شناسه خبر:46962
1400/7/21 10:40:50
مسئول مرکز تجمیعی سیار واکسیناسیون اورژانس 115 در گفتگو با سپهرغرب؛

واکسن برکت در مرکز تجمیعی سیار اورژانس 115 همدان رکورد شکست

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مسئول مرکز تجمیعی سیار واکسیناسیون اورژانس 115 گفت: طی چند روز اخیر 2000 دوز واکسن کرونا در مرکز تجمیعی سیار اورژانس 115 استان واقع در میدان امام (ره) تزریق و طی سه روز اخیر به طور پی در پی رکورد تزریق روزانه واکسن برکت در استان همدان در این مرکز شکسته شد.

پاندمی کرونا آسیب زیادی به همه مردم دنیا زد که کشور ما هم مستثنا نبوده و از جوانب گوناگون تحت تأثیر قرار گرفت، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد یک فرصت طلایی نیز بوده و باعث شد زیرساخت‌های واکسن‌سازی در کشور ما در طول یک سال به‌اندازه نیم‌قرن پیشرفت کند؛ به طوری‌که اگرچه ما قدمت 100 ساله در تولید واکسن داشتیم، اما نزدیک به 20 تا 30 سال بود که دچار رکود شده بودیم و این رکود در پاندمی کرونا شکسته شد.

بر این اساس و طبق گفته دانشمندان جوان کشورمان ایده ساخت واکسن کرونای ایرانی از اواخر بهمن ماه 98 شکل گرفت و از اواسط اسفند همین سال با توجه به نیازی که در کشور وجود داشت پروژه ساخت واکسن ایرانی آغاز شد.

فاز مطالعات پیش‌بالینی نزدیک به 9 ماه طول کشید و بعد از انجام مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی واکسن کاندید کرونا در قالب فرمت CTD به سازمان غذا و دارو ارائه شده و سه مرحله داوری‌های اساسی و کاربردی بر روی آن انجام شد. بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل، واکسن بر روی میمون آزمایش شده و این کار حدود دو و نیم تا سه ماه زمان‌ برد. از شروع مطالعات پیش‌بالینی تا زمانی که پروژه ساخت واکسن کد اخلاق دریافت کند حدود 9 ماه طول کشید و سرانجام بعد از آن مجوز تزریق واکسن به انسان دریافت شد.

نکته قابل توجهی که کمتر به آن پرداخته شده این است که در تمام این مدت واکسن برکت توسط دانشمندان کشورمان با واکسن‌ دیگر کشورها مورد مقایسه قرار گرفته و نتایج این بررسی‌ها نشان داده واکسن «کووایران برکت» ازنظر تولید آنتی‌بادی در بدن افراد اگر از واکسن‌های خارجی (آسترازنکا، سینوفارم، مدرنا و فایزر) بیشتر نباشد کمتر هم نیست.

واقعیت این است که کشورهای غربی همیشه تأکید داشته‌اند که علم و تکنولوژی در دست غرب است و جهان سوم همیشه باید مصرف‌کننده بماند، درحالی‌که دانشمندان ما نشان دادند اگر بخواهند و شرایط ایجاب کند، با قدرت در این مسیر پیش می‌روند و به همه مانع‌تراشان و بهانه‌جویان ثابت می‌کنند که «می‌توانند».

بدون شک تنها راه نجات از این پاندمی از طریق واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و افرادی که واکسن می‌سازند سیاسی نیستند، بلکه دانشمندان کشور هستند که بزرگ‌ترین دغدغه آن‌ها سلامتی جامعه‌ و ملت‌شان است. آنان فرزندان علمی جامعه هستند و برای این‌که محصول باکیفیت ارائه دهند شبانه‌روز زحمت می‌کشند، در حالی‌که متأسفانه هجمه‌هایی که در کشورمان علیه دانشمندان وجود دارد خیلی بیشتر از تشویق‌ها است. امید که مردم همانند همیشه به دانشمندان داخلی اعتماد داشته باشند و باور کنند که این سرزمین مهد دانشمندان بزرگ و توانمند است کما اینکه تاکنون نیز مردم قدردان دانشمندان و نخبگان بوده‌اند.

