شناسه خبر:46525
1400/7/8 10:26:58

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - سمیرا گمار: نرگس نورالله‌زاده گفت: فقدان اطلاعات متمرکز و موازی‌کاری؛ آسیب‌های جدی کار در حوزه بانوان است. به دلیل نداشتن اطلاعات متمرکز نباید توقع داشته باشیم وقت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بتوانیم گام مؤثری برداریم.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : شاید یکی از مسائل مهم در کشور ما این باشد که مهم‌ترین مسئله زنان چیست و سیاست‌گذاران،‌ برنامه‌ریزان، مدیران اجرایی، پژوهشگران و محققان مسائل زنان چه چیز یا چیزهایی را می‌بایست در اولویت و خط اصلی کارهای خود قرار دهند؟

اما آنچه پیش از پاسخ دادن به این سؤال مهم‌تر است اینکه اساساً بانوان در جامعه ما چه جایگاهی دارند؟ آیا نهاد یا مرجع خاصی از حاکمیت متولی امور بانوان هست؟ اگر این مرجع وجود دارد چه اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده که در زندگی زنان و دختران مؤثر بوده و نمود داشته باشد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیرکل امور بانوان استانداری در هر شهری یکی از مهم‌ترین نهادهای حاکمیت در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی برای بانوان است، بر این اساس باید دید آیا این مرجع به وظایف خود عمل کرده؟ یا اگر یک روز منحل شود جای خالی آن حس خواهد شد؟ چه الزاماتی برای مدیرکل این بخش در انجام رسالت‌ها وجود دارد و تا چه حد در این راستا موفق عمل کرده است؟

پاسخ به این سؤال و سؤالات دیگر در باب اهمیت این بخش و البته انتقاداتی که در کلان ماجرا وجود دارد را در گفت‌و‌گوی خبرنگار سپهرغرب با مدرس دانشگاه و از فعالان اجتماعی استان همدان بخوانید:

 تصمیم دقیق نیازمند اطلاعات صحیح و جامع است

نرگس نورالله‌زاده با اشاره به اهمیت جایگاه مدیرکل امور بانوان استانداری، آن را یک ضرورت خواند و عنوان کرد: ازآنجایی‌که استانداری نمود حاکمیت است، اگر حاکمیت بخواهد به بانوان توجه کند نیازمند این نهاد بوده و از آن گریزی نیست.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از اشکالاتی که در مجموعه نظام مدیریتی کشور وجود دارد این است که ما برای بسیاری از تصمیمات اطلاعات دقیق و متمرکزی نداریم درحالی‌که اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، نیازمند تحلیل درست است تا بتوان برنامه و راه‌حل مناسبی برای از بین بردن نقاط ضعف ارائه داد.

این استاد دانشگاه افزود: اشکالی که با آن مواجهیم این است که اطلاعات درست، دقیق و به‌روزی نداریم. ما در حوزه مطالعات کاربردی در همه بخش‌ها ضعیف هستیم، در امور بانوان هم همین معضل وجود دارد. چون اطلاعات متمرکزی نداریم نباید توقع داشته باشیم وقت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بتوانیم گام مؤثری برداریم.

نورالله‌زاده تأکید کرد: ممکن است هر مجموعه‌ای برای گردآوری اطلاعات، زمان زیادی را صرف کند اما چون این اطلاعات به‌روز، در دسترس، متمرکز و هماهنگ نیست بسیاری از اوقات زمان را برای بررسی پتانسیل‌ها و آسیب‌ها از دست می‌دهیم.

وی با بیان این نکته که بسیاری از اوقات شاهدیم که با تأخیر به مسائل مربوط به امور بانوان پرداخته شده و به آن کم‌توجهی می‌شود، گفت: من علت اصلی این مسئله را فقدان اطلاعات متمرکز و صحیح می‌دانم؛ نقطه ضعف دوم هم این است که اگر بخش‌های مختلف، از ادارات و نهادهای دولتی گرفته تا گروه‌های مردمی و سمن‌ها کاری انجام می‌دهند چون برنامه‌ریزی هدفمندی وجود ندارد عموماً دچار موازی‌کاری و تداخل در انجام کارها می‌شوند.

*لزوم تمرکز در گردآوری اطلاعات حوزه بانوان

این کنشگر اجتماعی و سیاسی ادامه داد: یکی از کارهایی که ارگان‌ها می‌توانند انجام دهند این است که در گردآوری اطلاعات تمرکز ایجاد کرده، برای کل استان برنامه‌ریزی کنند و تقسیم وظایف داشته باشند.

نورالله‌زاده ابراز کرد: یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود این است که گاهی بخش‌هایی در ادارات که مسئول رصد و پایش اطلاعات هستند به شکل اداری به کار نگاه می‌کنند اینکه از هشت صبح تا دو بعدازظهر کار کنند چیزی که در کارهای مردمی وجود ندارد و بی‌توجه به زمان همیشه به‌دنبال کار هستند، بنابراین اگر برای پیشبرد اهداف در این بخش (احصای اطلاعات متمرکز) در کنار پتانسیل ادارات از پتانسیل مردمی استفاده شود می‌توان امیدوار بود بخشی از عدم تمرکز و موازی‌کاری‌ها رفع شده و یک انسجام نسبی ایجاد شود.

