شناسه خبر:50502
1400/10/11 08:45:50

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور عمرانی استاندار مرکزی با بیان اینکه در ساوه مشکل زمین برای مسکن وجود ندارد، گفت: کارخانه‌هایی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا درصورت تأمین زمین از سوی دولت و فراهم شدن وام برای نیروهای خود مسکن حمایتی درست کنند که بخش اعظمی از مشکلات در حوزه مسکن را حل خواهد کرد.

مهدی زندیه‌وکیلی در جلسه بررسی طرح نهضت مسکن در ساوه با بیان اینکه تفاوتی در طرح‌های اقدام ملی، مسکن مهر، نهضت مسکن و غیره وجود ندارد، اظهار کرد: تمامی طرح‌های مسکن ذیل قانون حمایت و تولید مسکن بوده که اخیراً در طرح جهش مسکن اصلاحیه‌هایی به آن افزوده شده است.

وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد بخشی از مسکن مردم را به‌عنوان مسکن حمایتی تأمین کند، گفت: در همین راستا با فعال شدن سامانه و ثبت‌نام متقاضیان، می‌بایست پالایش‌های لازم انجام شود تا به تعداد متقاضیان واقعی زمین تأمین کرد.

معاون امور عمرانی استاندار مرکزی سهم استان در طرح جهش مسکن طی چهار سال را حدود 61 هزار واحد دانست و افزود: از مجموع چهار میلیون واحدی که قرار شده در سال اول دولت برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود، حدود یک میلیون در سال اول ایجاد خواهد شد که طرح‌های قبلی مسکن نیز در قالب همین طرح ادغام می‌شوند.

زندیه‌وکیلی با تأکید بر اینکه نیازسنجی متقاضیان واقعی برای تأمین زمین از مهم‌ترین بخش‌های این طرح است، گفت: طبیعتاً در ابتدای بازگشایی سایت افراد زیادی ثبت‌نام خواهند کرد، اما کسانی متقاضی واقعی تلقی می‌شوند که فرم «ج» آن‌ها سبز و شرایط عمومی را دارا باشند.

وی لازمه ساخت مسکن و پیشرفت فیزیکی را تأمین حداقل آورده از سوی متقاضیان دانست و عنوان کرد: در طرح مسکن مهر حمایت خوبی در زمینه انشعابات، مجوزات، نقشه و غیره صورت می‌گرفت و کمک‌های بلاعوضی برای آن تزریق می‌شد، اما پروژه‌های فعلی تنها با آورده متقاضی و وام ساخته خواهند شد؛ بنابراین متقاضی نهایی باید حداقل آورده بیش از 200 میلیون تومان را درنظر بگیرد.

معاون استاندار تصریح کرد: شورای مسکن شهرستان و اداره کل راه و شهرسازی می‌بایست در شناسایی افراد واجد شرایط سریع باشند تا با پالایش متقاضیان واقعی زمین تأمین شود، چراکه در طرح‌های قبلی بدون نیازسنجی زیرساخت آماده شده بود که به‌دلیل نبود متقاضی، پروژه‌ها بر زمین ماند.

به گفته زندیه‌وکیلی باید با برنامه‌ریزی لازم حداقل آورده را به متقاضیان اعلام کرد تا کسانی که توانایی مالی ندارند، در این پروژه‌ها دچار ضرر مالی نشده و پروژه نیز متوقف نشود.

وی با بیان اینکه در شهر ساوه مشکل زمین برای مسکن وجود ندارد، گفت: کارخانه‌هایی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا درصورت تأمین زمین از سوی دولت و فراهم شدن وام، برای نیروهای خود مسکن حمایتی درست کنند که بخش اعظمی از مشکلات در حوزه مسکن را حل خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به شناسایی زمین‌های مازاد نیاز دستگاه‌ها در این شهرستان، گفت: سهمیه شهرستان ساوه در طرح جهش مسکن طی چهار سال بیش از 14 هزار واحد بوده که اقدامات برای تأمین زمین در دست انجام است.

احمد مرزبان افزود: در طرح اقدام ملی نیز سهمیه شهرستان 560 واحد بود که با یک بسیج همگانی و تعامل دستگاه‌ها توانستیم این تعداد را به یک‌هزار و 848 واحد برسانیم.

وی با بیان اینکه یک قطعه زمین 90 هکتاری در منطقه بام ساوه برای این طرح درنظر گرفته شده بود، گفت: بررسی‌ها نشان داد به‌لحاظ توپوگرافی آماده‌سازی این زمین زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود؛ بنابراین بررسی 845 هکتار زمین طی روزهای گذشته در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم درصورت دارا بودن قابلیت الحاق بخشی از این زمین‌ها به محدوده شهر، مشکل را حل کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خاطرنشان کرد: درحال حاضر 50 هکتار اراضی در محدوده پلاک 84 ساوه و 30 هکتار در بخشی دیگر نیز آماده انجام این طرح است که اقدامات لازم در کمیسیون‌های مربوطه انجام خواهد شد.

مرزبان درخصوص شناسایی زمین‌های مازاد دستگاه‌ها نیز گفت: طبق قانون زمین‌های مازاد دستگاه‌ها باید برای طرح مسکن استفاده شود، اما چنانچه دستگاه‌ها می‌خواهند برای کارکنان واجد شرایط خود مسکن بسازند، می‌توانند نسبت به معرفی آنان به اداره کل اقدام کنند تا درصورت داشتن شرایط، در اولویت قرار بگیرند؛ اما مازاد واحدها به عموم مردم تعلق خواهد گرفت.

شناسه خبر 50502