شناسه خبر:47953
1400/8/15 09:28:37

سپهرغرب، گروه خبر: معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه از راه‌اندازی سه گرمخانه با ظرفیت نزدیک به 100 نفر خبر داد و گفت: شهروندان درصورت مشاهده افراد کارتن‌خواب با 137 تماس بگیرند.

طبق اعلام سازمان هواشناسی از روز شنبه تا اواسط هفته هوای استان به شکل محسوس و قابل توجهی سردتر می‌شود، به‌طوری که دمای هوای شبانه در برخی از نواحی استان به کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد هم خواهد رسید.

نخستین بارش پاییزی طی روزهای گذشته بعد از ماه‌ها چشم‌انتظاری، علاوه‌بر اینکه فصل پاییز را خوش‌رنگ‌تر و باطراوت‌تر کرد، موجب شادی مردم به‌خصوص کشاورزان استان (با توجه به اینکه سال آبی گذشته در استان یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌ها در چند دهه گذشته بود)، شد.

   120 هزار خانوار کرمانشاهی درگیر معضل اعتیاد هستند

مردم استان کرمانشاه همچنان چشمان امیدوار خود را به آسمان دوخته و منتظر بارش باران و پله (نخستین بارش مؤثر پاییزه که تا عمق مناسبی از زمین نفوذ کند) هستند، اما در این میان افرادی هستند که تمام زندگی‌شان در کنج دیوارهای دودگرفته این شهر خلاصه می‌شود و سقفی جز آسمان ندارند و وزش باد و بارش برف و باران، هستی‌شان را نابود می‌کند و ازاین‌رو در فصل سرما غم‌شان افزون می‌شود.

آمار دقیقی از کارتن‌خواب‌های استان در دسترس نیست، اما طبق برآوردهای صورت‌گرفته از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، 120 هزار خانوار کرمانشاهی درگیر معضل اعتیاد هستند، به‌نحوی یکی از اعضای خانواده و یا بستگان آن‌ها معتاد است.

آنچه موجب شده اعتیاد در استان چشمگیرتر باشد، وجود معتادان متجاهر است؛ به‌طوری که حدود دو تا دو هزار و 500 معتاد متجاهر در استان شناسایی شده که جایی برای نگهداری این افراد وجود ندارد.

درحال حاضر تنها مرکز ماده 16 در استان 350 تا 400 نفر ظرفیت دارد که امکان نگهداری همه معتادان متجاهر در آن وجود ندارد؛ بنابراین حضور شبانه کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان در سطح شهر به‌ویژه در فصول سرد سال علاوه‌بر بالا بردن احتمال مرگ‌ومیر آن‌ها، می‌تواند موجب افزایش مشکلات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی شود، موضوعی که سبب وارد میدان شدن شهرام کرمی، دادستان کرمانشاه نیز شده است.

وی از شهرداری و بهزیستی خواسته تا هرچه سریع‌تر گرمخانه‌ها را برای افراد بی‌خانمان و بی‌سرپناه تجهیز و راه‌اندازی کنند.

کرمی جمع‌آوری افراد بی‌خانمان را نیازمند همراهی نیروی انتظامی دانست و اظهار کرد: نیروی انتظامی افراد بی‌خانمان را در کلانتری‌ها تجمیع و از طریق شهرداری و یا اورژانس اجتماعی (تماس با 123) آن‌ها را به گرمخانه‌ها منتقل کند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه در این راستا گفت: بیش از 25 سازمان و ارگان در این زمینه زیر نظر شورای هماهنگی مواد مخدر استان فعالیت می‌کنند.

مسعود پایدار ادامه داد: سازمان بهزیستی یکی از این نهادها بوده که در این خصوص جلسات معتدد با نتایج مطلوبی در استانداری و فرمانداری برگزار کرده است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه از راه‌اندازی سه گرمخانه با ظرفیت نزدیک به 100 نفر خبر داد و گفت: متأسفانه عمق معضل اعتیاد در کرمانشاه نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشتر است و ان‌شاءالله طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته امسال با همکاری شهرداری شاهد سامان‌دهی مطلوب و مناسب‌تر معتادان خواهیم بود.

وی در پایان از شهروندان خواست درصورت مشاهده بی‌خانمان‌ها و معتادین کارتن‌خواب با 137 تماس بگیرند.

شناسه خبر 47953