شناسه خبر:50554
1400/10/12 09:12:02

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل هواشناسی استان همدان با اشاره به میدان بارشی منحصربه‌فرد همدان، گفت: دو کمیت هواشناسی (دما و بارش) در همدان تأثیر بسزایی در بیشتر امور نظیر گردشگردی، کشاورزی، منابع طبیعی و غیره دارند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان همدان، حسین عابد درخصوص دو کمیت هواشناسی بارش و دما طی سال 1400 در استان همدان ابراز کرد: استان همدان را می‌توان ازنظر بارشی به دو فصل خشک و تر تقسیم‌بندی کرد؛ به‌طوری که پنج ماه از سال (طی خرداد لغایت مهر) بارش آن بسیار کم بوده و فقط 10 درصد بارش سالانه در طول این مدت می‌بارد. براساس داده‌های بلندمدت، فصل تابستان همدان فقط دو درصد بارش بلندمدت را دریافت می‌کند؛ مابقی 90 درصد بارش استان از ماه‌های آبان لغایت اردیبهشت رخ می‌دهد.

وی افزود: هم‌زمان با این رخداد، دمای هوای همدان به شکل دیگر نوسان دارد؛ به‌طوری که دما در آبان‌ماه به‌یک‌باره اُفت و در اردیبهشت‌ماه به‌یک‌باره جهش می‌کند. این دو کمیت هواشناسی (دما و بارش) در همدان تأثیر بسزایی در بیشتر امور نظیر گردشگردی، کشاورزی، منابع طبیعی و غیره دارند.

مدیرکل هواشناسی استان همدان در ادامه گفت: طی پاییز 1400 بارش در پهنه کشور به 40 میلی‌متر رسید که نسبت به بلندمدت 34 درصد کاهش داشته (بارش بلندمدت در دوره مشابه 61 میلی‌متر)؛ بارش پهنه استان همدان تا پایان پاییز به 84 میلی‌متر رسید که میانگین بارش بلندمدت آن 95 میلی‌متر ثبت شده است. این درحالی بوده که بارش طی این مدت در 100 نقطه از شبکه پایش اداره کل هواشناسی سطح استان همدان، اعدادی بیش از 180 در تاریک‌دره نهاوند و تا کمتر از 40 میلی‌متر در اسلام‌آباد را ثبت کرده است. این پراکندگی در بارش سطح استان نشان از تنوع اقلیمی دارد؛ طی سه‌ماهه زمستان بارش استان در حد نرمال بلندمدت و کمی بیش از آن است.

شناسه خبر 50554