شناسه خبر:47514
1400/8/5 10:16:01

چرا امام زمان «عج» را نمی‌بینیم؟

روزی از عارفی سؤال شد: چرا ما امام زمان را نمی‌بینیم؟

عارف گفت: لطفاً برگردید و پشت به من بنشینید و شاگرد این کار را انجام داد.

عارف گفت: آیا الان می‌توانید مرا ببینید؟

شاگرد عرض کرد: خیر، نمی‌توانم ببینم.

عارف فرمود: چرا نمی‌توانی من را ببینی؟

شاگرد گفت: چون پشت من به شما است.

عارف فرمود: حالا متوجه شدید چرا نمی‌توانید امام زمان را ببینید؟!

چون شما پشتتان به امام زمان است، با گناه کردن‌ها و نافرمانی‌ها به امام زمان پشت کرده‌ایم و درعین‌حال تقاضای دیدار امام زمان را داریم.

از آیت‌الله بهاءالدینی رحمه‌الله‌علیه پرسیدند: علت این که عصرهای جمعه دل انسان می‌گیرد و غمگین می‌شود چیست؟

فرمودند: چون در آن لحظه قلب مقدس امام عصر ارواحنافداه به سبب عرضه اعمال انسان‌ها، ناراحت و گرفته است؛ آدم و عالم نیز متأثر می‌شوند، حضرت قلب و مدار وجود است.

علامه حسن‌زاده فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است. این جملات وقتی بیشتر معنا پیدا می‌کند که بدانیم صاحب تفسیر المیزان، علامه عارف آیت‌الله طباطبایی درباره شاگردش علامه حسن‌زاده فرموده‌اند: حسن‌زاده را کسی نشناخت جز امام زمان (عج).

عارف مرحوم حاج‌محمداسماعیل دولابی در بیانی معنای غیبت حضرت ولی عصر (عج) را این‌گونه تشریح می‌کنند:

سؤال شد امام زمان (عج) غایب است یعنی چه؟ گفتم غایب؟ کدام غایب؟ بچه دستش را از دست پدر رها کرده و گم شده، می‌گوید: پدرم گم شده است. ما مثل بچه‌ای هستیم که پدرش دست او را گرفته است تا به جایی ببرد و در طول مسیر از بازاری عبور می‌کنند.

بچه جلب ویترین مغازه‌ها می‌شود و دست پدر را رها می‌کند و در بازار گم می‌شود و وقتی متوجه می‌شود که دیگر پدر را نمی‌بیند، گمان می‌کند پدرش گم شده است. درحالی که درواقع خودش گم شده؛ انبیا و اولیا پدران خلق‌اند و دست خلایق را می‌گیرند تا آن‌ها را به سلامت از بازار دنیا عبور دهند.

غالب خلایق جلب متاع‌های دنیا شده‌اند و دست پدر را رها کرده و در بازار دنیا گم شده‌اند. امام زمان (عج) گم و غایب نشده است، ما گم شدیم و محجوب گشته‌ایم.

امام غایب نیست، تو نمی‌بینی آقا را. او حاضر است؛ چشمت که اسیر دنیا شده، اگر از دنیا دست بردارد، آقا را می‌بیند. خلاصه نگو آقا غایب است، تو نمی‌بینی.

شناسه خبر 47514