شناسه خبر:49670
1400/9/22 10:25:35

سپهرغرب، گروه گردشگری: بر اساس گزارش‌های رسیده، گونه جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون از رونق گردشگری جلوگیری می‌کند.

کسب‌وکارهای گردشگری که پس از دو سال فاجعه‌بار همه‌گیری ویروس کرونا، می‌خواستند جان تازه‌ای بگیرند، با اتخاذ تدابیر جدید برای مهار گونه جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون، دوباره به نفس زدن افتاده‌اند.

  محدودیت‌های جدید کشورهای جهان برای گونه اومیکرون

محدودیت‌های جدید از مناطق خرید در ژاپن گرفته تا پیست‌های اسکی در کوه‌های آلپ و خطوط هوایی باعث نگرانی‌های بسیار شده‌اند. بسیاری از کشورها تصمیم گرفته‌اند مرزهای خود را به روی مسافرانی که از هشت کشور آفریقایی وارد می‌شوند، ببندند. در کانادا، مسافرانی که از طریق خطوط هوایی وارد این کشور می‌شوند، آزمایش شده و در انزوا قرار می‌گیرند تا نتایج تست آن‌ها اعلام شود.

اگرچه مشخص نیست گونه جدید ویروس کرونا از کجا نشأت گرفته است، اما محققان آفریقای جنوبی اخیراً آن را شناسایی کرده‌اند. در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد اومیکرون وجود دارد؛ مانند اینکه آیا این نوع مُسری‌تر از گونه‌های قبلی کرونا است، آیا باعث بیمار شدن افراد می‌شود و می‌خواهند واکسن را دور بزند یا خیر.

  اومیکرون و ممنوعیت‌های سفر

دولت‌هایی که به دلیل واکنش کند خود نسبت به موج اول کووید -19 مورد انتقاد قرار گرفتند، نمی‌خواهند همان اشتباهات را تکرار کنند. سازمان بهداشت جهانی هشدار نیز می‌دهد که ممنوعیت‌های سفر برای افرادی که سعی در امرار معاش دارند، بار سنگینی را بر آنها تحمیل خواهد کرد.

کارشناسان دیگر می‌گویند چنین ممنوعیت‌هایی مانع از انتشار گونه‌های جدید نمی‌شوند، اما می‌توانند به دولت‌ها زمان بیشتری را برای واکسینه کردن تعداد زیادتر افراد بدهند.

  اومیکرون و کاهش رزروهای بلیت‌های هوایی

شرکت هواپیمایی ایزی جِت مستقر در لندن، هفته گذشته اعلام کرد که به نظر می‌رسد محدودیت‌های جدید بر رزروهای زمستانی بلیت‌های آن‌ها تأثیر گذاشته است، اما یوهان لوندگرن، مدیر عامل این شرکت می‌گوید که آسیب‌ها به اندازه موج‌های قبلی شدید نیست.

رئیس شرکت اسکاندیناویایی ساس نیز گفت که تقاضاهای زمستانی افزایش یافته است، اما ما اکنون باید تأثیری که انواع جدید ویروس کرونا بر کسب و کارها خواهند داشت را درک کنیم.

هلن بکر، تحلیلگر شرکت کووِن نیز گفت: «در طول سال گذشته، هر نوع جدید ویروس کرونا منجر به کاهش رزروها شده است، اما پس از گذر از موج کرونا میزان رزروی‌ها افزایش یافته است و این بار نیز ما همین انتظار را داریم.»

  محدودیت‌های جدید آمریکا برای گونه جدید کرونا

ایالات متحده آمریکا از تاریخ ششم دسامبر محدودیت‌های جدیدی را اعلام کرد. همه بازدیدکنندگان خارجی ورودی که از طریق هوایی به این کشور سفر می‌کنند باید ظرف یک روز پس از عزیمت به ایالات متحده، آزمایش کووید را انجام دهند. الزام آزمایش جدید برای همه، صرف نظر از ملیت یا وضعیت واکسیناسیون اعمال خواهد شد. مدارک بهبودی از کووید -19 در 90 روز گذشته نیز پذیرفته می‌شود.

علاوه بر این، ایالات متحده ورود افراد غیر شهروند که از هشت کشور در جنوب آفریقا به آمریکا می‌آیند را ممنوع می‌کند. این کشورها شامل بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه می‌شود.

  کاهش سفرها در پی انتشار گونه جدید کرونا

ممنوعیت سفر بین‌المللی 70 کشور به آفریقای جنوبی به دنبال کشف نوع جدید کووید -19 با نام Omicron، امیدهای این کشور را برای فصل تابستان از بین برده است. بیش از یک میلیارد ریال رزرو تعطیلات تابستانی ظرف 48 ساعت پس از اعلام کشف گونه جدید لغو شد. اثرات واکنش سریع جهانی به نوع اومیکرون، احتمالاً برای مدت طولانی‌تری مسافران را منصرف خواهد کرد. به گفته کارشناسان، رونق سفرها چندین ماه به تعویق افتاده است.

در بیت لحم (کرانه باختری)، کسب و کارها مشتاقانه منتظر گردشگری ایام کریسمس بودند. اکنون 18 ماه است که یکی از بزرگترین هتل‌های این شهر با کسری ظرفیت خود کار می‌کند. مایکل مفدی، مدیر این مرکز گفت: «همه کسانی که برای دو هفته آینده رزرو اتاق داشتند، آن را لغو کرده‌اند و دیگران منتظرند ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد.»

  اومیکرون از رونق جهانگردی جلوگیری می‌کند

در ژاپن با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا شاهد کاهش تعداد گردشگران از 32 میلیون بازدیدکننده در سال 2019 به چهار میلیون نفر در سال گذشته بودیم که امسال نیز این روند سرازیری ادامه یافته است. کشور ژاپن ممنوعیت مسافران خارجی را تشدید کرد و از خطوط هوایی خود خواست تا رزروهای جدید پروازهایی را که قرار است در خاک این کشور فرود می‌آیند تا پایان دسامبر متوقف کنند. فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور می‌خواهد از بدترین سناریوی ممکن اجتناب کند و کاهش محدودیت‌های سفر را که فقط سه هفته پیش اعلام شده بود، معکوس کند.

انبوه گردشگران چینی که برای جستجوی کالاهای لوکس به منطقه محبوب گینزای توکیو می‌رفتند، اکنون به خاطره‌ای دور تبدیل شده‌اند. رستوران‌ها این شهر نیز مجبور شده‌اند ساعات کاری خود را کمتر کنند.

در اروپا، پیست‌های اسکی نمی‌دانند که چگونه می‌توانند از تمام دستورالعمل‌ها پیروی کنند؛ مانند اطمینان از اینکه اسکی‌بازان به درستی واکسینه شده یا درمان شده‌اند و آزمایش آن‌ها برای ویروس کرونا منفی بوده است یا خیر.

  دشوار بودن شرایط کنونی

مدیران صنعت گردشگری و سفر از دولت‌ها می‌خواهند قبل از تصمیم‌گیری در مورد محدودیت‌ها منتظر بمانند تا در مورد نوع اومیکرون اطلاعات بیشتری کسب کنند، اما آنها اعتقاد دارند که شرایط کنونی دشوار است.

رابرت جردن، رئیس جدید خطوط هوایی ساوث وست گفت: «اگر منتظر بمانید تا زمانی که تمام داده‌ها را در اختیار داشته باشید، احتمالاً برای جلوگیری از گسترش گونه جدید ویروس در جامعه خیلی دیر خواهد بود، اما اگر خیلی سریع حرکت کنید، اقدامات می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد.»

شناسه خبر 49670