شناسه خبر:51710
1400/11/7 09:56:45

سپهرغرب، گروه اقتصادی: وزیر انرژی قطر اعلام کرد این کشور با ظرفیت کامل خود تولید کرده و بیشتر محموله‌های گاز آن طبق قراردادهای بلندمدت به آسیا فرستاده می‌شوند، بنابراین نمی‌تواند کمک قابل‌توجهی در افزایش عرضه آن به اروپا داشته باشد.

اگر جریان عرضه گاز روسیه به اروپا مختل شود، قطر نمی‌تواند کمک قابل‌توجهی در افزایش عرضه آن به اروپا داشته باشد.

دولت آمریکا با تولیدکنندگان بزرگ گاز دنیا ازجمله قطر در مورد عرضه بیشتر گاز به اروپا در صورت حمله روسیه به اوکراین و مختل شدن جریان گاز از این کشور گفت‌وگو کرده‌است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بارها تصمیم به حمله به اوکراین را رد کرده‌است.

قطر که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان است، همین حالا هم با ظرفیت کامل خود تولید کرده و بیشتر محموله‌های گاز آن طبق قراردادهای بلندمدت به آسیا فرستاده می‌شوند. این قراردادها قابل نقض نیستند. این کشور حاشیه خلیج‌فارس قصد ندارد شرکای آسیایی خود را حتی به قیمت امتیازات سیاسی در اروپا و آمریکا از دست بدهد.

طبق گفته سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، این کشور گزینه‌های احتمالی بسیاری را در نظر گرفته و با متحدین و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان در مورد عرضه گاز به اروپا گفت‌وگو کرده‌است. تغییر مسیر جریان گاز به اروپا ممکن است چندین روز یا حتی یک یا دو هفته طول بکشد.

وزیر امور خارجه آمریکا با همتای قطری خود در روز دوشنبه دیدار داشته‌ است تا درمورد تحریکات نظامی روسیه در مرز اوکراین گفت‌و‌گو کنند.

شرکت دولتی «قطر انرژی» مقداری گاز طبیعی مایع در بازار نقدی به فروش می‌رساند که بیشتر آن می‌تواند به اروپا فرستاده شود. اما مقدار این گاز بسیار ناچیز است و تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد.

وزیر انرژی قطر در ماه اکتبر اعلام کرده بود این کشور نمی‌تواند گاز بیشتری برای پایین آوردن قیمت آن تولید کند. قیمت جهانی گاز به‌دنبال بهبود اقتصاد دنیا از بحران کرونا افزایش چشمگیری طی یک سال گذشته داشته‌است.

وی گفت این کشور سالانه حدود 80 میلیون تن گاز طبیعی مایع صادر می‌کند و این تمام توان قطر برای تولید گاز است. این کشور حدود 30 میلیارد دلار برای افزایش 50 درصدی ظرفیت تولید خود هزینه می‌کند، اما انتظار نمی‌رود تولید از این پروژه تا پایان 2025 آغاز شود.

 

شناسه خبر 51710