شناسه خبر:48819
1400/9/3 09:23:03

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پایگاه میراث‌ فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه- قصر شیرین از سامان‌دهی محوطه مجموعه تاریخی مقابر «ابودجانه» در منطقه ریجاب از توابع شهرستان دالاهو خبر داد و گفت: این مجموعه شامل قبرستانی متعلق به صدر اسلام است.

«امین قهرمانی» روز سه‌شنبه افزود: در این مجموعه تعدادی آرامگاه به سبک چهار طاقی‌های دوره ساسانی وجود دارد که در میان این قبور، بنای عظیمی دیده می‌شود که در میان اهالی محل به مقبره ابودجانه معروف است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تاریخی- فرهنگی مجموعه و حضور بازدیدکنندگان و گردشگران در محوطه این آثار، طرح سامان‌دهی و محوطه‌سازی در دستور کار پایگاه قرار گرفت.

قهرمانی تصریح کرد: از محل اعتبارات اسناد خزانه 1402 مبلغ 600 میلیون تومان برای سامان‌دهی این مجموعه درنظر گرفته شده است.

وی گفت: در طرح سامان‌دهی مجموعه مقابر ابودجانه، محوطه‌سازی مجموعه، مرمت‌های اضطراری، نجات‌بخشی درخت سرو کهن‌سال محوطه و تکمیل و راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی انجام شده است.

رئیس پایگاه میراث‌ فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه- قصر شیرین افزود: فعالیت‌های پایگاه محور ساسانی کرمانشاه- قصر شیرین از کاخ فیروزآباد واقع در شهرستان اسلام‌آباد غرب در سال‌های گذشته شروع شده و در طول مسیر آثار تاریخی همچون سرخه دیزه، مجموعه قلعه یزدگرد، طاق گرا، زیج منیژه پاطاق، مجموعه بناهای متعدد در حوزه شهرستان سرپل‌ ذهاب که برخی از آنان ازجمله گوردخمه دکان داود، نقش برجسته آنوبانی‌نی، قلعه گبری، زیج منیژه انزل، زیج منیژه قلعه شاهین، قلعه منیژه و قلعه مریم مربوط به دوره ساسانی را شامل شده است.

وی ابراز کرد: همچنین در ادامه مسیر عمارت خسرو، نهر ساسانی، بان قلعه و چهار قاپی نیز جزء نمونه‌هایی از شاخص فعالیت‌های پایگاه است.

قهرمانی گفت: اعتباراتی که از سال گذشته در اختیار ما قرار گرفته، بیشتر آن از منابع اعتبارات استانی و زلزله بوده و بخشی هم از اعتبارات امانی از محل اعتبارات ملی است.

وی ادامه داد: از محل این اعتبارات در چند بنای شاخص مانند نقش برجسته آنوبانی‌نی، محوطه گوردخمه دکان داود، زیج منیژه پاطاق و مقابر ابودجانه اقدامات عمرانی و مرمتی انجام شده است.

رئیس پایگاه میراث‌ فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه- قصر شیرین در خاتمه اظهار کرد: از محل اعتبارات امانی که در اختیار داشتیم، سامان‌دهی و محوطه‌سازی راه دسترسی دکان داود، سامان‌دهی و مرمت‌های اضطراری کانال ساسانی قصر شیرین و مرمت‌های اضطراری امارت خسرو نیز انجام شده است.

شناسه خبر 48819