نژاد از حضور جدی آموزش‎وپرورش در این برنامه خبر داد و افزود: حضور دانش‌آموزان بسیار مهم بوده و ازاین‌روی باید موردتوجه ویژه قرار گیرد، ضمن اینکه در جشنواره امسال از ظرفیت تئاتر معلولان نیز بهره خواهیم برد و فرصت‌هایی که طی سال‌های گذشته از آن به‌طور کامل استفاده‌نشده، با اعمال تغییرات استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه آبروی همدان درگرو برگزاری این جشنواره است، ابراز کرد: به اعتقاد بنده تئاتری موفق است که به بطن مردم برود، پس سیاست ما این است که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در همه جای شهر توزیع‌شده و در یک بخش خاص متمرکز نشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: مردمی که در حاشیه شهر سکونت دارند نیز در بهره بردن از امکانات هنری و فرهنگی با سایر افراد جامعه برابر بوده و نگاه تبعیض‌آمیز به آن‌ها باید برطرف شود و این حاصل نمی‌شود مگر با تقسیم امکانات به‌طور مساوی در همه نقاط شهر.
درویش‎نژاد یادآوری کرد: در طول این مدتی که بنده در همدان بوده‌ام بررسی‌های لازم برای مردمی کردن تئاتر در حال انجام است، ضمن اینکه برای استقبال مردم از تئاتر در نظر گرفتن این نکته مهم است که نیازمند مخاطب شناسی و متون قوی نمایشی هستیم.
وی تأکید کرد: برخی آثار نمایشی برای هنرمندان و منتقدان خوب است، اما برای اینکه مردم از آن استقبال کنند باید آن‌ها را با جذابیت‌های فنی، بازیگری و بصری تسهیل کرد، برای تقویت حضور و مشارکت جدی مردم و قرار گرفتن تئاتر در سبد مصارف خانواده‌ها باید هنر را به زبان مردم به آن‌ها منتقل کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه کار‌ها در حال انجام است و کلیه استان‌ها برای شرکت در این جشنواره در حال آماده شدن هستند و استان‌هایی که متون اثر آن‌ها در دبیرخانه پذیرفته شود، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
گفتنی است؛ اکنون استان همدان به‌نوعی مهد جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان محسوب شده و انتظار می‌رود با کسب تجربه‌های گوناگون در طول این سال‌ها در جشنواره بیست و پنجم ارتقای کیفی و کمی این جشنواره را رقم بزند.
بدون تردید نوع طراحی پوستر جشنواره، تعداد آثار بین‌المللی، تبلیغات مناسب در سطح شهر، اجرای تئاترهای خیابانی، تولید و توجه به آثار هم‌تراز با انقلاب اسلامی، ارتقای سطح تربیتی و فرهنگی کودکان و نوجوانان با عدالت فرهنگی و موج‌آفرینی در فضای هنری فرهنگی، فرصت‌های کم‌نظیری است که در اختیار همدان قرار داشته و می‌توان با تصمیم سازی صحیح و برنامه‌ریزی مدون و همه‌جانبه به آن دست‌یافت.

شناسه خبر 462