شناسه خبر:50805
1400/10/18 08:47:21

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر بین 300 تا 400 حلقه چاه آب عمیق غیرمجاز در حوزه آبخوان آب‌های زیرزمینی استان وجود دارد که باید مسدود شود.

آرش آریانژاد اظهار کرد: این چاه‌ها در حوزه‌های آبخوان آب‌های زیرزمینی و دشت‌ها حفاری شده است و اغلب بیش از 100 متر عمق دارند و اولویت ما مسدود کردن این چاه‌ها در بازه زمانی بسیار محدود است.

وی اضافه کرد: حدود 14 هزار حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که از این رقم 13 هزار حلقه آن با بیش از 90 درصد مصرف، در بخش کشاورزی (با مصرف 400 میلیون مترمکعب در سال) حفر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: تاکنون هشت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز نیمه عمیق (زیر 20 متر) در استان شناسایی شده است که برداشت آب از این چاه‌ها لطمه چندان زیادی به سفره‌های زیر زمینی وارد نمی‌کند.

آریانژاد ادامه داد: در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، تاکنون یک هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و با این کار 16 میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها برگشت داده شده است.

وی با اشاره به تدوین و ثبت سند سازگاری با کم‌آبی توسط وزارت نیرو، افزود: در قالب این طرح نیز سه هزار حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق مجاز در دشت‌های قروه، دهگلان و چاردولی به کنتورهای هوشمند آب و برق مجهز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: طبق برنامه اعلام شده، قرار است امسال 170 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شود که تاکنون 265 حلقه پر شده و با این کار هفت میلیون متر مکعب آب به آبخوان‌ها برگشت داده شد.

آریانژاد به اقدامات حفاظتی در بخش آب اشاره کرد و گفت: ازجمله اقدامات تأثیرگذار در راستای صیانت از منابع آب استان، اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی است که بخشی از اقدامات آن شامل انسداد و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه‌های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت‌های حفاری و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی است.

شناسه خبر 50805