شناسه خبر:50824
1400/10/18 09:15:31

سپهرغرب، گروه شهر: با آغاز سال 2022، یورگن چرنوهورسکی، عضو کمیسیون آب و هوای شورای شهر وین، خلاصه‌ای از ابتکارات "سبز" شهر در سال 2021 و از جمله کاشت نزدیک به 4 هزار و 500 درخت در وین را ارائه کرد.

عضو شورای شهر اتریش همچنین خلاقیت‌های آتی وین نظیر اجرای پروژه شهر اسفنجی، احداث 400 هزار متر مربع فضای سبز و اضافه کردن 25 هزار درخت در سه سال آینده را نیز اعلام کرد.

بر اساس داده‌های فعلی، 53 درصد از مساحت وین را فضاهای سبز تشکیل داده که همین میزان، پایتخت اتریش را به یکی از سبزترین شهرهای جهان تبدیل کرده است. پارک‌های شهری کوچک (پارک‌های جیبی) و همچنین جنگل‌های وین از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده فضای سبز شهر شناخته می‌شود که حکم ریه‌های وین را دارند.

500 هزار درخت در پارک‌های وین وجود دارد که علاوه بر زیباتر کردن مناظر شهر، با به دام انداختن CO2 و ذرات ریز گرد و غبار منافع محیط زیستی بسیاری را به ارمغان می‌آورد و همچنین باعث خنک کردن محله‌های مختلف شهر می‌شود.

یورگن چرنوهرسکی در این رابطه توضیح داده که شهرها توسط تغییرات آب و هوایی تهدید می‌شود، زیرا محیط بتنی بافت شهری بر تغییر هوا و به ویژه ایجاد جزایر گرمایی تأثیرگذار است. علاوه بر این، وقوع سیل نیز یکی دیگر از خطراتی است که با وجود ساختمان‌های بتنی، خطرآفرین است چرا که در صورت رخداد، به علت نبودن هیچ راه خروجی، می‎‌تواند ویرانی شهر را به دنبال داشته باشد؛ درختان در نوع خود راه حل شگفت انگیزی برای این مشکلات هستند.

مقامات محلی وین پیاده‌سازی تدریجی شهر اسفنجی را آغاز کردند که هدف آن فراهم آوردن محیط بیشتر برای توسعه فضای سبز و همچنین کاهش چشمگیر مصرف آب است.

مقامات شهری این کار از طریق ایجاد تالاب‌های‌های شهری و یا احداث سطوحی با مصالح نفوذپذیر انجام خواهند داد تا آب ناشی از باران به منابع آب زیرزمینی منتقل و به نوعی تبدیل به یک ذخیره آب شود. با این کار نه تنها زیرساخت‌های شهر در امان خواهد بود، بلکه فضای سبز شهر بدون هیچ دغدغه‌ای برای آبیاری، همواره طراوت و شادابی خود را خواهد داشت.

قرار است در منطقه Seestadt Aspern وین مفهوم شهر اسفنجی اجرا شود و به همین منظور کل خیابان‌ها با مساحت 30 هزار متر مربع در اطراف پارک الینور-اوستروم با در نظر گرفتن کانسپت جدید بازطراحی خواهد شد.

 

شناسه خبر 50824