شناسه خبر:47275
1400/7/28 09:38:34
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه:

پیگیر احیای قطبیت کشاورزی کرمانشاه هستیم

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به تأیید قطبیت کشاورزی استان در دولت دهم، گفت: این موضوع به دلایلی مغفول مانده و هم‌اکنون پیگیر احیای مجدد آن هستیم.

نوربخش حاتمی در آیین افتتاحیه رویداد کارآفرینی استارت‌آپ تریپ کشاورزی که به‌صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به تأیید قطبیت کشاورزی استان کرمانشاه در دولت دهم، گفت: مقدمات کار در همان دولت هم فراهم شد، اما به دلایلی این موضوع در سال‌های بعد مغفول ماند.

وی افزود: درحال حاضر به دنبال احیای این قطبیت هستیم، چراکه کرمانشاه با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیری که در این حوزه دارد، حقیقتاً یک قطب اصلی در حوزه کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

حاتمی از کشاورزی به‌عنوان محور اصلی توسعه استان یاد کرد و گفت: اگر قرار است توسعه‌ای هم در صنعت استان باشد، باید در زمینه صنایع وابسته به کشاورزی صورت گیرد، چراکه زیرساخت‌های مهم و ارزشمندی در این حوزه داریم که متأسفانه آنگونه که باید، تاکنون از آن‌ها بهره نگرفته‌ایم.

وی به بخشی از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: شرایط خاک و آب و هوای کرمانشاه به‌گونه‌ای بوده که امکان کاشت، داشت و برداشت تقریباً تمامی محصولات کشاورزی در آن فراهم است.

این مقام مسئول ابراز کرد: درحال حاضر پنج میلیون تُن محصولات کشاورزی تولیدی در استان داریم که می‌توانیم با بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود، این میزان را تا حد چشمگیری افزایش دهیم.

حاتمی به وجود نیروی انسانی مناسب در حوزه کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر 164 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و بیش از 10 هزار دانش‌آموخته این حوزه در استان داریم که ظرفیت مناسبی برای رشد و توسعه کشاورزی استان محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این‌ها وجود مراکز علمی و تحقیقاتی کشاورزی و پارک علم و فناوری فعال و پویا در استان موجب شده ظرفیت‌های علمی مناسبی هم در این زمینه داشته باشیم.

حاتمی به وجود 370 کیلومتر مرز مشترک استان کرمانشاه با کشور عراق هم اشاره کرد و افزود: درحال حاضر 80 درصد محصولات کشاورزی صادراتی به عراق از مرزهای استان کرمانشاه به این کشور صادر می‌شود و همین مرزها بستر مناسب دیگری برای توسعه کشاورزی و افزایش صادرات در این حوزه در استان هستند.

این مقام مسئول در ادامه از رویداد «کارآفرینی استارت‌آپ تریپ کشاورزی» به‌عنوان یک فرصت مغتنم در بحث شناسایی و جذب ایده‌های حوزه کشاورزی یاد کرد و گفت: خوشبختانه از اردیبهشت‌ماه که فراخوان این رویداد داده شد، ایده‌های زیادی به دبیرخانه رویداد ارسال شد و امیدواریم با شناسایی ایده‌های مناسب از میان آن‌ها بتوانیم زمینه تجاری‌سازی این ایده‌ها را در پایان رویداد فراهم کنیم.

وی افزود: این انتظار را داریم که مدیران استان و پارک علم و فناوری کرمانشاه در این مسیر همگام ما باشند و بتوانیم ایده‌های حوزه کشاورزی را تجاری‌سازی کرده و همسو با نیازهای استان در این حوزه اجرایی کنیم.

حاتمی به برخی طرح‌های نیمه‌کاره کشاورزی در استان هم اشاره و ابراز کرد: متأسفانه طرح‌های کشاورزی بسیاری در شهرها و روستاها و نیز در شهرک‌های صنعتی استان به دلایل مختلف ازجمله مشکلات اقتصادی، مصادره توسط بانک و غیره راکد مانده و یا تعطیل شده‌اند و این موضوع یکی از چالش‌های حوزه کشاورزی استان است و امیدواریم با برگزاری رویدادهای اینچنینی با جذب ایده‌های نوآورانه، زمینه فعال‌سازی مجدد این طرح‌ها را هم فراهم کنیم.

شناسه خبر 47275