شناسه خبر:46276
1400/7/1 09:35:30

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و امور گمرکی اتاق بازرگانی سنندج گفت: بانک اطلاعاتی از واحدهای تولیدی صادرات محور استان به منظور گسترش و رونق این رویه گمرکی و ارائه راهکار برای رفع مشکلات موجود در این راستا ایجاد می‌شود.

محمددلسوز اخگر روز چهارشنبه یکی از مشکلات حوزه صادرات استان را نبود بانک اطلاعاتی جامعی از واحدهای تولیدی صادرات‌محور در استان خواند و اظهار داشت: یکی از نیازهای اساسی برای رونق صادرات شناسایی واحدهای دارای ظرفیت صادراتی در استان است.

وی اضافه کرد: برای دردسترس بودن تجار و شرکت‌های مدیریت صادرات و استفاده از توان و ظرفیت‌های بخش دولتی در حمایت از این واحدها نیاز به وجود بانک اطلاعاتی جامعی از واحدهای صادرات محور داریم.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و امور گمرکی اتاق بازرگانی سنندج افزود: زمانی که این بانک اطلاعاتی راه‌اندازی شود اعزام هیئت‌های تجاری به خارج از کشور، پرداخت کمک هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی با نظم و انسجام بیشتر و بهتری انجام می‌شود.

اخگر با اشاره به اینکه کردستان 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، یادآور شد: شرایط خاص جغرافیایی و وجود 2 مرز رسمی بین‌المللی در استان شامل باشماق و سیرانبند از مهمترین ظرفیت‌های این منطقه برای توسعه اقتصادی به ویژه در حوزه صادرات به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه مرز بین‌المللی باشماق در چند سال اخیر همواره جزء گمرکات برتر ایران از نظر رویه‌های مختلف گمرکی بوده است، افزود: بی شک اگر از این ظرفیت نهایت استفاده شود شاهد رونق اقتصادی استان خواهیم بود.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و امور گمرکی اتاق بازرگانی سنندج افزود: بعد از گذشت سال‌های زیادی از رسمی شدن مرز باشماق هنوز هم تجارت ما با اقلیم کردستان عراق به طور سنتی انجام می‌شود.

اخگر با تاکید براینکه حفظ بازار اقلیم کردستان عراق مستلزم داشتن برنامه و فکر مطلوب است، یادآور شد: شرکت‌های مدیریت صادرات در کشور تشکیل شده که بخشی از رسالت آنها شناسایی بازار هدف و ارتباط واحدهای صنعتی با بازار مصرف است که وجود آنها و استفاده از این ظرفیت بسیار تاثیرگذار است.

گمرکات استان کردستان با شعب فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارایه می‌کند؛ گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین‌المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

23 درصد از کل صادرات انجام شده در ایران به کشور عراق انجام می‌شود که کردستان از این میزان سهم 13.8 درصدی دارد؛ 83 درصد صادرات کردستان هم به اقلیم کردستان عراق از مرز باشماق مریوان، 16 درصد از سیرانبند بانه و یک درصد هم از گمرک سنندج انجام می‌شود.

شناسه خبر 46276