شناسه خبر:48982
1400/9/7 09:12:28

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه نظارت و کنترل لازم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌های حضوری درس باید مورد توجه باشد، تأکید کرد: اعتبار لازم برای مجهز کردن کلاس‌های درس استان به تهویه مناسب با همکاری اداره کل نوسازی پیگیری و تأمین شود.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان همدان افزود: بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید از سوی مسئولان به شکل ویژه دنبال شود.

وی اظهار کرد: در زمینه سلف‌سرویس نیز پیشنهاد بازرس ویژه ستاد کرونا استان مبنی بر پیش‌بینی ظرف یک‌بارمصرف برای صرف غذا در محیط خارج از این مکان یا داخل خوابگاه است.

نماینده عالی دولت در استان همدان گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف نیز نظارت کافی را بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و همچنین واکسیناسیون اصناف داشته باشد.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: گزارش‌هایی مبنی بر تزریق نکردن واکسن کرونا توسط درصد کمی از فرهنگیان رسیده است که این افراد نباید بدون تزریق واکسن در کلاس درس و محیط اداری حضور یابند؛ در زمینه دانشگاه‌ها نیز باید این موضوع کنترل شود.

وی افزود: باید از همه ظرفیت‌های استان برای اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی مردم و پیشگیری از عادی‌انگاری کرونا استفاده کرد که در این حوزه نقش رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، جامعه روحانیت، ائمه جمعه و جماعات و حوزه علمیه بسیار حائز اهمیت است.

استاندار همدان با بیان اینکه باید اقدام لازم از طریق فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری در راستای تشویق و ترغیب مردم به زدن واکسن در سطح مناطق شهری و روستایی با جدیت دنبال شود، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی با همکاری فرمانداری‌ها نسبت به راه‌اندازی ایستگاه‌های سیار واکسیناسیون اقدام لازم را انجام دهند.

قاسمی‌فرزاد گفت: تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای کادر بهداشت و درمان و افراد مسن مورد تأکید رئیس‌جمهور است که باید با قوت و جدیت در استان همدان نیز پیگیری شود.

وی همچنین جلوگیری از تجمع والدین در مدارس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان بین شهری، تأمین دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران و فعال شدن کمیته‌های ذیل ستاد کرونا را مورد تأکید قرار داد.

استاندار همدان اظهار کرد: جلسه‌ای با رؤسای دانشگاه‌ها با هدف هماهنگی و سیاست واحد در زمینه دانشجویان، شیوه حضور در کلاس، خوابگاه، سلف‌سرویس و وحدت رویه در قبال مراکز آموزش عالی برگزار شود.

قاسمی‌فرزاد گفت: هماهنگی، انجام تمهیدات و اقدام‌های مناسب ازجمله تبیین و آموزش در زمینه اجرای طرح سکوی مدیریت هوشمند بیماری کووید 19 در ادارات و نهادهای متولی مورد تأکید رئیس‌جمهوری بوده که دراین‌باره اقدام‌های لازم در استان همدان صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز ابراز کرد: دو میلیون و 242 هزار و 848 دوز واکسن کرونا تاکنون در این استان تزریق شده است.

«محمدمهدی مجذوبی» افزود: میزان واکسیناسیون نسبت به کل جمعیت استان شامل تزریق دو دوز واکسن کرونا 54.2 درصد و دوز نخست 70.2 درصد است.

وی اضافه کرد: اما با درنظر گرفتن جامعه هدف شامل افراد بالای 12 سال این عدد 70 درصد دو دوز و بیش از 85 درصد دوز نخست واکسن را شامل می‌شود که درباره تزریق واکسن استان همدان بین هفت تا 10 استان نخست کشور قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه 92.5 درصد افراد بالای 60 سال و 66.8 درصد بالای 18 ساله‌های همدان واکسینه شدند، اظهار کرد: 70 درصد دانشجویان این استان نوبت اول و 60.6 درصد هر دو نوبت واکسن را دریافت کردند؛ در مورد طلاب نیز پوشش واکسیناسیون 55 درصد است.

مجذوبی با بیان اینکه آمار مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا در همدان کاهشی است، علت این امر را واکسیناسیون افراد بالای 60 سال، تجربه و توانمندی خوب پزشکان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم عنوان کرد.

وی اظهار کرد: اورهال و تجهیز کردن بیمارستان‌ها در دستور کار بوده و در حوزه تأمین داروی مورد نیاز بیماران نیز باید بیشتر کار کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با تأکید بر ضرورت توجه به واکسیناسیون گروه سنی نوجوانان، رعایت اصول بهداشتی در سلف‌سرویس و خوابگاه‌ها و نصب تهویه در مدارس و رعایت فاصله‌گذاری در کلاس‌های درس، گفت: یک‌هزار و 800 فرهنگی تاکنون واکسن تزریق نکردند که باید نشست‌هایی با آموزش‌وپرورش برای حل این موضوع برگزار شود.

مجذوبی ابراز کرد: با شناسایی 72 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت استان از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا به 30 هزار و 867 و بیماران سرپایی مثبت به 99 هزار و 202 نفر رسید.

وی با بیان اینکه شمار بیماران کرونایی مثبت بهبودیافته به 27 هزار و 571 نفر رسیده است، افزود: تعداد موارد مثبت جدید بستری سیر کاهشی داشته و از 40 نفر در 13 آبان‌ماه سال گذشته به 18 نفر در چهارم آبان‌ماه و 13 نفر در پنجم آبان‌ماه کاهش داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: آمار متوفیان کرونایی نیز در این استان کاهش یافته و تعداد آن‌ها از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون به سه هزار و 115 نفر رسیده است.

مجذوبی افزود: تعداد بیماران مثبت بستری از 334 نفر در 13 آبان‌ماه به 177 نفر در چهارم آذرماه رسیده که شاخص خوبی برای استان است؛ همچنین تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا 617 نفر بود که 56 نفر از مراجعان به بیمارستان‌ها در بخش عادی بستری شدند.

وی ادامه داد: مجموع بیماران بستری مشکوک و قطعی کرونا به 383 نفر رسیده که همچنان سیر کاهشی دارد و درمجموع وضعیت جسمی 31 بیمار بستری در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز گفت: آموزش حضوری، مجازی و براساس گروه‌بندی 15 نفره هم‌اینک در برنامه آموزش‌وپرورش این استان است.

«محمد پورداود» افزود: 25 هزار معلم در این استان حضور دارند که از این تعداد تنها یک‌هزار و 800 فرهنگی واکسن نزدند که از ورود این افراد به مدارس جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه شماری از والدین اجازه تزریق واکسن به فرزندانشان را نمی‌دهند، اضافه کرد: با این وجود به‌علت استقبال دانش‌آموزان از تزریق واکسن، هم‌اینک این استان در تزریق دوز اول از میانگین کشوری بالاتر است.

پورداود گفت: برای نصب تهویه در مدارس اقدام‌های لازم صورت گرفته و تاکنون دو هزار و 900 کلاس درس به تهویه مناسب مجهز شدند.

شناسه خبر 48982