شناسه خبر:520
1397/6/24 18:48:49
به همت مدیریت جهادی شرکت آب و فاضلاب شهرستان همدان انجام می‌شود؛

عاری شدن رودخانه دره مرادبیگ از فاضلاب تا پایان مهرماه

سپهرغرب، گروه استان‌ها - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر آب و فاضلاب شهرستان همدان با تأکید بر اینکه تا پایان مهرماه امسال فاضلاب دو منطقه دره مرادبیگ و سیلوار ساماندهی خواهد شد، خاطرنشان کرد: پروژه بعدی، پاک‌سازی رودخانه مربوط به منطقه منوچهری است که این پروژه نیز 50 درصد پیشرفت دارد و امید است این رودخانه نیز هم‌زمان با رودخانه دره مرادبیگ برای پایان مهرماه عاری از فاضلاب شود.
رودخانه، زیست‌بوم فراموش‌شده‌ای که زیستگاه منحصربه‌فرد و شکننده‌ای دارد، چراکه زندگی انواع موجودات ریز و میکروسکوپی، آبزیان، گیاهان و پرندگان بی‌شمار به‌ حیات آن گره‌خورده است و هریک از این موجودات تمام یا بخشی از دوره زیستی خویش را در آن می‌گذرانند بنابراین چنانچه رودخانه‌ها آسیب ببیند به‌طور حتم زندگی انسان نیز دستخوش آسیب می‌شود.
از طرفی نیاز انسان به آب باعث شد تا اکثر تمدن‌های بشری در کنار رودخانه‌ها شکل بگیرند چراکه رودخانه زمین و بستری است که بر روی آن رود جاری بوده حال‌آنکه همدان به‌واسطه وجود کوهستان زاگرس همیشه سرشار از چشمه‌ها، رودخانه‌ها و جویبار‌های خروشان بوده‎ و به‌مانند مادری مهربان تمدن‌ها و فرهنگ غنی این دیار را در دامن خود به‌واسطه این رودخانه‌ها پرورش داده‎است. آب رودخانه‌ها در هر بخش از مسیر طبیعی خود، بخشی از زیست‌بوم‌ها و جامعه‌ای از جوامع انسانی را بهره‌مند می‌کند و موجب حفظ حیات محیط‌های آبی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.
کوهستان زاگرس که محصول هزاران ساله طبیعت است، از تاریخی بلندبالا برخوردار بوده و نه‌تنها از دیدگاه تاریخ طبیعی سرزمین، بلکه به‌عنوان هویتی بومی و درعین‌حال طبیعی که به بخش وسیعی از فضای سرزمین هویت و حیات می‌بخشد دارای ارزش اکولوژیکی و فرهنگی بالایی بوده، به همین دلیل نابودی تدریجی آن را که توسط نسل کنونی رقم خورده، می‌توان بزرگ‌ترین تراژدی تاریخ طبیعی در این منطقه معرفی کرد.
اما ازآنجایی‌که اغلب رودخانه‌ها در شهر همدان متأسفانه در فصلی از سال، پرآب و در فصولی دیگر کم آب و خشک هستند، نمی‌توان از آن‎ها مثل رودخانه‌های دائمی و پرآب نگهداری کرد چراکه هم هزینه نگهداری و هم مخاطرات آن‌ها بالاست اما رها کردن این رورخانه‎ها نیز اشتباهی بزرگ است.
به‌هرحال این رودخانه‌ها اکنون در ساختار شهر جای گرفته‌اند و نه‌تنها رها کردن آن‌ها خطراتی به‌مراتب بالاتر دارد بلکه زیبایی و طراوت شهر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند از این روز طی دو سال گذشته شرکت آب و فاضلاب شهری همدان در اقدامی مؤثر به دنبال عاری کردن رودخانه‌های فصلی از فاضلاب است که یکی از این رودخانه‌ها، رودی است که از بالادست کوی دره مرادبیگ سرچشمه می‌گیرد. حال با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با مدیر آب و فاضلاب شهرستان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
حسین آذرتکین با تأکید بر اینکه تا یک ماه آینده رودخانه دره مرادبیگ عاری از فاضلاب خواهد شد، گفت: در حال حاضر لوله‌گذاری اصلی در دست احداث است.
وی با تصریح بر اینکه در حال حاضر 60 درصد از کار در کوی دره مرادبیگ پیش رفته، اذعان کرد: لوله‌گذاری مسیر دره تا سیلوار نیز طی چند روز گذشته آغاز شده‌است.
آذرتکین با تأکید بر اینکه تا پایان مهرماه فاضلاب دو منطقه دره مرادبیگ و سیلوار ساماندهی خواهد شد، خاطرنشان کرد: پروژه بعدی، پاک‌سازی رودخانه مربوط به منطقه منوچهری است که این پروژه نیز 50 درصد پیشرفت دارد و امید است این رودخانه نیز هم‌زمان با رودخانه دره مرادبیگ برای پایان مهرماه عاری از فاضلاب شود.


     700 میلیون تومان مبلغ قرارداد پاک‌سازی رودخانه دره مرادبیگ


مدیر آب و فاضلاب شهرستان همدان با اشاره به اینکه برای پروژه منطقه منوچهری قراردادی به مبلغ یک میلیارد 300 میلیونی تومان بسته‌شده، تصریح کرد: برای پاک‌سازی رودخانه دره مرادبیگ نیز قرارداد بسته‌شده 700 میلیون تومان است.

شناسه خبر 520