شناسه خبر:50768
1400/10/15 09:30:36

سپهرغرب، گروه سلامت: تغذیه و ورزش در کنار هم می‌توانند تأثیرات خوبی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

برای رسیدن به هدف ورزشی و تناسب‌اندام باید به مواد غذایی که قبل و بعد از ورزش می‌خورید، اهمیت دهید. یک تغذیه خوب و سالم به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند و آسیب عضلانی را به حداقل می‌رساند.

 قبل از ورزش چه بخوریم؟

تغذیه مناسب قبل از ورزش انرژی و قدرت لازم را به بدن می‌رساند تا بدون خستگی فعالیت ورزشی انجام دهد. سعی کنید دو تا سه ساعت قبل از ورزش مواد غذایی زیر را استفاده کنید.

کربوهیدرات: این مواد غذایی سوخت ماهیچه‌ها را تأمین می‌کنند. گلوکز به شکل گلیکوژن در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره شده است. در طول ورزش گلیکوژن سوزانده می‌شود.

پروتئین: پروتئین قبل از تمرین باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود. همچنین سنتز پروتئین عضلانی را بیشتر می‌کند.

چربی‌های سالم: یک مطالعه نشان داده‌است که رعایت رژیم غذایی با 40درصد چربی به مدت 4 هفته میزان استقامت در دوندگان سالم را افزایش داده‌است.

حدود 2 تا 3 ساعت قبل از ورزش یک وعده غذایی شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی بخورید. اگر 45 تا 60 دقیقه قبل از تمرین چیزی می‌خورید، باید هضم آن ساده باشد و بیشتر از کربوهیدرات و پروتئین تشکیل شده باشد. در غیر این صورت باعث ناراحتی معده حین ورزش می‌شود. وعده‌های غذایی املت تخم‌مرغ و نان تست به همراه مقداری میوه

برنج قهوه‌ای، سبزیجات بوداده و گوشت بدون چربی و ساندویچ نان سبوس‌دار، مرغ بدون چربی و سالاد. می‌توانند گزینه خوبی برای تغذیه قبل از ورزش باشند.

برای تغذیه حدود یک ساعت قبل از تمرین مواد غذایی مانند ماست یونانی و میوه، یک‌تکه میوه مانند موز یا سیب مناسب است.

 بعد از ورزش چه بخوریم؟

به همان اندازه که تغذیه قبل از ورزش مهم است، باید به تغذیه بعد از ورزش هم اهمیت داد. بعد از انجام ورزش هم از پروتئین، کربوهیدرات و چربی استفاده کرد. پروتئین باعث ترمیم و ساخت عضلات می‌شود. کربوهیدرات هم باعث جبران انرژی ازدست‌رفته شده و مقدار کمی چربی برای بدن مفید است. البته بهتر است مصرف چربی بعد از ورزش کمی محدود شود.

نسبت مقدار مصرف کربوهیدرات به پروتئین بعد از ورزش باید 3 به 1 باشد تا سنتز پروتئین و گلیکوژن به حداکثر برسد. بهتر است حداکثر تا 45 دقیقه بعد از ورزش تغذیه سالمی داشته باشید. اگر تا دو ساعت بعد از ورزش چیزی نخورید، تا 50درصد سنتز گلیکوژن کاهش پیدا می‌کند.

نمونه‌هایی از غذاهای ساده و مناسب برای تغذیه بعد از ورزش عبارت‌اند از؛ سیب‌زمینی، شیرکاکائو، انواع میوه‌ها، املت تخم‌مرغ با نان تست، ماست یونانی، ماهی سالمون، مرغ کبابی با سبزیجات برشته و برنج، ماهی‌تن و کره بادام‌زمینی.

 تغذیه مناسب بعد از ورزش برای لاغری چیست؟

بسیاری از افراد به‌اشتباه برای کاهش وزن مصرف پروتئین و چربی و به‌طورکلی کالری دریافتی را کاهش می‌دهند. اما این کار تأثیر خوبی روی بدن ندارد و حتی ممکن است با حذف مواد غذایی ضروری به بدن آسیب وارد شود. برای لاغری باید در تغذیه ورزشی انواع سبزیجات، میوه، غلات کامل، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم‌چرب و چربی‌های سالم را در برنامه غذایی قرار داد.انتخاب نوع و مقدار غذا بعد از تمرین به‌شدت و نوع ورزش بستگی دارد. ورزش باعث تجزیه پروتئین عضلانی می‌شود. به همین خاطر باید بعد از تمرین پروتئین مصرف کنید. بهتر است نسبت کربوهیدرات به پروتئین 3 به 1 باشد.

 تغذیه مناسب بعد از ورزش برای چاق شدن چیست؟

مهم است که پس از تمرین به‌خوبی سوخت‌گیری کنید. اگر رژیم غذایی شما کم کربوهیدرات است، بعد از تمرین باید به‌ازای هر کیلوگرم از وزن خود 1 تا 1.5 گرم کربوهیدرات مصرف کنید. 20 تا 25 گرم پروتئین هم ریکاوری را سریع‌تر کرده و تولید پروتئین عضلانی را افزایش می‌دهد.

افرادی که می‌خواهند از طریق ورزش مقداری افزایش وزن داشته باشند، باید پس از تمرین مقدار کالری بیشتری نسبت به دیگر افراد دریافت کنند. البته دقت داشته باشید که برای افزایش وزن مواد غذایی مضر مانند کیک، بیسکوییت یا شکلات را جایگزین مواد غذایی سالم نکنید. این نوع مواد تأثیرات منفی روی سلامت ایجاد می‌کنند.

شناسه خبر 50768