شناسه خبر:51322
1400/10/29 09:11:44
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تأکید کرد:

گره‌گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی، خروجی کارگروه ستاد تسهیل

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در جمع خبرنگاران گفت: خروجی اصلی کارگروه ستاد تسهیل باید گره‌گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی و رفع دغدغه تولیدکنندگان باشد.

ظاهر پورمجاهد روز گذشته در پنجاه‌ و ششمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان که در سالن جلسات شهدای استانداری به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و با حضور جمعی از مدیران کل برگزار شد، ابراز کرد: موانع موجود در مسیر فعالیت سه واحد تولیدی استان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

  رونق تولید، رشد اقتصادی و حمایت مؤثر از بخش تولید رویکرد ستاد تسهیل

وی با بیان اینکه استان با گردش مالی حرکت می‌کند و درخواست پرداخت اقساطی بدهی بیمه، مالیات و بانک اگر بر مبنای کار کارشناسی نباشد ظلم فاحش به استان است، گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با رویکردی که مدیریت ارشد استان دارد، برای رونق تولید، رشد اقتصادی و حمایت مؤثر از بخش تولید و تولیدکنندگان به‌عنوان یک اولویت اساسی عمل می‌کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما نباید در این جلسه خودمان را درگیر مسائل غیر کارشناسی کرده و نگاه تک‌بعدی به مسائل داشته باشیم، بلکه باید به ستاد تسهیل به‌عنوان یک ظرفیت پویا برای پیگیری مسائل و مشکلات طرح‌های تولیدی و حمایت از تولیدکنندگان در رفع موانع کاری آن‌ها نگاه کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در ادامه حمایت مؤثر و مستمر از واحدها و طرح‌های تولیدی را در جهت افزایش توان صنایع و رشد و توسعه اقتصادی استان در راستای شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» خواند و تصریح کرد: همه تلاش ما این است که خروجی اصلی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با مساعدت اعضای ستاد، ارائه راهکارها برای گره‌گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی و رفع دغدغه تولیدکنندگان بوده و به معنای واقعی کلمه «مانع‌زدایی» اتفاق بیفتد.

پورمجاهد اظهار کرد: بر این اساس خوشبختانه بررسی مشکلات سه واحد شامل تقسیط بدهی یکی از واحدها به تأمین اجتماعی، مشکل علامت تجاری تبلیغاتی یکی از واحدهای صنعتی و اختلال در لینک سامانه آن و همچنین مسئله منع تصدی نیروهای دولتی در بخش خصوصی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته و مصوبه‌های لازم در راستای حل مشکلات آنان تصویب خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تغییر عنوان برای «واحدهای صنفی» راحت‌تر از «واحدهای صنعتی» است، به حل مشکل واحد تولیدی «لایفیکس» در اسرع وقت تأکید کرد و افزود: اگر قرار است مانع‌زدایی کنیم، باید هرچه سریع‌تر این مسئله به مسئولان بالادست در مرکز منتقل شود، ضمن اینکه هم‌اکنون چند واحد در تهران با همین نام مشغول فعالیت هستند و مشکلی پیش نیامده؛ سؤال این بوده که آیا فقط این مسئله برای همدان مشکل‌ساز است؟ به‌هرحال تولید‌کننده بی‌گناه بوده و ثبت شرکت‌ها از ابتدا باید دقت می‌کرده، بنابراین ضمن تأکیدی که بر استفاده از نام‌های ایرانی داریم، امیدوارم این مسئله نیز به همت و خلاقیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سریع‌تر حل‌وفصل شود.

   نام تجاری غیر ایرانی سد راه تبلیغات

در ادامه فروغی، مدیرعامل واحد شوینده «لایفیکس» با اشاره به مشکل خود در راه تولید، اعلام کرد: من سال 98 مجوز این واحد تولیدی را گرفته‌ام، اما الان می‌گویند نام این واحد ایرانی نبوده و نمی‌توانی تبلیغات انجام دهی؛ با توجه به فرا رسیدن قسط بانک و ایجاد شغل برای دست کم 10 نفر، تکلیف من چه خواهد بود؟

   قانون مربوط به سال 1375 است!

احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به مشکل وی متذکر شد: با توجه به اهمیت پاسداشت زبان فارسی، کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که براساس نظر کارشناسان دو کلمه «لایف» و «فیکس» غیر ایرانی تشخیص داده شده و مشکل ایجاد کرده است. البته قانون منع استفاده از نام‌های غیر‌ ایرانی مربوط به سال 1375 بوده و قاعدتاً باید هنگام گرفتن مجوز این مسئله مورد توجه قرار می‌گرفته، اما مع‌الوصف می‌توانیم برای اینکه مشکل حل شود، تمهید لازم را جهت تبلیغات خارج از سامانه تولیدکننده فراهم کنیم تا به مشکل بر نخورد.

   فرصت یک‌ماهه برای تغییر مدیرعاملی یک استاد دانشگاه

در ادامه استاد مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز به شرح مشکل خود پرداخت و توضیح داد: ما در سال 1397 کار تولید ماسک خود را با برند «راینیک» در مرکز رشد دانشگاه با توجه به اصل تبدیل تئوری‌های شفاهی به کار عملیاتی آغاز کرده و وارد عرصه تولید شدیم. در این مسیر من تعدادی از دانشجویان را نیز با خود همراه کرده و خوشبختانه توانستیم در اوج کرونا نه‌تنها نیاز استان را در زمینه تولید ماسک رفع کنیم، بلکه به 12 استان دیگر نیز صادرات داشته و نیاز آن‌ها را هم تأمین کنیم.

محمدرضا سمرقندی تشریح کرد: مشکلی که درحال حاضر با آن مواجه شدیم این است که طبق قانون منع تصدی نیروهای دولتی در بخش خصوصی و تولید که متعلق به سال 1337 بوده و در سال 1374 مجدداً مورد توجه قرار گرفته، مدیرعاملی بنده در این واحد با مشکل روبه‌رو شده و نیازمند یک فرصت یک‌ماهه برای تغییر مدیرعامل هستیم.

وی اذعان کرد: در این کار حدود 150 نفر مشغول به‌کار بوده و علاوه‌بر آن یک کار تولیدی دیگر نیز با ایجاد اشتغال برای 150 نفر مورد توجه بود که عملاً با این قانون امکان آن از ما سلب می‌شود! طبق این قانون بنده به‌عنوان هیئت‌علمی دانشگاه نه‌تنها نمی‌توانم مدیر‌عامل باشم، بلکه نمی‌توام سهامدار یا عضو هیئت‌مدیره نیز باشم!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در پاسخ به دکتر سمرقندی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات وی به‌ویژه در دوران کوران کرونا که نیاز استان و استان‌های دیگر را تأمین کرده، یادآور شد: ما قدردان زحمات شما هستیم و تلاش می‌کنیم تا یک فرصت یک‌و‌نیم ماهه برای رفع این مشکل فراهم شود. ضمن اینکه متأسفانه شما تنها نیستید و این مشکل برای چند نفر دیگر ازجمله صاحب یک گلخانه وجود دارد که او نیز استاد دانشگاه بوده و وارد بخش تولید شده و با همین مشکل مواجه است، بنابراین باید برای این مسئله چاره جدی اندیشید.

   جذب 180 درصدی گازرسانی به واحدهای تولیدی

پورمجاهد در ادامه سخنان خود با ابراز خرسندی از ایجاد و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز تولید و لزوم تسهیل در گازرسانی به واحدهای تولیدی استان، اعلام کرد: در سال 1400 گازرسانی به واحدهای تولیدی پیشرفت مطلوبی داشته و جذب 180 درصدی از سهمیه استان همدان حاکی از نمره قابل توجه استان در این زمینه است.

   بسترسازی برای طرح مطالعاتی آمایش صنعت و معدن استان

وی در خاتمه سخنان خود فراهم شدن تمهیدات لازم برای طرح مطالعاتی آمایش صنعت و معدن در استان همدان را به فال نیک گرفت و افزود: این طرح در قالب جلسات کارشناسی و مدیریتی دنبال شده و با کمک و نظر اصلاحی نخبگان و فرهیختگان به میزبانی شرکت شهرک‌های صنعتی اجرایی خواهد شد که به نتایج و خروجی این جلسه بسیار امیدواریم.

شناسه خبر 51322