 کارهایی که در حوزه بانوان انجام شده جریان‌ساز نبوده

وی در ادامه سخنان خود اذعان کرد: آنچه در حال حاضر شاهدیم این است که در بخش بانوان کار شده اما کاری که انسجام‌بخش باشد و موج ایجاد کند نبوده؛ آنچه به چشم می‌آید فراگیری یک سری عادت‌ها و تفکرات منفی است مثل فراگیری مدل‌های خاص لباس، که نشان می‌دهد کسانی که به‌دنبال جا انداختن این پوشش غلط در جامعه بوده‌اند به هدف خود رسیده‌اند و در مقابل متأسفانه نظیر این هدف در حوزه بانوان چه در سطح کشور و چه استان که یک حرکت فراگیر شده و بتواند اثرگذار و جریان‌ساز باشد، انجام نشده است.

 آگاهی بخشی به بانوان مغفول مانده است

این مدرس دانشگاه به مقوله آگاهی‌بخشی به خانم‌ها به‌عنوان یک مؤلفه مهم نیز اشاره کرد و گفت: هیچ منبع متمرکز و فراگیری وجود ندارد که به‌طور مثال ما ببینیم روش برخورد یک زن با فرزند کودک، نوجوان و یا حتی همسرش چطور باشد، اینکه بداند کدام روش‌ها اشتباه و کدام روش‌ها درست است و علاوه بر آن در مکالمات عمومی مردم قرار بگیرد. کمرنگ بودن آگاهی‌بخشی نشان می‌دهد اتفاقی که باید، در حوزه بانوان محقق و عمومی نشده است.

نورالله‌زاده اضافه کرد: البته در حوزه آموزش و آگاهی‌بخشی ممکن است ادارات مختلف کار کنند کما اینکه بعضاً کار هم انجام می‌شود اما چون هم‌راستایی وجود ندارد، فراگیری را نمی‌بینیم و تا چیزی فراگیر نشود امکان این‌که ما به هدفمان برسیم وجود ندارد، چراکه کارهای کوچک به فرهنگ و عادت تبدیل نمی‌شود.

وی با تصریح بر اینکه حل مشکلات در حوزه بانوان نیازمند آگاهی‌بخشی است، متذکر شد: تأثیربخشی بانوان در جامعه بالای 90 درصد است بخشی به جهت این است که خودشان مادر هستند مابقی هم اثر برنامه‌ریزی بانوان برای خانواده است که نشان می‌دهد ما باید وقت و انرژی بسیاری در حوزه نظام اجتماعی صرف کرده و بعد روی نقاط متمرکز برنامه‌ریزی کنیم.

این فعال اجتماعی یادآوری کرد: ما برای اینکه به بک اجماع در این حوزه برسیم باید برنامه‌ریزی‌ها را به سمت مادر خانواده ببریم و لازمه‌اش هم این است که همه دنبال یک اهداف باشیم چراکه تعدد هدف و برنامه‌ریزی باعث شده نظام فراگیر را شاهد نباشیم.

  زمان زیادی برای مسئله‌یابی در حوزه بانوان نداریم

نورالله‌زاده با اشاره به راهکار جبران وضعیت فعلی، تشریح کرد: ما زمان زیادی برای مسئله‌یابی در حوزه بانوان نداریم، بنابراین باید سریع ورود کنیم، دشمن خیلی خوب هدف‌گذاری کرده، اول برای نظام خانواده و در رأس آن مادران و دختران را هدف قرار داده. ما اگر غفلت کنیم، آگاهی‌بخشی نداشته و با اقناع فرهنگی دلایل درستی و غلطی رفتارها را تبیین نکنیم شاهد تبعات جبران‌ناپذیری برای فرد و نظام اجتماعی خواهیم بود. در واقع ما اگر بتوانیم با اقناع عمومی گره‌ها را باز کنیم می‌توان امیدوار بود که مشکلات رو به کاهش باشد، اما اگر آن‌ها را به‌صورت فعلی رها کرده، غفلت کنیم و به‌دنبال همگرایی نباشیم شاید خیلی امیدی به اصلاح روند کنونی نباشد.

وی با بیان اینکه در جامعه ما خیلی‌ها از نبود حیا و عفت در میان جوانان گلایه‌مند هستند، گفت: اگر از این گلایه‌ها غفلت کنیم، داشته‌هایمان هم روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود. چراکه وقتی رفتار اشتباه در معرض عموم قرار بگیرد به‌مرور قبحش می‌ریزد و فراگیر می‌شود به عبارتی اگر در مقابل رفتارهای غلط، رفتارهای صحیح را ارائه نداده و الگوسازی نکنیم عده قلیلی هم که در نظام اجتماعی اثرگذار هستند بعید نیست که در نظام اجتماعی کثیر از بین رفته و تا حدی بتوانند مخالف جریان رودخانه شنا کنند.

 باید بستر اجتماعی را به سمت عادت‌های صحیح سوق داد

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: ما باید به‌دنبال این باشیم که بستر اجتماعی را به سمت عادت‌های صحیح، رفتار درست و الگوسازی از آن‌ها ببریم و با فراگیری در بین خانم‌ها به سمت اهداف خود برای جامعه متعالی گام برداریم.

نورالله‌زاده در پایان سخنان خود اظهار کرد: باید به این نکته هم توجه داشت که هر بانوی متناسب با فضایی که بیشتر در آن حضور دارد آموزش داده شود؛ یعنی روش‌ها در خور درک افراد باشد، اگر خانمی خانه‌دار است یا کارمند، نوع برنامه‌ریزی برای آگاهی بخشی به او متفاوت باشد تا بتوان اثرگذار بود چراکه غفلت از این مسئله درست مثل انجام نشدن کار بوده و تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت. به نظر می‌رسد مدیر کل امور بانوان استانداری همدان می‌تواند با درک درستی از این فضا در این راستا گام بردارد.

شناسه خبر 46525