شناسه خبر:46500
1400/7/8 09:19:35

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: کوچ پاییزه پرندگان مهاجر به تالاب کویری میقان اراک امسال به‌ دلایل مختلفی با تأخیر همراه شده است.

«عباس جودکی» روز چهارشنبه افزود: تالاب میقان اراک هرسال از اواخر شهریورماه و روزهای پایانی فصل تابستان به‌تدریج میزبان گونه‌های مختلف پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر بود، اما در پاییز امسال این مهم هنوز رخ نداده است.

وی بیان کرد: هرسال با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور انجام می‌شود که تعدادی از این پرندگان در مسیر مهاجرت، زمستان خود را در تالاب میقان اراک می‌گذرانند و شماری نیز به مناطق گرم‌تر سفر می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: خشک‌سالی از مهم‌ترین دلایلی بوده که کوچ پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک را با تأخیر مواجه کرده است.

جودکی بیان کرد: تالاب میقان اراک در فاصله هشت کیلومتری شمال اراک و در مناطق مرکزی کشور واقع شده و تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز بوده، اما امسال به‌دلیل خشک‌سالی، کاهش منابع و ذخایر طبیعی غذایی در زیستگاه صورت گرفته و به‌علت گرمای زیاد، آب دریاچه‌های این تالاب تبخیر شده و تنها اندکی آب در حوضچه‌های انتهایی آن وجود دارد و پرندگان بر مبنای هوش ذاتی خود هنوز کوچ خود را انجام نداده‌اند.

وی تصریح کرد: امید می‌رود به‌زودی کوچ پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک آغاز شود و این تالاب مانند گذشته پذیرای میهمانان خود باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی افزود: بیشترین گروه پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک تا این زمان درنا بوده که به همین مناسبت چندسالی بوده که 15 آبان‌ماه به همت سازمان‌های مردم‌نهاد در این استان به نام روز درنا نام‌گذاری شده است.

تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب شده که مهم‌ترین آن‌ها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک‌پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل و اردک سرسبز است.

شناسه خبر 46500