با ذکر این مقدمه و برای پرهیز از اطاله کلام آنچه در ادامه می‌آید نگاه خبرنگار سپهرغرب به اتفاق خوبی است که این روزها در شهر همدان در حال رخ‌دادن است؛ استقرار یک واحد سیار تزریق واکسن برکت که با استقبال کم‌نظیر مردم رکورد تزریق را در این واحد شکسته و با تلاش اکیپ مستقر در واحد طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با عباس اولیا سمیع مسئول مرکز تجمیعی سیار واکسیناسیون اورژانس 115 را می‌خوانید:

عباس اولیا سمیع گفت: طرح تزریق واکسن در واحد سیار مستقر در میدان امام خمینی (ره) همدان از یازدهم مهرماه با دستور دکتر معصومی ریاست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث استان به صورت رسمی آغاز شده که با تحویل روزانه 200 دوز واکسن از مرکز بهداشت حوزه معاونت بهداشتی همدان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سه روز نخست آغاز به کار این مرکز تجمیعی واکسن دریافتی از مرکز بهداشت «سینوفارم» بود اما با توجه به استقبال و درخواست‌های مردم و نزدیک بودن مراکز تزریق واکسن از انواع دیگر بعد از روز سوم این واحد به محل تزریق واکسن «برکت» تبدیل شد.

مسئول مرکز تجمیعی سیار اورژانس 115 استان ادامه داد: از آنجایی که واکسن برکت توسط دانشمندان و متخصصان نخبه ایرانی ساخته شده و بنا بر اعلام وزرات بهداشت دارای کمترین عارضه است، جایگاه خوبی بین عموم پیدا کرده و استقبال مردم حاکی از این است که خوشبختانه تبلیغات سوء دشمن در این حوزه رنگ باخته است.

اولیا سمیع تأکید کرد: اتفاق خوبی که در این چند روز شاهد بودیم این بود که این واحد توانست رکورد استانی تزریق روزانه واکسن برکت را شکسته و با تزریق 160 دوز واکسن در روز اول و روزهای بعد، بالاترین آمار روزانه تزریق واکسن برکت در واحدهای تزریق واکسن را در استان همدان از آنِ خود کند.

وی اظهار کرد: تاکنون قریب به دو هزار دوز واکسن برکت در این مرکز برای عموم مردم تزریق شده که این رقم نشان‌دهنده استقبال خوب شهروندان از توان و تخصص دانشمندان ایرانی است.

این مسئول ابراز کرد: پس از اینکه مراحل تحقیقاتی تزریق این واکسن بر روی سنین زیر 18 سال توسط وزارت بهداشت پایان یابد واکسیناسیون گروه سنی 18 سال نیز با واکسن برکت آغاز خواهد شد.

اولیا سمیع با اشاره به استقبال گسترده مردم از این واحد سیار در مرکز شهر، اذعان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته شرایط مهیا شده تا کسبه بازار که با توجه به مشغله خود ممکن است امکان مراجعه به پایگاه‌های ثابت را نداشته باشند یا افرادی که برای انجام کار روزمره به مرکز شهر مراجعه می‌کنند با ارائه کارت ملی از خدمات این واحد سیار استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه 7 نفر به طور ثابت در این واحد مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند بیان کرد: روزانه 4 نفر امور ثبت سیستمی، چک کردن اطلاعات، استعلام و تزریقات واکسن را انجام می‌دهند؛ ضمن اینکه یک همکار خانم نیز به جمع ما اضافه شده و کار تزریق بانوان را در داخل اتوبوس در محل آماده شده انجام می‌دهد. یک نفر به عنوان راننده اتوبوس در محل مستقر بوده و بنده نیز به عنوان مسئول مرکز تجمیعی سیار از ساعت 8 صبح تا 20 ارائه خدمت می‌کنیم.

اولیاسمیع در پایان سخنان خود بیان کرد: نتایج تحقیقات نشان داده واکسن برکت که با تکیه بر دانش بومی ساخته شده کم‌عارضه‌ترین واکسن است، اما دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا توان و تخصص دانشمندان ایرانی را بی‌اعتبار جلوه دهد و برای این هدف از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند، استقبال مردم از واکسن برکت نشان داده خوشبختانه ما سرمایه اجتماعی ارزشمندی داریم که با پشتوانه اعتماد مردم به دانش و تخصص بومی به وجود آمده است.

*گفتنی است طرح واکسیناسیون سیار توسط کارکنان خدوم اورژانس 115 دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از یک دستگاه اتوبوس در همدان طی روزهای اخیر آغاز و با استقبال گسترده مردم روبرو شده است. در حال حاضر این طرح در میدان امام (ره) از ساعت 8 صبح تا 20 انجام شده و تا پایان مهرماه در این مکان ادامه خواهد داشت.

شناسه خبر 46962