شناسه خبر:47569
1400/8/6 10:14:40

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه اعتبار بنیاد مسکن نهاوند در سال 99 هفت میلیارد تومان با 65 پروژه اجرایی بود، عنوان کرد: در سال جاری با رشد چهار درصدی اعتباری مواجه بودیم.

حسن ظفری در آیین بهره‌برداری از فاز نخست بهسازی روستای درانه در نهاوند گفت: از 921 روستای استان همدان تاکنون بهسازی 776 روستا انجام شده است.

این مقام مسئول شاخص بهسازی استان را 84 درصد اعلام‌ و‌ مطرح کرد: این درحالی بوده که شاخص بهسازی روستایی در کشور 50 درصد است.

وی افزود: قرار است تا پایان سال 1405 بهسازی در کشور به اتمام برسد، اما پیش‌بینی می‌شود که در استان همدان تا دو سال آینده به هدف برنامه در 1405 برسیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه از 149 روستای شهرستان نهاوند طرح هادی 112 روستا انجام شده است، گفت: شاخص طرح هادی در شهرستان نهاوند 70 درصد اعلام شده است.

ظفری با بیان اینکه میانگین شاخص بهسازی شهرستان نهاوند با همدان اختلاف قابل توجهی داشت، اظهار کرد: اما در سال‌های اخیر با فعالیت بسیار گسترده بنیاد مسکن و مسئولان شهرستان این فاصله بسیار ‌کم شد و درحال حاضر این اختلاف به صفر نزدیک می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبار بنیاد مسکن نهاوند در سال 99 هفت میلیارد تومان با 65 پروژه اجرایی بود، عنوان کرد: در سال جاری با رشد چهار درصدی اعتباری مواجه بودیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان اعتبار سال1400 را 26 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون 50 درصد این اعتبار تخصیص و جذب شده است.

   استان همدان پیشگام در صدور سند

معاون حوزه عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز از عملکرد بسیار خوب استان همدان در حوزه صدور سند خبر داد و افزود: طرح منظومه روستایی شهرستان نهاوند پیشگام بوده و درخواست ما این است که طرح همانند گذشته اجرا شود.

محمدرضا شاملو با بیان اینکه کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یک کار چندبخشی است، اظهار کرد: این سازمان با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در ارتباط است و‌ بدون همراهی ارگان‌های مختلف کار بنیاد مسکن به جایی نخواهد رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه شاخص برخورداری شهرستان نهاوند از میانگین شاخص ملی و استانی کمتر بود، ابراز کرد: خوشبختانه درحال حاضر با پیگیری‌های انجام‌شده 65 درصد عملیات بهسازی، نوسازی و‌ مقاوم‌سازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه نهاوند جزء شهرستان‌های پیشرو در حوزه مقاوم‌سازی است، یادآور شد: در سال‌های اخیر مقاوم‌سازی 80 درصد واحدهای مسکونی روستایی نهاوند انجام شده است.

شاملو بیان کرد: تنها طرح منظومه در استان همدان در شهرستان نهاوند انجام شده است.

وی با بیان اینکه بالغ‌بر 62 هزار روستا در ایران وجود دارد، مطرح کرد: از آنجایی که منابع کشور محدود است، بهسازی، نوسازی و‌ تکمیل پروژه‌های روستایی نیاز به زمان دارد.

شاملو اظهار کرد: امسال با احتساب اعتبارات عمرانی و قیر برای آسفالت معابر، هشت هزار میلیارد تومان برای عمران روستاهای کشور اختصاص یافته که بیش از 50 درصد آن تخصیص و ابلاغ شده است.

وی گفت: شاخص بهسازی روستایی در سطح کشور 54 درصد است.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تقریباً برای تمام روستاها طرح‌ هادی تهیه شده است، تأکید کرد: هدف ما این است در فاز نخست بهسازی به‌صورت مساوی به آن‌ها خدمات لازم را ارائه دهیم.

وی گفت: با وجود محدودیت‌های اعتباری و مشکلات اقتصادی، دولت اعتبارات خوبی برای بهسازی فاز نخست اختصاص داده و اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه انجام شده است.

