شناسه خبر:51438
1400/11/2 09:21:43

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: یک‌هزار و 640 میلیارد تومان از محل عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده امسال به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شد.

«یوسف بیک» روز پنجشنبه افزود: پرداخت عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان مرکزی در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 280 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: استان مرکزی به‌دلیل دارا بودن صنایع بزرگی همانند صنعت پالایشگاهی کشور از درآمد مالیاتی مناسبی برخوردار بوده و این منابع مالی تنها در قالب عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده و برای توسعه و آبادانی شهری و روستایی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در روستاهای فاقد دهیاری به فرمانداری‌ها پرداخت شده‌ است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده آذرماه (با توجه به قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و براساس سه درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده) به تناسب جمعیت شهری و روستایی پرداخت شد که با اجرایی شدن قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده از 13 دی‌ماه امسال تغییراتی در نرخ عوارض ایجاد می‌شود.

بیک یادآور شد: 621 میلیارد تومان از مجموع عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت‌شده به شهرداری‌ها و دهیاری استان مرکزی عوارض آلایندگی بود که براساس قانون به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های شهرهای متأثر از آلودگی واحدهای صنعتی واریز شد.

وی متولی تشخیص واحدهای صنعتی آلاینده را اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی عنوان کرد و گفت: براساس قانون عوارض آلایندگی واحدهای صنعتی آلاینده که یک درصد از فروش داخلی آن‌ها است، به نسبت جمعیت به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان شهرستان واریز می‌شود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی افزود: درصورتی که آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی (بیش از 50 نفر و بیشتر) به بیش از یک شهرستان سرایت کند به نسبت جمعیت، اثرپذیری و فاصله از واحدهای آلاینده در کمیته‌ای مرکب از رئیس سازمان برنامه بودجه استان، فرمانداران شهرستان‌های ذی‌ربط و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست و مدیرکل امور مالیاتی استان بین شهرستان‌های متأثر از آلودگی توزیع می‌شود.

بیک ادامه داد: بر این اساس، اراک با بیش از 347 میلیارد تومان، شازند با 33 میلیارد تومان و مهاجران با 31 میلیارد تومان و مجموع دهیاری‌های شهرستان شازند با بیش از 85 میلیارد تومان، بیشترین سهم از عوارض آلودگی را دریافت کرده‌اند.

استان مرکزی از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است و براساس سرشماری سال گذشته، یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت دارد.

این استان با موقعیت‌­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب‌های صنعتی و بازار مصرف، از توانمندی­‌های اقتصادی مناسب برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

 

شناسه خبر 51438