شناسه خبر:49501
1400/9/18 13:40:14

سپهرغرب، گروه گردشگری: یک فعال گردشگری گفت: با اینکه سفر باید انرژی و حس مثبت را با خود همراه داشته باشد اما گاهی سفر کردن آن‌طور که باید خاطره‌ای ماندگار در ذهن مسافر بر جای نمی‌گذارد و برخی از مسافران را نسبت به ادامه سفر دچار تردید می‌کند.

مهرسا طافحی به تأثیرات انگیزه در سفر و گردشگری پرداخت و اظهار کرد: روح انسان از بدو ورود به دنیای مادی با لطافت، حس معنویت و طبیعت گره خورده است. زمان‌های قدیم در دوران پادشاهان و سلاطین سفرهای زیادی با تغییر فصول انجام می‌شد چه بسا همچون عشایر زندگیشان در سفر و کوچ سپری می‌شد، البته درحال حاضر نیز در مناطق مختلف دنیا این برنامه می‌تواند برای افراد لذتی دلچسب به همراه داشته باشد.

وی افزود: آشنایی با فرهنگ مردم و آرامش در محل اسکان از اصلی‌ترین و مهم‌ترین انگیزه‌های مسافران امروز جهان در انتخاب مقصد است اما به غیر از موارد گفته شده عوامل دیگری نیز در سفر مردم نقش دارد.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: باید گفت که حدود نیمی از مسافران جهان مقصدی که قصد دارند با فرهنگ و مردم آن آشنا شوند را انتخاب می‌کنند و حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه این انگیزه می‌تواند ماندگار، پویا و پایا باشد. با اینکه صنعت گردشگری و توریسم یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در جهان است و آموزش مهارت‌های بازاریابی و جذب مسافر بسیار زیاد شده است، اما هنوز هم برخی از مسافران نسبت به ادامه سفر تردید دارند و از انجام برنامه‌های گردشگری منصرف می‌شوند.

طافحی تصریح کرد: دلیل این امر آن است که شاید آنطور که باید خاطره‌ای ماندگار در ذهن مسافر بر جا نمی‌گذارند. با اینکه ضمیر ناخودآگاه افراد نسبت به تفریح، حال خوب و خوشگذرانی آماده است، اما این انرژی و حس مثبت باید در مسیر آگاهی و توسعه پایدار این حوزه برنامه‌ریزی شود.

  ایفای نقش مؤثر کتب آموزشی و دانشگاه‌ها در توسعه پایدار گردشگری

وی اضافه کرد: در همین راستا دانشگاه‌ها و کتب آموزشی نقش مؤثری خواهند داشت. همچنین اقلیم‌شناسی، آموزش تاریخ، همذات‌پنداری با چگونه‌ بودن سفر و گردشگری اجداد و نیاکان، بررسی فرهنگ اقوام مختلف، تبلیغات و ارائه تاریخ مکان‌های گردشگری و بسیاری از عوامل دیگر می‌تواند نقش مؤثری در فراهم‌آوردن این بستر ارائه دهد.

این فعال گردشگری عنوان کرد: اساتید و بزرگان صنعت گردشگری در کشور که می‌توان با مصاحبه‌های خبری و معرفی در رسانه به عنوان الگوهای حقیقی مورد توجه افراد مختلف قرار گیرند، کم نیستند. بازارهای هدف مختلف، زوجینی که تازه وارد زندگی مشترک شده‌اند، سالمندان، زنان مستقل و خودساخته، خانواده‌های تک‌سرپرست و... می‌توانند در مسیر جذب انگیزه و توانمندی در شناساندن هویت حقیقی گردشگری نقشی بسزایی داشته باشند.

طافحی گفت: سفرهای انگیزشی، ورزشی و مهارتی می‌تواند مسیری جدید در اهمیت شناخت و علاقه‌مندی افراد برای شرکت در این برنامه‌ها باشد که تنها با حمایت، تبلیغ و گسترش فرهنگ سفرهای انگیزشی همراه با آرامش و همراهی اساتید و مدرسان متخصص درحوزه‌های گوناگون قابل اجراست. سفر کردن و تفریحات سالم انسان را از حالت یکنواختی خارج کرده و موجب می‌شود که مدتی هر چند کوتاه از مشکلات رها شده و به ماجراجویی بپردازد.

  یادگیری بخش مهمی از سفر است

وی خاطرنشان کرد: یادگیری در سفر بخش مهمی از آن است. یادگیری تنها آموختن مهارت خاص یا مطالب درسی نیست بلکه رشد هیجانی، شخصیتی و تعامل اجتماعی جزئی از دنیای هر فرد است که سفر در این امر کمک شایانی می‌کند.

این فعال گردشگری ادامه داد: گردشگری انوع بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گردشگری بازرگانی و اقتصادی اشاره کرد که که خرید و فروش صنایع‌دستی و خدمات مسافران نقش مؤثری در این راستا برای افراد مشغول این حوزه ایجاد می‌کند. گردشگری تاریخی، هنری و فرهنگی نیز از دیگر انواع گردشگری هستند که در آن تمدن اصیل فرهنگ و هویت بصری یک ملت به نمایش در می‌آید و باید برای گردشگران به طور کامل معرفی شودف لذا یکی از انگیزه‌های مهم یادآوری همین فرهنگ و آداب و رسوم‌ها است.

طافحی اظهار کرد: در زندگی مدرن و به واسطه ظهور رسانه‌های مجازی تفریحات سالم، بازی‌های گروهی، صله ارحام کاملا کم‌رنگ شده است و باید به وسیله ایجاد جذابیت و تحول عمیق در نگرش افراد انگیزه لازم را ایجاد کرده و منتقل کنیم. برای مثال می‌توان به بهانه سلامت و درمان نیز افراد را برای سفر ترغیب کرد همچنین دلایل مذهبی نیز می‌تواند از بهانه‌ای برای سفر و تزاه کردن روح افراد باشد.

وی تصریح کرد: ورزش همچنین می‌تواند دلیل دیگری برای برنامه‌ریزی سفر باشد چرا که انگیزه‌ای مثبت در افراد ایجاد می‌کند، همایش‌ و نمایشگاه‌ها که پل ارتباطی بین مخاطب و بسیاری از فعالیت‌ها هستند همچنین می‌توانند دلیل خوبی برای برنامه‌ریزی سفر باشند.

این فعال گردشگری یادآور شد: البته باید گفت که کلام مؤثر بدون شک از تمام موارد گفته شده بهتر و منطقی‌تر عمل خواهد کرد. کشور ما نیز با توجه به تمدن و هویت فرهنگی و تاریخی غنی و دارا بودن اماکن گردشگری متعدد در جذب گردشگر برای این صنعت بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

شناسه خبر 49501