شاملو با بیان اینکه برای شروع فاز دوم محور کار ما مشارکت‌های مردمی است، اظهار کرد: مردم باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند تا فاز دوم بهسازی روستایی نیز انجام گیرد.

   تهیه طرح هادی برای اغلب روستاهای بالای 20 خانوار

وی از تهیه طرح هادی برای اغلب روستاهای بالای 20 خانوار خبر داد و افزود: درحال حاضر 99 درصد روستاهای کشور دارای طرح هادی هستند.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: از مجموع 22 میلیون جمعیت موجود در روستاها 20 میلیون نفر باید فعالیت‌های عمرانی خود را براساس طرح‌های هادی انجام دهند.

وی از اجرای طرح بازنگری در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دوره 10 ساله طرح‌های هادی در کشور به پایان رسیده، امسال طرح بازنگری در آن اجرا می‌شود که در این خصوص سه هزار و 500 طرح روستایی مورد بازنگری قرار می‌گیرند.

شاملو بیان کرد: با توجه به سیاست‌ جدید دولت در زمینه تولید بیشتر مسکن، بخشنامه‌ای به استان‌ها ارسال شده تا در هر استان حداقل 10 درصد روستاها به‌طور سالانه مورد بازنگری قرار گیرند.

وی بر ادامه کار بهسازی روستایی در سال جاری تأکید کرد و افزود: در زمینه اجرای طرح هادی و بهسازی روستایی، در سال جاری چهار هزار و 700 پروژه در دست اجرا داریم که شامل طرح‌های نیمه‌تمام و جدید است.

   همدان در اجرای طرح‌های روستایی از شاخص‌ ملی جلوتر است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه از روند خوب اجرای طرح‌های عمرانی در استان خبر داد و گفت: در همدان روند خوبی در زمینه اجرای طرح‌های روستایی وجود دارد که از خیلی شاخص‌های ملی جلوتر است.

وی گفت: در زمینه صدور سند مسکن روستایی همدان جزء استان‌های پیشرو کشور است و شهرستان نهاوند نیز در زمینه مقاوم‌سازی روستایی از شهرستان‌های شاخص کشور به‌شمار می‌رود.

فرماندار نهاوند نیز با بیان اینکه عملیات مقاوم‌سازی 76 درصد منازل روستایی در شهرستان نهاوند انجام شده است، خاطرنشان کرد: نهاوند در حوزه مقاوم‌سازی جزء شهرستان‌های برتر کشور قرار دارد.

مراد ناصری با بیان اینکه از دو سال گذشته تاکنون اقدامات خوبی در بحث بهسازی، نوسازی و‌ مقاوم‌سازی روستاهای نهاوند انجام گرفته است، عنوان کرد: با پیگیری انجام‌شده و‌ همراهی بسیار خوب مسئولان بنیاد، درحال حاضر بهسازی فاز نخست و عملیات آسفالت‌ریزی روستای درانه انجام شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه عملیات مقاوم‌سازی 76 درصد منازل روستایی در شهرستان نهاوند انجام شده است، خاطرنشان کرد: نهاوند در حوزه مقاوم‌سازی جزء شهرستان‌های برتر کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در 6 ماهه دوم سال جاری قوی‌تر و‌ منسجم‌تر از گذشته اقدامات بهسازی، نوسازی و‌ مقاوم‌سازی روستا‌ها را انجام دهیم، ابراز کرد: 50 درصد جمعیت شهرستان نهاوند را روستاییان تشکیل می‌دهند و درنظر داریم تا جایی که قانون اجازه می‌دهد، بودجه بیشتر به این امر اختصاص دهیم.

قابل ذکر است برای اجرای فاز نخست بهسازی روستای درانه نهاوند که دارای 250 نفر جمعیت است، مجموعاً 900 متر جدول‌گذاری، هفت هزار و 500 متر مربع زیرسازی، 6 هزار و 500 متر مربع آسفالت و ‌100 متر جابه‌جایی شبکه انجام شده که برای اجرای این طرح 13 هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

شناسه خبر 47569