شناسه خبر:48878
1400/9/4 09:51:10

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خمین گفت: اقدامات معدن‌کاران در محدوده سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین متوقف شد.

علی مشهدی ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با پیگیری اداره کل میراث‌ فرهنگی استان مرکزی و اداره شهرستان خمین و با همکاری و مساعدت دادستان شهرستان خمین، حکم توقف هرگونه عملیات استخراج مواد معدنی در محدوده عرصه سنگ‌نگاره‌های تیمره صادر و به بهره‌بردار معدن مورد نظر ابلاغ و از فعالیت آن جلوگیری شد.

وی افزود: حدوده عرصه سنگ‌نگاره‌های تیمره در منطقه موسوم به داش دره و تنگه غرقاب بیش از یک‌هزار و 700 هکتار شناسایی و ثبت شده است.

مشهدی با تأکید بر اینکه در محدوده‌های ثبت‌شده و تاریخی به هیچ معدنی اجازه فعالیت و معدن‌کاوی را نخواهیم داد، گفت: با خاطیان برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: مجوز صادره توسط سازمان صمت به مساحت حدود یک‌هزار و 400 هکتار صادر شده که تاکنون با پیگیری‌های صورت‌گرفته حدود 500 هکتار آن به‌خاطر تداخل با سنگ‌نگاره‌ها از حیطه انتفاع خارج شده و خواستار این هستیم سازمان صادرکننده مجوز بخاطر حفظ آثار تاریخی و منظر بصری منطقه مجوز یادشده را باطل کند.

یکی از مهم‌ترین و شاید کامل‌ترین مجموعه سنگ‌نگاره کشور که در خمین قرار دارد، نمادها، کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌های تاریخی منطقه تیمره است.

این نگاره‌ها نشان از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی انسان‌های دوره باستان دارد.

سنگ‌نگاره‌های تیمره با توجه به ارتباط با منظر طبیعی بکر منطقه و تنوعی که ازنظر نقش دارد، قابلیت بالقوه برای ثبت جهانی دارد و زمینه‌ ثبت جهانی این اثر ارزشمند امکان‌پذیر است.

شناسه خبر 48878