شناسه خبر:49666
1400/9/22 10:14:59

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: مقامات هامبورگ قصد دارند از گرمای یک کارخانه بازیافت برای تأمین انرژی سیستم گرمایش منطقه‌ای استفاده کنند.

امروز، مقامات محلی در هامبورگ اعلام کردند که پروژه‌ای را برای اتصال کارخانه بازیافت زباله در Borsigstrasse به سیستم گرمایش منطقه‌ای راه‌اندازی خواهند کرد. ایده این است که گرمای اتلافی حاصل از فرآیند بازیافت جذب شده و به سیستم گرمایش هدایت می‌شود. برآورد می‌شود که این اقدام سالانه تا 100 هزار تن CO2 را ذخیره می‌کند.

پروژه جدید به‌عنوان نمونه‌ای از سطح عالی بهره‌وری انرژی و نمونه موفقی از استفاده و بازیافت آخرین ذره انرژی عمل می‌کند. به گفته مقامات، هنگامی که گرمای زباله Borsigstrasse به کارخانه گرمایش منطقه Tiefstack وارد می‌شود، بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز این سایت کاهش می‌یابد و در انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین استفاده از منابع صرفه‌جویی می‌شود. این پروژه نمونه بارز شرایط برد-برد است که سیاست گذاران هنگام اجرای پروژه‌های پایدار برای آن تلاش می‌کنند.

کارخانه زباله Borsigstrasse سالانه 320 هزار تن زباله می‌سوزاند و در حال حاضر تمام این گرما در آسمان هامبورگ به هدر می‌رود. اکنون، مقامات تصمیم گرفته‌اند با رویکرد دو مرحله‌ای خود برای بهره‌وری انرژی، این روند را معکوس کنند. در مرحله اول در سال 2022، کارخانه Borsigtrasse به نیروگاه گرمایشی Tiefstack که در حال حاضر با زغال سنگ کار می‌کند، متصل خواهد شد.

سپس کارخانه زباله، سیستم گرمایش مرکزی را تأمین می‌کند و تقاضای انرژی Tierstack را کاهش می‌دهد. در مرحله دوم، تا پایان سال 2023، مقامات یک نیروگاه کوچک زیست توده را نیز راه‌اندازی خواهند کرد که از ضایعات چوبی تأمین انرژی می‌شود.

گرمای بازیافتی به همراه انرژی تولیدی از زیست توده با هم خروجی 350 هزار مگاوات خواهد داشت که می‌تواند 35 هزار خانه را گرم کند. این پروژه حدود 55 میلیون یورو هزینه خواهد داشت و اگر موفقیت‌آمیز تشخیص داده شود، مقامات کارخانه‌های سوزاندن زباله دیگری را به همین روش وارد پروژه خواهند کرد.

ینس کرستان، سناتور محیط زیست هامبورگ، این پروژه را که برای نزدیک کردن شهر به مرحله نهایی حذف زغال سنگ که برای سال 2030 برنامه‌ریزی شده است، مورد ستایش قرار داد.

شناسه خبر 49666